رضا صائمی در روزنامه هممیهن نوشت:
جذب مخاطب و شیوههای افزایش طیف تماشاگران همواره یکی از مهمترین دغدغههای اصحاب رسانه بوده است و چنانچه از مطالعه نظریههای مختلف ارتباطات بر میآید اولین گام در جهت ساخت برنامهها و تولیدات رسانهای داشتن مخاطب است؛ چراکه بهترین و خوشساختترین برنامهها بدون مخاطب در همان ابتدا عقیم میماند و به هدف خویش نمیرسد.
بحرانی که امروز سینمای ما را بهشدت تهدید میکند همین کاهش مخاطب است که البته گاهی بهجای رشد و ایجاد انگیزه برای بهبود وضعیت کیفی محصولات خود به ابتذال و عوامزدگی سوق مییابد تا مخاطب را به هر قیمتی که شده پای تماشای اثر خود بنشاند! اما از سوی دیگر اگر صندلیهای سینمای ما نیز خالی باشد تولید بهترین فیلمهای سینمایی نیز فایدهای ندارد و راه به جایی نمیبرد.
درواقع بحران مخاطب از دو سوی متضاد، رسانه ما را تهدید میکند. این وضعیت برای تلویزیون که قرار است رسانه ملی باشد از حساسیتهای بیشتری برخوردار است، چراکه در تلویزیون نه فقط فیلم، طنز و سرگرمی بلکه برنامههای متعدد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری پخش میشود که باید طیف بیشتر و متنوعتری از افراد جامعه را پوشش دهد و به نیازهای ضروری، ثانویه و فانتری آنان پاسخ گوید.
در تلویزیون طیف مخاطبان از بچه پنجساله تا پیرمرد ۹۰ ساله را شامل میشود که هرکدام بنا به اقتضای سنی و شغلی خویش به برنامههای ویژهای نیازمندند و هرکدام مخاطبشناسی خاص خود را دارند. قطعاً مخاطب برنامههای کودک به مولفههایی در جذابیت برنامه توجه میکند که مخاطب برنامههای مستند علمی به آن بیتوجه است یا برنامه ورزشی بهدلیل وابستگیای که به طیف جوان دارد، باید شاخصهای یک برنامه جوانپسند را دارا باشد.
ضمن اینکه تلویزیون هر روز و در تمام ساعتهای شبانهروز در حال پخش برنامه است و مخاطبان آن هر زمان که اراده کنند، میتوانند به تماشای آن مشغول شوند؛ لذا تاثیرات روانی اجتماعی آن بیش از هر رسانه دیگری بر مخاطبان تاثیر دارد. براین اساس مقوله مخاطبشناسی و شیوههای جذب آن برای تلویزیون بهعنوان یک رسانه بزرگ و همهگیر بیش از هر امر دیگری واجد اهمیت است.
اما آنچه هسته اصلی و جوهره جذب مخاطب را تشکیل میدهد و بهاصطلاح مخاطب را جذب پیام رسانه میکند، مسئله اعتمادسازی است. درواقع اعتماد مخاطب به رسانه بزرگترین سرمایه و ابزار آن رسانه است که مبتنی بر آن میتواند به تداوم هستی هنری خویش امیدوار باشد و ریزش مخاطب بهتدریج منجربه سقوط هویت و هستی یک برنامه هنری میشود. طی سالهای اخیر و با گسترش روزافزون ارتباطات و فناوریهای اطلاعات بهویژه موبایل و اینترنت، ایمیل، اساماس شرایط مساعدی فراهم شد تا شکل و دامنه ارتباطات میان برنامهسازان و مخاطبان عمق بیشتری به خود بگیرد.
در این میان اساماس یا همان پیام کوتاه بهدلیل سرعت عمل بیشتر و ارتباط سریعتر بیشتر مورد توجه رسانهها بهویژه تلویزیون قرار گرفت. پیام کوتاه این فرصت را به مخاطبان میدهد که افکار، اندیشهها، دیدگاهها و سلیقهشان را درباره برنامههای مختلف بیان کنند و دستکم مطمئن باشند که این پیامها به مقصد میرسد و دیده میشود.
فناوری پیام کوتاه از دو منظر برای رسانهای مثل تلویزیون کارکرد داشته و به دو نیاز تاریخی آن پاسخ داده است؛ یکی به لحاظ اعتمادسازی و جلب مخاطب و دیگری از حیث مشارکت تماشاگر و مخاطب در فرآیند یک تولید رسانهای. به عبارتی دیگر این فناوری به نظریه منفعل بودن مخاطب و تاثیر یکسویه و پروپاگاندایی رسانه بر مخاطب پایان داد و به ارتباط دوسویه و تعاملی مخاطبان و رسانهها منجر شد.
درواقع پیام کوتاه روشی کوتاه برای تبدیل تماشاگری صرف و منفعل به مخاطبی فعال و اثربخش است. یکی دیگر از کارکردهای پیام کوتاه در برنامه تلویزیونی مسابقههای رسانهای است که مخاطب را به مشارکت فعالانه در رسانه ترغیب میکند و هیجان بیشتری به آن میبخشد. قرعهکشی و شیوه انتخابی برندگان مسابقه در صفحه تلویزیون نیز بر اعتماد مخاطبان میافزاید.
اعتمادسازی و پرورش مخاطبان فعال اهداف بزرگی برای یک رسانه است که با اختراع رسانهای دیگر مثل پیام کوتاه تا حدودی محقق شده است. دموکراسی نهفقط مبانی فلسفی و تئوریک دارد، که به ابزارها و فناوری خاص نیز محتاج است. شاید هیچ فناوری و رسانهای مثل پیام کوتاه مصداق این سخن مک لوهان نباشد که رسانه، خود پیام است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از لوطیگری به لاتبازی رسیدیم؛ گفتوگو با مهدی نادری فیلمنامهنویس درباره فیلم «زودپز» و طبقه فرودست در سینما
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- گفتوگو با علیرضا معتمدی کارگردان «چرا گریه نمیکنی؟»/ تروما را به تجربه خلاقه و رهاییبخش تبدیل کردم
- معرفی اعضای جدید هیات مدیره و بازرس انجمن منتقدان سینما
- داوران هفتمین آیین نوشتار سینمای ایران معرفی شدند
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- در هفتمین «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ «پیمان آدریانا» یک مستند ترکیبی است/ روند سقوط یک انسان
- «پیمان آدریانا» در مستندات یکشنبه/ پلیس مخفی شیلیایی در خانه هنرمندان ایران
- رنج زیر پوست محسن/ در یادبود محسن جعفری راد
- در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید؛ روایت سوختن یک سینما و آدمهایش در «سینهما رکس»
- واکنش تند سینماگران به توئیت توهینآمیز علیاکبر رائفیپور
- از فیلم اولی تا فیلم اولادی!/ گونه شناسی فیلم اولیها در جشنواره چهلم
- سعید عقیقی: «قهرمان» در کنار «جدایی نادر از سیمین» کاملترین فیلم اصغر فرهادی است/ ریسک بزرگ فیلمساز در استفاده از میزانسن تازه
- «دو روز با فیلم کوتاه» در خانه هنرمندان برگزار میشود/ نمایش منتخبی از آثار جشنواره فیلم کوتاه
- معرفی هیات داوران بخش فیلم جشنواره ملی دانشجویی عکس و فیلم جاذبههای گردشگری ایران
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





