تصاویری شبیه عکس
فقدان افراد متخصص و آگاه درمواقع بحرانی در رسانه ملی یکی از معضلات مهم این سازمان است. این درحالی است که درتمام رسانههای معتبر دنیا اتاق فکر بحران وجود دارد و خبرنگاران آموزشدیدهای که میدانند کدام اخبار را در چه بازه زمانی منتشر کنند و تصویربردارانی که میدانند واقعه را از کدام زاویه باید تصویر کنند. همین تخصصها شاید دلیل تفاوت پوشش اخبار یک حادثه بحرانی در ایران با دیگر نقاط دنیاست و شاید به همین دلیل است که رسانه ملی درموارد بحرانی نتوانسته پوشش مناسبی از اخبار مربوط به ماجرا ارایه دهد. خبرنگاران صداوسیما اگرچه از نخستین ساعات آتشسوزی ساختمان پلاسکو در مقر حاضر بودند و نخستین و واضحترین صحنه از فروپاشی این ساختمان را تصویر کردند، در ادامه اما نتوانستند موفق عمل کنند. بعد از وقوع حادثه تنها شبکهای که میشد اخبار را پیوسته از آن پیگیری کرد، شبکه خبر بود. شبکههای دیگر هرکدام گاهی درقالب برنامههای مرسومشان به این اتفاق میپرداختند، اما هرکدام سرگرم پخش برنامههای روزمرهشان بودند. شبکه خبر هم اما بهعنوان تنها شبکهای که اخبار این اتفاق را پوشش میداد، درفواصل کوتاه میان دیگر اخبار ایران و جهان به ماجرای ساختمان پلاسکو میپرداخت. آن هم پرداختی غیرجذاب درقالب یک گفتوگوی خشک با یکی از مسئولان حاضر درمحل. با بکگراندی ثابت و با فاصله از محله حادثه که بیشتر به عکس میماند تا تصویر زنده، از خبرنگارانی حاضر درمحل حادثه.
دامن زدن به شلوغیها
یکی از اتفاقات عجیب درجریان حادثه ساختمان پلاسکو، تشویق صداوسیما به ارسال تصاویر اختصاصی مردم، از محل حادثه بود. صداوسیما درحالی مردم را تشویق به گرفتن عکس و فیلم از برج پلاسکو میکرد که نیروهای امدادی به دلیل ازدحام جمعیت سلفیبگیران دچار مشکل شده بود. این هیجانزدگی بیمورد رسانه ملی، ازجمله موارد ذکرشده در بالاست که نشان میدهد رسانه ملی به دلیل عدم کارشناسان خبره درمواقعی از این دست نمیتواند راهگشا باشد. درست زمانی که رسانه ملی با زیرنویس ثبت حادثه پلاسکو- شهروند خبرنگاران، از مردم میخواست که خبرنگار ما باشید، مردم و هنرمندان که متوجه تبعات این اتفاق شده بودند، درفضای مجازی با عباراتی مانند «چند فیلم بیشتر گرفتن مساوی با چند جنازه بیشتر است؟!» از دیگران میخواستند که صحنه حادثه را ترک کنند تا امدادگران بتوانند سریعتر اقدام کنند.
شهروند خبرنگارهای دردسرساز
دیروزجمعه درحالی که تنها یکروز از واقعه ساختمان پلاسکو میگذشت و درشرایطی که بسیاری از آتشنشانان و براساس شنیدههایی، هموطنان عادی یک روز کامل را زیر آوار بودند، صداوسیما همچنان با همان رویه تکراری مشغول پوشش اخبار بود. شبکههای مختلف برنامههای روزمرهشان را پخش میکردند و شبکه خبر هم درکنار انتقاد از باراک اوباما رئیسجمهوری پیشین آمریکا و میراث برجای گذاشتهاش، درحالی که به بررسی رقم بدهی باراک اوباما برای دولت ترامپ بود، درفواصل کوتاهی، مسئولی را جلوی دوربین صداوسیما میآورد و حرفهای تکراری را منتشر میکرد. نتیجه چنین روندی میشود؛ حضور شهروند- خبرنگاران غیرحرفهای که به دلیل عدم اعتماد به رسانه ملی جهت پوشش زنده و دقیق و لحظهبهلحظه به محل حادثه سرازیر میشوند تا هم حس کنجکاوی و دلنگرانیشان تخلیه شود و هم تصاویری واقعی ازحادثه را درصفحات مجازی منتشر یا تصاویری را به شبکههای فارسیزبان خارج ازکشور مخابره کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بیانیه روابط عمومی سازمان صداوسیما؛ دیدگاه جبلی درباره محتوای شبکه نمایش خانگی دوباره تشریح شد
- رئیس سازمان صدا و سیما: تکرار آثار بدون محتوا مثل دادن آب شور دریا به فردی تشنه است
- رویا میرعلمی جدیدترین بازیگر «مستوران» شد + عکس
- آنچه در صداوسیما میگذرد/ آسیبشناسی عملکرد رسانه ملی
- ادعای نویسنده سریال های پرطرفدار: فشارها صداوسیما را محتاط کرده است
- پژمانفر نماینده مجلس: منافع فردی مانع ساماندهی صداوسیما است / لزوم نظارت استصوابی بر سیما
- در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب؛ شبکه یک مستندسازی را احیا میکند/ «عزت» روی آنتن سیما
- رییس کمیسیون فرهنگی مجلس :رسانه ملی هیات امنایی می شود
- رفتار شناسی تلویزیون به بهانه اتفاق اخیر در شبکه شما / مرگ تدریجی یک رویا
- واکنش فراستی به یک حاشیه/ صدای اعتراض علیه ابتذال به گوش همه رسید
- اتفاق «من و شما» اتفاق یا چیدمان/ دستورالعملی برای مشهور شدن!
- نقدی بر پخش سریالهای تلویزیون/ شبکه هایی با محصولات کمتنوع / تلویزیون در محاصره سریالهای تکراری
- جوابیه صدا و سیما نسبت به پخش اعترافهای دختر نوجوان/ دلیل پخش مستند «بیراهه»/ مقام قضایی خواست سوژه رسانه ای شود
- تکذیب ماجرای دریافت ارز دولتی و واردات ذرت توسط رسانه ملی
- مدیر شبکه کودک: نمی خواهیم بچهها بیش از یک ساعت پای تلویزیون بنشینند/ زورمان به آگهیهای تلویزیون نمیرسد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد