یکی از انتقادهایی که در سالهای اخیر به تلویزیون وارد میشود، یکسان نبودن تصمیمات شبکهای است؛ موضوعی که از سوی مدیران تلویزیون رسالت شبکهای عنوان میشود و از سوی بسیاری از برنامهسازان و منتقدان تصمیمات سلیقهای.
به گزارش سینماسینما، البته این رویکرد در مناسبتهایی همچون ماه رمضان بیشتر خودش را نشان میدهد و به نظر میرسد در سالهای اخیر نیز تبدیل به یک امر عادی شده است. یکی از نمونههای این موضوع را میتوان شاد نبودن برنامههای رمضانی تلویزیون در سالهای اخیر دانست که به باور بسیاری، بیش از آنکه انتخاب برنامهسازان باشد، تصمیم مدیران تلویزیونی است.
این در حالی است که زمانی تولید و پخش سریالهای طنز که در عین حال مشکلات اجتماعی را به تصویر میکشیدند، برای ایامی مثل ماه رمضان امری معمول محسوب میشد و سریالهایی چون «خانه به دوش»، «زیرزمین»، «بزنگاه»، «دودکش»، «پایتخت ۴» و … بر اساس چنین رویکردی ساخته شدند که اتفاقا اغلب آنها در جذب مخاطب موفق هم بودند.
بر اساس چنین سیاستی در چیدمان سریالهای مناسبتی که تعدادشان معمولا به چهار سریال میرسید، اغلب یک سریال طنز هم دیده میشد که در کنار مفاهیم معنوی و مذهبی دیگر مجموعهها، بتوانند ایام شاد و مفرحی را هم برای روزهداران رقم بزنند؛ اما چند سالی است که این نگاه کمرنگتر از گذشته دنبال میشود و تولید و پخش سریال طنز در رمضان و کلا در تمام ایام سال، دغدغهای جدی برای مدیران تلویزیون و البته فیلمنامهنویسان و سازندگان سریال محسوب نمیشود.
احسان ارغوانی، تهیهکننده برنامههای «بوی عیدی»، «باغ ملی»، «امروزیها»، «شهر باران» در این زمینه اظهار کرد: این نقد از دو جهت قابل بررسی است. از یک سو میتوان گفت که برخی این نقدها را صرفا به برنامه خاصی محدود میکنند؛ به عنوان مثال بسیاری به برنامه «ماه عسل» نقد میکنند که خیلی غمانگیز است، در حالی که از همان ابتدا ژانر این برنامه مشخص است و با همین سبک هم ادامه پیدا کرده است و نمیتوان به آن نقد وارد کرد. این برنامه در این سالها مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است و طرفداران خاص خودش را هم دارد.
او ادامه داد: از جهتی دیگر اگر بخواهیم این انتقادها را درباره فضای کلی برنامههای تلویزیونی مورد بررسی قرار بدهیم، به شخصه معتقدم که ماه رمضان عیدانه و ماه مهمانی خدا است و حتما باید برنامههای شاد در این مدت از تلویزیون پخش شود. همان طور که در سایر کشورهای عربی این ماه جشن گرفته میشود، ما نیز باید این ماه مبارک را جشن بگیریم؛ این در حالی است که در بسیاری از برنامههایی هم که به اسم جشن در ماه رمضان پخش میشوند، فضای غمانگیز دارند.
این برنامهساز با بیان اینکه «مردم با برنامههایی که سالهای گذشته در تلویزیون پخش میشد و حال و هوای شادتری داشتند، بیشتر ارتباط برقرار میکردند»، به محتوای برنامههای رمضانی اشاره و اظهار کرد: کمک کردن به مردم و ترویج امور خیریه بسیار کار خوبی است، اما اینکه بخواهیم سیاهنمایی کنیم و با غم و اندوه این فرهنگ خود را نشان دهیم، بحث دیگری است. از طرف دیگر اگر قرار است به همنوعانمان کمک کنیم، میتوانیم در طول سال و در قالب برنامههای مختلف به این موضوع بپردازیم و نه اینکه فقط در ماه رضمان و با تولید چندین برنامه به آن پرداخته شود.
ارغوانی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما این رویکرد برنامهسازان است یا سوی شبکه عنوان میشود، نداشتن بودجه کافی، تصمیم برنامهسازان و تصمیمات سلیقهای مدیران از مهمترین دلایل تولید این برنامهها برشمرد و یادآور شد: گاهی در تلویزیون سلیقهای برخورد میشود؛ به عنوان مثال الان برنامه «خندوانه» از شبکه نسیم در حال پخش است، اما این آزادی که در اختیار برنامه قرار داده شده، در شبکههای دیگر ممکن نیست. آیا یک برنامهساز دیگر میتواند چنین برنامهای را در شبکه یک تولید کند؟؛ قطعا این اجازه را نمیدهند و در توضیح میگویند که رسالتهای شبکهها با هم متفاوت است. طبیعتا وقتی رسالت شبکهها با هم تفاوت است، سلیقه مدیران نیز با هم متفاوت است. الان اگر مهمانی بخواهیم دعوت کنیم، ممکن است او در شبکه یک ممنوع باشد، ولی در شبکههای سه و نسیم روی آنتن برود.
او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود درباره سری چهارم برنامه «امروز هنوز تموم نشده»، گفت: این طرح را به شبکه فرستادهایم و منتظر تصمیم مدیران شبکه یک هستیم. با توجه به اینکه یکی از مشکلات تلویزیون قهر کردن نسل جدید است، این برنامه با ساختاری جوانپسند طراحی شده تا بتوان این خلاء را تا اندازهای پر کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعتراض عضو کمیته علمی کرونا و پاسخ «خندوانه»؛ با مجوز کدام نهاد ماسکها را برداشتید؟/ مجوز شورای سلامت صداوسیما را داشتیم
- زمان پخش خندوانه مشخص شد/ دورهمی برنامه سال تحویل ۱۴۰۰
- سلبریتیها برای حضور در برنامههای تلویزیون پول نجومی دریافت میکنند؟
- از بازگشت علی نصیریان تا جولان ملودرامها/ گزارش سینماسینما از سریالهای ماه رمضان
- ماجرای جمعآوری کدهای دستوری به کجا رسید؟/ صداوسیما و توسکا همچنان شفاف نیستند
- گلایه بازیگر پیشکسوت از پخش برنامههای «دورهمی» و «خندوانه» در تلویزیون
- افزایش ۴۰ درصدی فروش فیلم «ژن خوک» با یک اشاره کوچک در «خندوانه»
- «خندوانه» پربینندهترین برنامه زمستانی تلویزیون شد
- روایت سینا مهراد از مشکلاتی که با نام پدرش داشت
- مروری بر برنامههای شاخص نوروز ۹۸ تلویزیون/ مدیری با «دورهمی» بازگشت، «خندوانه» در پایان راه
- مخالفت مدیران صدا و سیما با حضور ظریف در خندوانه!
- مهمانان آخر هفته «خندوانه» چه کسانی هستند؟
- جزئیات تازه از حضور مهران غفوریان در برنامه «خندوانه»
- چند پرسش درباره درآمد روبیکا از برنامههای تلویزیون
- گلایه جمشید مشایخی از تلویزیون/ برای ضایع کردن من برنامهریزی کردند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





