جشنواره جهانی کن رییس پیشین خود، پییر ویو، را در ششم ماه اوت (۱۶ مرداد) از دست داد.
به گزارش سینماسینما وی در هنگام درگذشت در پاریس نودوپنج سال داشت. او هفتادوپنج سال از زندگی خود را در زمینه فرهنگ گذرانده بود و پست های گوناگونی برعهده داشت، بین ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۴ رییس مرکز ملی سینما در فرانسه بود که در این مدت خون تازه ای به این مرکز مهم سینمایی بخشید. از سال ۱۹۸۵ بعنوان رییس جشنواره کن برگزیده شد و به جای روبرفابر لوبره، به این مقام رسید. درطول مدتی که آقای پییر ویو جشنواره کن را اداره میکرد شعارش این بود: «اول از همه باید از فیلمها و هنرمندان، حمایت کرد. آنها در درجه اول اهمیت قراردارند». در زمان او ژیل ژاکوب دبیرکل جشنواره بود که به نوبه خود بعدا رییس جشنواره کن هم شد. از پییر ویو، به عنوان ضامن حقوقی، اقتصادی، و آزاد اندیشی جشنواره کن نام برده میشد.
وی همچنین به سینمای ایران نیز بسیار اهمیت میداد. طبق معمول و سنت جشنواره کن، درطول برگزاری آن، هرساله مهمانی شامی بعنوان «رییس جشنواره» اختصاص داشت و او در آن شب مهمانان ویژه خود را به هتل مشهور کارلتون، دعوت میکرد. از آنجا که به سینمای ایران و همچنین فرهنگ باستانی ایران سخت علاقمند بود، دو سه باری هم فیلمسازان ایرانی را دعوت کرد و هربار که پییر ویو بر سر میز هنرمندان ایرانی می نشست مدت ها درباره ایران و فرهنگ غنی آن صحبت میکرد وی که سخت به فرهنگ باستانی ایران علاقه داشت مایل بود به ایران سفرکند، اما این فرصت برایش پیش نیامد. از بین فیلمسازان ایرانی وی ارادت خاصی به آثار کیارستمی نشان می داد. وی از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ رییس اپرای باستی در پاریس هم بود. امروز ژیل ژاکوب جانشین او در ستایش از وی مطالبی زیادی نوشت. ژیل ژاکوب ۹۰ ساله است و هنوز در زمینه های سینمایی فعال است از جمله یکی از هییت امنای آکادمی سزار است. وی همچنان رییس سینه فونداسیون این جشنواره باقی مانده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۴۸ منتقد بهترین فیلم کن ۲۰۲۵ را انتخاب کردند؛ «صراط» بهترین فیلم شد/ فیلم پناهی در میان آثار منتخب
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
- داوران کن مشخص شدند
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- همزمان با ۱۰۰ ساله شدن فیلم؛ نسخه ترمیم شده «جویندگان طلا» در کن نمایش داده میشود
- در پی حضور دو فیلم ایرانی در بخش رقابتی کن؛ کانون کارگردانان سینما بیانیه داد: خوشحالیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در اندوه فقدان چهره شاخص موج نو سینمای ایران؛ بازتاب جهانی درگذشت بهرام بیضایی
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- در پاسداشت استاد بیبدیل هنرهای نمایشی ایران/ بیضایی، تاریخ و علامت تعجب
- در سوک سیاوش که از شاهنامه رفت
- یادبود بهرام بیضایی؛ ایرانی بودن بار بزرگی است بر دوش ما
- بریژیت باردو درگذشت
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد





