
تصاویری شبیه عکس
فقدان افراد متخصص و آگاه درمواقع بحرانی در رسانه ملی یکی از معضلات مهم این سازمان است. این درحالی است که درتمام رسانههای معتبر دنیا اتاق فکر بحران وجود دارد و خبرنگاران آموزشدیدهای که میدانند کدام اخبار را در چه بازه زمانی منتشر کنند و تصویربردارانی که میدانند واقعه را از کدام زاویه باید تصویر کنند. همین تخصصها شاید دلیل تفاوت پوشش اخبار یک حادثه بحرانی در ایران با دیگر نقاط دنیاست و شاید به همین دلیل است که رسانه ملی درموارد بحرانی نتوانسته پوشش مناسبی از اخبار مربوط به ماجرا ارایه دهد. خبرنگاران صداوسیما اگرچه از نخستین ساعات آتشسوزی ساختمان پلاسکو در مقر حاضر بودند و نخستین و واضحترین صحنه از فروپاشی این ساختمان را تصویر کردند، در ادامه اما نتوانستند موفق عمل کنند. بعد از وقوع حادثه تنها شبکهای که میشد اخبار را پیوسته از آن پیگیری کرد، شبکه خبر بود. شبکههای دیگر هرکدام گاهی درقالب برنامههای مرسومشان به این اتفاق میپرداختند، اما هرکدام سرگرم پخش برنامههای روزمرهشان بودند. شبکه خبر هم اما بهعنوان تنها شبکهای که اخبار این اتفاق را پوشش میداد، درفواصل کوتاه میان دیگر اخبار ایران و جهان به ماجرای ساختمان پلاسکو میپرداخت. آن هم پرداختی غیرجذاب درقالب یک گفتوگوی خشک با یکی از مسئولان حاضر درمحل. با بکگراندی ثابت و با فاصله از محله حادثه که بیشتر به عکس میماند تا تصویر زنده، از خبرنگارانی حاضر درمحل حادثه.
دامن زدن به شلوغیها
یکی از اتفاقات عجیب درجریان حادثه ساختمان پلاسکو، تشویق صداوسیما به ارسال تصاویر اختصاصی مردم، از محل حادثه بود. صداوسیما درحالی مردم را تشویق به گرفتن عکس و فیلم از برج پلاسکو میکرد که نیروهای امدادی به دلیل ازدحام جمعیت سلفیبگیران دچار مشکل شده بود. این هیجانزدگی بیمورد رسانه ملی، ازجمله موارد ذکرشده در بالاست که نشان میدهد رسانه ملی به دلیل عدم کارشناسان خبره درمواقعی از این دست نمیتواند راهگشا باشد. درست زمانی که رسانه ملی با زیرنویس ثبت حادثه پلاسکو- شهروند خبرنگاران، از مردم میخواست که خبرنگار ما باشید، مردم و هنرمندان که متوجه تبعات این اتفاق شده بودند، درفضای مجازی با عباراتی مانند «چند فیلم بیشتر گرفتن مساوی با چند جنازه بیشتر است؟!» از دیگران میخواستند که صحنه حادثه را ترک کنند تا امدادگران بتوانند سریعتر اقدام کنند.
شهروند خبرنگارهای دردسرساز
دیروزجمعه درحالی که تنها یکروز از واقعه ساختمان پلاسکو میگذشت و درشرایطی که بسیاری از آتشنشانان و براساس شنیدههایی، هموطنان عادی یک روز کامل را زیر آوار بودند، صداوسیما همچنان با همان رویه تکراری مشغول پوشش اخبار بود. شبکههای مختلف برنامههای روزمرهشان را پخش میکردند و شبکه خبر هم درکنار انتقاد از باراک اوباما رئیسجمهوری پیشین آمریکا و میراث برجای گذاشتهاش، درحالی که به بررسی رقم بدهی باراک اوباما برای دولت ترامپ بود، درفواصل کوتاهی، مسئولی را جلوی دوربین صداوسیما میآورد و حرفهای تکراری را منتشر میکرد. نتیجه چنین روندی میشود؛ حضور شهروند- خبرنگاران غیرحرفهای که به دلیل عدم اعتماد به رسانه ملی جهت پوشش زنده و دقیق و لحظهبهلحظه به محل حادثه سرازیر میشوند تا هم حس کنجکاوی و دلنگرانیشان تخلیه شود و هم تصاویری واقعی ازحادثه را درصفحات مجازی منتشر یا تصاویری را به شبکههای فارسیزبان خارج ازکشور مخابره کنند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بیانیه روابط عمومی سازمان صداوسیما؛ دیدگاه جبلی درباره محتوای شبکه نمایش خانگی دوباره تشریح شد
- رئیس سازمان صدا و سیما: تکرار آثار بدون محتوا مثل دادن آب شور دریا به فردی تشنه است
- رویا میرعلمی جدیدترین بازیگر «مستوران» شد + عکس
- آنچه در صداوسیما میگذرد/ آسیبشناسی عملکرد رسانه ملی
- ادعای نویسنده سریال های پرطرفدار: فشارها صداوسیما را محتاط کرده است
- پژمانفر نماینده مجلس: منافع فردی مانع ساماندهی صداوسیما است / لزوم نظارت استصوابی بر سیما
- در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب؛ شبکه یک مستندسازی را احیا میکند/ «عزت» روی آنتن سیما
- رییس کمیسیون فرهنگی مجلس :رسانه ملی هیات امنایی می شود
- رفتار شناسی تلویزیون به بهانه اتفاق اخیر در شبکه شما / مرگ تدریجی یک رویا
- واکنش فراستی به یک حاشیه/ صدای اعتراض علیه ابتذال به گوش همه رسید
- اتفاق «من و شما» اتفاق یا چیدمان/ دستورالعملی برای مشهور شدن!
- نقدی بر پخش سریالهای تلویزیون/ شبکه هایی با محصولات کمتنوع / تلویزیون در محاصره سریالهای تکراری
- جوابیه صدا و سیما نسبت به پخش اعترافهای دختر نوجوان/ دلیل پخش مستند «بیراهه»/ مقام قضایی خواست سوژه رسانه ای شود
- تکذیب ماجرای دریافت ارز دولتی و واردات ذرت توسط رسانه ملی
- مدیر شبکه کودک: نمی خواهیم بچهها بیش از یک ساعت پای تلویزیون بنشینند/ زورمان به آگهیهای تلویزیون نمیرسد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵