برنامه «چشم شب روشن» به تهیهکنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالحعلا، با حضور اکبر نبوی کارشناس مجری بخش سینما، میزبان رسول صدرعاملی فیلمنامه نویس و کارگردان شناختهشده بود.
به گزارش سینماسینما، رسول صدرعاملی در ابتدای این گفتوگو درباره هفتمین جشنواره حسنات گفت: این جشنواره که با موضوع مهربانی، همدلی و نیکوکاری در اصفهان برگزار شد، تلاش کرد تا استعدادها را شناسایی کند. جشنواره حسنات در سه بخش فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن برگزار شد و سعی کرد که از بین فیلمها بهترینها را انتخاب کند.
وی افزود: خوشبختانه کلیت سینمای ایران رو به پیشرفت است. دو سه دهه قبل ایران سرزمین شعر و ادبیات بود. اما امروزه در هر خانهای حداقل یک یا دو نفر علاقهمند به سینما وجود دارد.
سینمای ایران سفیر صلح و دوستی شناخته شد اما…
کارگردان «دختری با کفشهای کتانی» ادامه داد: سینمای ایران با مضامینش در جهان متفاوت شد. در واقع ما در فیلمها شاهد لحظههایی بودیم که آنها را گم کرده بودیم. اما متاسفانه به این مضامین بها داده نشد. با اینکه سینمای ایران سفیر صلح و دوستی شناخته شده اما تلخاندیشی در فیلمهای سینما و حتی سریالها به وفور یافت می شود.
کاراکترهای سینمای ما باهوش نیستند
صدرعاملی با بیان اینکه مهربانی، تواضع، ارزشها، آرمانها و پرداختن به خانواده در سینمای ایران تکراری شد، تصریح کرد: به نظر من سینمای ایران در حال گذار است. مشکل ما پرداختن به تلخیها نیست مشکل این است که کاراکترها باهوش نیستند و نمیتوانند مشکلات را دور بزنند و با آنها مقابله کنند تا به رستگاری برسند.
وی یادآور شد: اگر بپذیریم که مخاطب تکلیف سینما را روشن خواهد کرد اتفاق خوبی خواهد افتاد و رابطه مردم با فیلمساز قویتر خواهد شد. یک فیلمساز جوان میداند اگر مردم فیلمش را نپسندند موفق نخواهد بود و نمیتواند جایزه بگیرد و تایید واقعی در پی نخواهد داشت.
فیلمی ماندگار است که در عین پرداختن به فلاکتها بارقهای از امید داشته باشد
کارگردان «زندگی با چشمان بسته» تأکید کرد:احساس می کنم در سالهای آینده به یک سینمای خیلی خوب و دوستداشتنی خواهیم رسید. یک فیلمساز چه جوان و چه پیشکسوت میداند که باید عمیق به موضوع بنگرد و همدلی کند. فیلمی ماندگار است که در عین پرداختن به فلاکتها بارقهای از امید در آن وجود داشته باشد. مشکلی که فیلمسازان جوان دارند این است که گول سوژههای داغ و ملتهب را میخورند.
میزان توجهی را که اروپا به کریسمس دارد ما به نوروز نداریم
او در بخشی از صحبتهایش بیان کرد: مضامین و مفاهیمی مثل نوروز یک ماموریت رسانهای است و باید دغدغه پرداختن به آن وجود داشته باشد. میزان توجهی را که اروپا به کریسمس دارد ما به نوروز نداریم. سینمای ایران در سه دهه گذشته قوام شایستهای پیدا کرده اما ژانر در آن جدی گرفته نشده و هنوز جایگاهش را پیدا نکرده است. می طلبد کسانی به این موضوعات بپردازند.
از مضمونگرایی فاصله بگیریم و داستانگرا باشیم
صدرعاملی وظیفه سنگین خانه سینما را پرداختن به امور صنفی دانست و گفت: خانه سینما فیلمساز تربیت نمیکند بلکه مجموعهای از گفتوگوهاست که باید در حوزههای مختلف شکل بگیرد. باید فضای گپ و گفت بین نسل امروز و ارتباطشان با مولوی و سعدی و حافظ و فردوسی را ایجاد کند. باید فضاسازی کند و شرایطی به وجود آورد که وقتی بهار شد برای بهار فیلم داشته باشیم. بهتر است از مضمونگرایی فاصله بگیریم و داستانگرا باشیم و تا کتاب نخوانیم و کتابخوان نباشیم به این اهداف و موفقیتها نمیرسیم.
«چشم شب روشن» به تهیهکنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا در نیمه دوم سال ۹۵، شنبه تا چهارشنبهها به صورت هر شبی روی آنتن شبکه چهار سیما رفت.
منبع:ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «زیبا صدایم کن»؛ نجواى مردى از دل باران
- «زیبا صدایم کن»؛ بذرِ امید
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- یادداشت کیانوش عیاری درباره «جنگل پرتقال»؛ با ۶۰ هزار تومان، میلیونی لذت ببرید
- «آهو» و «جنگل پرتقال» به سینماها میآید
- آخرین تصمیمات خانه سینما در پی قتل داریوش مهرجویی و همسرش
- داوران بخش ملی و بینالملل جشنواره۳۵ فیلم کودک معرفی شدند
- همزمان با ولادت امام رضا (ع) منتشر شد؛ خاطرات صدرعاملی از عزت الله انتظامی و خسرو شکیبایی
- در نشست هفته جهانی موزه و میراث فرهنگی در موزه سینما مطرح شد: کیارستمی میگفت مدیون رزمندگان و جانبازان شیمیایی هستیم/ موزهها باید زنده بودن و زندگی را به جامعه منتقل کنند
- پوستر «جنگل پرتقال» رونمایی شد
- نشست رسانهای «جنگل پرتقال» برگزار شد/ رسول صدرعاملی: وقتی درباره زن زندگی آزادی مینویسیم، حواسمان به خودمان باشد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





