سینماسینما، عباس اقلامی
جایی در مستند «قدم زدن با کیارستمی» ساخته جمشید اکرمی در سال ۲۰۰۳، کیارستمی از اهمیت زاویه دید و این می گوید که مکان ها و شخصیت ها در قاب هر فیلمساز تصویر و جایگاهی متفاوت پیدا می کنند.
در مورد عباس کیارستمی فیلم های متعدد و مختلفی ساخته شده و با همان تعبیری که خودش از زاویه دیدِ صاحب اثر در فیلم جمشید اکرمی می گوید، در مستند- پرتره «همراه با باد» ساخته مهدی شادی زاده هم این فیلمساز از زاویه نگاه و اولویت های شخصی خودش به شخصیت عباس کیارستمی نزدیک می شود تا فیلمی بسازد برای بیان خصوصیات هنرمندی که گرچه به عنوان یک فیلمساز جهانی شناخته می شود، اما در عمل هنرمندی چندوجهی است که برای شناخت هر وجهش باید مطالعات مجزایی انجام داد و به بررسی آثارش پرداخت.
در یکی از سکانس های شروعِ «همراه با باد»، کیانوش عیاری از شیطنت درونی و بازیگوشی کیارستمی می گوید و علاقه ذاتی و شدیدش به کار و آفرینش اثر هنری. اینکه به هر کاری می خواهد، دست می زند و در آن البته بهترینِ خود را ارائه می دهد. کیارستمی با همین ویژگی، هیچ زمان بی کار نمی نشیند و هرجا راهی به رویش بسته می شود، از راهی دیگر وارد می شود تا فیلمسازی بشود یکی از کارهای او، و البته مهمترین وجهِ زیستِ هنری اش. هنرمندی که جسارت تجربه کردن دارد و هنر را در گونه ها و از زوایای مختلف تجربه می کند و هر بار با اجرای طرحی نو. همین ویژگیِ شخصیتی و هنری را در «همراه با باد» فیلمساز دستمایه فیلم خود قرار داده است؛ رسیدن به عباس کیارستمی چندوجهی.
در فیلم مهدی شادی زاده به دو نکته مهم در شناخت کیارستمی به عنوان هنرمندی با توانمندی های مختلف می رسیم که قبل تر شاید با این میزان از جزئیات کمتر از آن ها صحبت شده است. آنجاها که لیلی گلستان از نقاشی های بی نظیر و پُر از ظرافت او می گوید، یا آیدین آغداشلو به صندوق های چوبی اشاره می کند که کیارستمی با هنرمندی و در قالب یک اثر هنری ساخته و کمتر جایی از آن ها سخنی گفته شده.
جواد مجابی در فیلم به نکته مهمی اشاره می کند که شاید تمام ماجرای فیلم «همراه با باد» می تواند همین باشد و آن اینکه «عباس کیارستمی یک آرتیست است»؛ یک آرتیست به معنای واقعی کلمه که در تمام آثارش یک جنبه شاعرانگی دارد که جایی مورد اشاره آغداشلو هم قرار می گیرد.
کیارستمیِ هنرمندِ دارای وجوه هنری گوناگون را در دو اثر منحصربهفردش کامل تر می توان شناخت که جا داشت بیشتر از فقط در انتهای فیلمِ «همراه با باد» به آن ها اشاره شود. دو فیلم «مرا به خانه ببر» و «۲۴ فریم» دارای وِیژگی هایی هستند تا کیارستمیِ فیلمساز، نقاش، عکاس، گرافیست، شاعر و در یک کلام آرتیست را بتوان در آن ها پیدا کرد. با تماشای «همراه با باد» و فیلم های دیگری که در مورد عباس کیارستمی ساخته شده، به سخنی می رسیم که در «همراه با باد» از زبان عباس کیارستمی می شنویم. «رسیدن به امر محال بدون رنج کشیدن محال است.» کیارستمی به شکلی خستگی ناپذیر تلاش کرده با سزاواری به امرِ محالِ ایستادن در جایگاهِ بلندِ امروزش برسد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





