به گزارش سینماسینما، دکور ساختمان یکدست سفید و تصویر اغلب بازیگران نامآشنای سینما روی درودیوار طبقه سوم آن چسبیده بود. آنسوتر از پوسترها، اتاق گریم، صدابرداری، کارگردانی و… اتاق مدیریت سورینتفیلم رؤیایی بود؛ از مبلمان گرفته تا کرکرهها همگی به رنگ سپید طراحی شده بودند. «بابک زنجانی» اینجا ۲۵ میلیارد تومان هزینه کرد. در غیبتش، بازیگر «علی» سریال «آیینه عبرت» یا همان «محمود دینی» مدیریتش کرد. همو که از سال ۷۵ بهبعد دیگر تصویرش در تلویزیونها نیامد. مدتی مدیر شبکه ماهوارهای «پرشین تیوی» بود و آشناییاش با «زنجانی» درست پس از ورشکستگی آن شبکه تلویزیونی رقم خورد؛ شبکهای که اگر همهچیز بر وفق مراد پیش میرفت، لابد زنجانی آن را خریداری میکرد و در کنار تمام مال و اموال و ثروتش، صاحب یک شبکه تلویزیونی هم میشد.
سینما و زنجانی
بابک زنجانی در مدت فعالیت اقتصادیاش، گریزی هم به سینما زد و سرمایهگذاری چندین پروژه سینمایی را برعهده داشت. نخستینبار نام بابک زنجانی به عنوان سرمایهگذار در فیلم «هیچکجا، هیچکس» به کارگردانی ابراهیم شیبانی شنیده شد؛ فیلمسازی جوان که برای ساخت اولین فیلم بلندش توانست نظر مساعد زنجانی را جلب کند؛ فیلمی که حدود یکمیلیارد و ۵۰۰میلیون تومان هزینه ساختش شد، اما با وجود حضور ستارگان سینما در آن، در اکران حضور موفقی نداشت و نتوانست آنطور که باید، دیده شود. ضررهای این فیلم سینمایی از انگیزههای زنجانی برای حضور در سینما کم نکرد. ظاهرا ماجرای سرمایهگذاری در سینمای ایران برای بابک زنجانی مهمتر شده بود. به فاصله کوتاهی از ساخت فیلم «هیچکجا، هیچکس»، دومین اثر سینمایی هومن سیدی، «سیزده»، با سرمایهگذاری او مقابل دوربین رفت.
فعالیتهای اقتصادی زنجانی باعث شد تا بسیاری درباره مشکلاتی که بهواسطه او برای فیلمهایی که با سرمایهگذاریاش ساخته شده است، صحبت کنند. زمانی که فیلم «سیزده» راهی حضور در جشنواره فیلم فجر بود، همین حواشی باعث شد تا حضور فیلم در جشنواره با اماواگرهایی همراه باشد. سیدی نیز در گفتوگویی با مجله ۲۴، عاقبت همکاری با زنجانی را «آسیب» به فیلمش عنوان کرده و گفته بود: «یکبار بهخاطر «سیزده» اعتماد کردهام و با آسیبش مواجه شدهام. فکر میکردم بابک زنجانی فقط اسپری میسازد، اما بعدا فهمیدم نمیسازد! چرا باید بهخاطر اینکه این آقا تحریم است، فیلم من از جشنواره برلین کنار گذاشته شود؟ من چرا بهخاطرش آسیب بخورم؟ سعید سعدی (تهیهکننده) چرا باید آسیب بخورد؟ امیر جعفری چرا باید به دردسر بیفتد؟» باوجود مبلغی که صرف ساخت فیلم سینمایی «سیزده» شد، دومین سرمایهگذاری رسمی زنجانی در این پروژه نیز با شکست روبهرو شد. جنجالیترین حضور زنجانی به عنوان سرمایهگذار به فیلم سینمایی «نقش نگار» برمیگردد.
علی عطشانی از میانههای ساخت فیلم نظر مساعد زنجانی را برای سرمایهگذاری فیلم جلب کرد و در آخرین روز فیلمبرداری و در جشنی که به این منظور برگزار شد، از سرمایهگذاری زنجانی صحبت کرد و زنجانی در مراسمی که در رستوران ویآیپی برگزار شد، حضور پیدا کرد و برای نخستینبار با اصحاب رسانه درباره چگونگی حضورش در سینما و ایدههایی که برای ادامه فعالیتش در سینما داشت صحبت کرد. در حاشیه همین مراسم، زنجانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره فعالیتهایش در سینما گفت: «دوربینهایی را که به دلیل تحریم نمیتوانستند وارد ایران شوند خریداری کردیم، در بخش صدابرداری و تدوین هم سیستمهای جدیدی وارد کردیم. مجموعهای به نام «سورینتفیلم» تشکیل و تمام امکاناتش در این محل مستقر شده است». او در گفتوگویی با خبرگزاری مهر در پاسخ به این پرسش که چرا با توجه به حاشیههایی که برای کار اقتصادیاش پیش آمده، وارد سینما شده است؟ گفت: «من سرمایهگذار هستم و قرار نیست در فیلم بازی کنم تا برایم حاشیه به وجود آید؛ اما میدانم هیچ اتفاقی نمیافتد، چراکه مجموعه ما یکی از پاکترین مجموعههاست که در کشور فعالیت میکند. همه مجموعههای کشور در جریان کار ما هستند».
«نقش نگار» آخرین فیلمی بود که در غیاب زنجانی پس از مدتها توقیف به اکران رسید. عطشانی پیش از اکران رسمی فیلمش در گفتوگو با «شرق» به همکاری با زنجانی اشاره کرده و گفته بود: «میدانید که چه دستگاههای سینماییای به کشور وارد کرد؟ به نظر من اینها یعنی دلسوزی. دلسوزی که شاخ و دم ندارد. با کارهایی که او در عرصه سینمایی انجام میداد، مطمئنم اولین کمپانی سینمایی به معنی واقعی میتوانست در ایران به وجود بیاید. یقین دارم اگر بابک زنجانی یکی، دو سال میتوانست با روش خودش در سینما جلو برود، قطعا کمک زیادی به سینما میکرد. با فاکتورگرفتن فیلم من، در همین سالهای ۹۱ و ۹۲ بابک زنجانی چقدر به سینمای ما کمک کرد؟ در چه فیلمهایی مستقیم و غیرمستقیم ورود کرد؟ زمانی که من مانده بودم و یکمیلیاردونیم بدهی، درد مرا فهمید. بعد از جشنی که در آن بابک زنجانی را سرمایهگذار کارم معرفی کردم، بسیاری از سرمایهگذارانی که تا پیش از آن با آنها درباره فیلم صحبت کرده بودم و نپذیرفته بودند به پروژه کمک کنند، ابراز تمایل کردند که با من همکاری کنند ولی دیگر برای من همکاری با آنها ارزشی نداشت؛ فیلم ساخته شده بود و آن زمان که نیاز به کمکشان داشتم هیچکدامشان نبودند». «نقش نگار» با چالشهای بسیاری برای رسیدن به اکران روبهرو بود و به عنوان بخشی از اموال زنجانی در لیست داراییهایی او منظور شده بود. «نقش نگار» با وجود حواشی مختلف و حضور بازیگران مطرح نتوانست فروش درخور توجهی داشته باشد و سرمایهگذاریهای زنجانی در این بخش با شکست روبهرو شد.
سورینتفیلم
«سورینتفیلم» شرکتی که زنجانی به گفته خودش به منظور کمک به سینما تجهیز شده بود، مدتها پیش از دستگیری زنجانی فعالیت میکرد و ۲۵ میلیارد تومان هزینه تجهیز این شرکت شده بود. سورینتفیلم، محل آمدورفت بسیاری از اهالی سینما بود و پس از دستگیری زنجانی محمد دینی، مدیریتش را عهدهدار شد. دینی در گفتوگو با روزنامه «شرق» درباره چگونگی آشناییاش با زنجانی و همکاری مشترکش با او گفته بود: «اشتراک ما کمک به فرهنگ کشور بود. در مدتزمانی که آقای زنجانی تصمیم گرفت از پروژههای فرهنگی خصوصا در حیطه سینما حمایت کند، تعداد بسیار زیادی فیلمنامه از بهترین تهیهکنندگان و کارگردانهای کشور به دستش رسید. تمام فیلمنامهها را خودش میخواند و قرار بود در سال ۱۰ فیلم سینمایی تولید کنیم و قطعا همه در جریان هستند که در این مدت سه پروژه سینمایی ساخته شد، به ۱۷ فیلم سینمایی برای ساخت کمک و تجهیزات فنی بالغ بر پنج هزار میلیارد برای کمک به سینمای کشور در اختیار پروژهها گذاشته شد». او در بخش دیگری از صحبتهایش اضافه کرده بود: «در این مدت نتوانستیم هیچگونه پروژه مشترک سینمایی با هم انجام دهیم. اما ساخت سالی ۱۰ فیلم جزء برنامههای آن شرکت بود. سرمایهگذاریهای آقای زنجانی در عرصه فرهنگ در چند سال گذشته بسیار گسترده بود. ۲۵ میلیارد در حوزه سختافزاری سینما سرمایهگذاری شد، به ۱۷ فیلم سینمایی برای ساخت تجهیزات داده شد، برای سه فیلم توسط او در سینمای ایران سرمایهگذاری شد. اما متأسفانه طرحی از سوی من در حوزه فرهنگ انجام شده که به دلایلی نامعلوم جلوی آن گرفته شد؛ پروژهای که چیزی حدود صد میلیارد برای آن هزینه شده و در حوزه فرهنگی کشور، انقلابی بزرگ محسوب میشود». پروژهای که دینی به آن اشاره کرده، به نتیجه نرسید اما طبق صحبتهای او در صورت راهاندازی این پروژه و سود حاصل از آن سالانه ۱۰ فیلم سینمایی تولید و بالغ بر ۵۰ سینما ساخته میشد.
انحلال سورینتفیلم
زنجانی فقط در حیطه سینما ۲۵ میلیارد تومان سرمایهگذاری کرد که از این سرمایهگذاری بخش عمدهاش صرف تجهیز امکانات سختافزاری شد. او در سورینتفیلم که پس از دستگیریاش به «یاسینفیلم» تغییر نام داد، چند استودیوی درجهیک در زمینههای مختلف تولید، از تدوین گرفته تا صدابرداری، موسیقی، دوبلاژ و نریشن، تدوین و اصلاح رنگ و حتی استودیوی کروماکی راهاندازی کرد. شش دوربین الکسای درجهیک و شماری از ابزار تولید فیلم خرید. همزمان با تأیید حکم اعدام بابک زنجانی، این سؤال به ذهن میرسد که سرنوشت تجهیزات تخصصی سینمایی ازجمله آن شش دوربین الکسا چه میشود؟ آیا این تجهیزات مزایده میشود؟ آخرین پیگیری «شرق» به نقل از یک منبع آگاه حاکی از آن است که درحالحاضر «سورینتفیلم» منحل و به وزارت نفت واگذار شده است.
منبع : شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد