سینماسینما، عباس اقلامی
جایی در مستند «قدم زدن با کیارستمی» ساخته جمشید اکرمی در سال ۲۰۰۳، کیارستمی از اهمیت زاویه دید و این می گوید که مکان ها و شخصیت ها در قاب هر فیلمساز تصویر و جایگاهی متفاوت پیدا می کنند.
در مورد عباس کیارستمی فیلم های متعدد و مختلفی ساخته شده و با همان تعبیری که خودش از زاویه دیدِ صاحب اثر در فیلم جمشید اکرمی می گوید، در مستند- پرتره «همراه با باد» ساخته مهدی شادی زاده هم این فیلمساز از زاویه نگاه و اولویت های شخصی خودش به شخصیت عباس کیارستمی نزدیک می شود تا فیلمی بسازد برای بیان خصوصیات هنرمندی که گرچه به عنوان یک فیلمساز جهانی شناخته می شود، اما در عمل هنرمندی چندوجهی است که برای شناخت هر وجهش باید مطالعات مجزایی انجام داد و به بررسی آثارش پرداخت.
در یکی از سکانس های شروعِ «همراه با باد»، کیانوش عیاری از شیطنت درونی و بازیگوشی کیارستمی می گوید و علاقه ذاتی و شدیدش به کار و آفرینش اثر هنری. اینکه به هر کاری می خواهد، دست می زند و در آن البته بهترینِ خود را ارائه می دهد. کیارستمی با همین ویژگی، هیچ زمان بی کار نمی نشیند و هرجا راهی به رویش بسته می شود، از راهی دیگر وارد می شود تا فیلمسازی بشود یکی از کارهای او، و البته مهمترین وجهِ زیستِ هنری اش. هنرمندی که جسارت تجربه کردن دارد و هنر را در گونه ها و از زوایای مختلف تجربه می کند و هر بار با اجرای طرحی نو. همین ویژگیِ شخصیتی و هنری را در «همراه با باد» فیلمساز دستمایه فیلم خود قرار داده است؛ رسیدن به عباس کیارستمی چندوجهی.
در فیلم مهدی شادی زاده به دو نکته مهم در شناخت کیارستمی به عنوان هنرمندی با توانمندی های مختلف می رسیم که قبل تر شاید با این میزان از جزئیات کمتر از آن ها صحبت شده است. آنجاها که لیلی گلستان از نقاشی های بی نظیر و پُر از ظرافت او می گوید، یا آیدین آغداشلو به صندوق های چوبی اشاره می کند که کیارستمی با هنرمندی و در قالب یک اثر هنری ساخته و کمتر جایی از آن ها سخنی گفته شده.
جواد مجابی در فیلم به نکته مهمی اشاره می کند که شاید تمام ماجرای فیلم «همراه با باد» می تواند همین باشد و آن اینکه «عباس کیارستمی یک آرتیست است»؛ یک آرتیست به معنای واقعی کلمه که در تمام آثارش یک جنبه شاعرانگی دارد که جایی مورد اشاره آغداشلو هم قرار می گیرد.
کیارستمیِ هنرمندِ دارای وجوه هنری گوناگون را در دو اثر منحصربهفردش کامل تر می توان شناخت که جا داشت بیشتر از فقط در انتهای فیلمِ «همراه با باد» به آن ها اشاره شود. دو فیلم «مرا به خانه ببر» و «۲۴ فریم» دارای وِیژگی هایی هستند تا کیارستمیِ فیلمساز، نقاش، عکاس، گرافیست، شاعر و در یک کلام آرتیست را بتوان در آن ها پیدا کرد. با تماشای «همراه با باد» و فیلم های دیگری که در مورد عباس کیارستمی ساخته شده، به سخنی می رسیم که در «همراه با باد» از زبان عباس کیارستمی می شنویم. «رسیدن به امر محال بدون رنج کشیدن محال است.» کیارستمی به شکلی خستگی ناپذیر تلاش کرده با سزاواری به امرِ محالِ ایستادن در جایگاهِ بلندِ امروزش برسد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟