مستندساز و عکاس باسابقه جنگ معتقد است که راحت طلبی و اشرافیت در عرصه فرهنگ و رسانه غالب شده است و در چنین شرایطی است که رهبر انقلاب فرمان آتش به اختیار را صادر میکنند.
رضا برجی، مستندساز، عکاس و جانباز دفاع مقدس در گفتوگو با خبرنگار کیهان اظهار داشت: متأسفانه عرصه های فرهنگی و رسانه ای در کشور ما از انقلاب، عقب مانده اند. این انقلاب، توقعات و احتیاج هایی دارد اما مسئولان نظام فرهنگی و هنری ما سرشان به چیزهایی گرم است که هیچ ربطی به انقلاب ندارد. بخشی از اهالی فرهنگ و هنر هم دچار نوعی تنبلی و اشرافیت شده اند.
وی تصریح کرد: در چنین وضعیتی که فضای فرهنگی ما راحتطلب شده است، انتظارات برآورده نمی شود. کار به جایی رسیده که رهبر انقلاب بارها و بارها نسبت به آن هشدار می دهند. رهبر انقلاب قبلا فقط به کلیات فرهنگ می پرداختند اما وقتی می بینند که مسئولان فرهنگی مسائل را دریافت نمی کنند و ما تا این حد عقب هستیم، دیگر به کلیات بسنده نمیکنند و وارد جزئیات هم
می شوند.
این مستندساز در ادامه گفت: عرصه فرهنگی ما به قدری دچار بیماری تنبلی شده که با گذشت بیش از شش سال از ماجرای داعش و تکفیری ها ما کار چندانی در این زمینه نمی بینیم. . البته تعدادی فیلم مستند ساخته شده است. اما ما هنوز یک سریال تلویزیونی که به کالبد شکافی این موضوع بپردازد و تحلیل ارائه دهد را ندیدهایم. این درحالی است که رسانه ها و محصولات فرهنگی و هنری ما قبل از اینکه یک ترقه بازی اتفاق بیفتد باید نسبت به آن به جامعه شناخت و قدرت تحلیل بدهند. دانشجو، روشنفکر، انقلابی، حزب اللهی، بسیجی و هر کس که در این نظام فرهنگی و رسانهای فعالیت می کند باید خیلی جلوتر را ببینند. هنرمند باید شاخکهای حساسش نسبت به مردم عادی بیشتر باشد و قبل از اینکه مسئله ای پیش بیاید، آن را بشناسد و مواد خود را از قبل آماده کرده باشد و واکنش نشان دهد.
وی تصریح کرد: «آتش به اختیار» یعنی اینکه وقتی این کمبودها وجود دارد، منتظر مسئولان فرهنگی و رسانه ای نمانید، خودتان دست به کار شوید و وارد میدان شوید.
دیگر لازم نیست از بالا به شما امری شود بلکه خودتان کار کنید و بالایی ها را مجبور به حمایت از خود کنید.
برجی که سابقه زیادی در همکاری با شهید آوینی و گروه روایت فتح دارد، فعالیت های آن گروه در دوران انقلاب و دفاع مقدس را مصداق «آتش به اختیار» دانست و افزود: وقتی مسائل مربوط به افغانستان و بوسنی و … پیش آمد، شهید آوینی گفت که این ما هستیم که باید خوراک انقلاب را تأمین کنیم.
آنچه انقلاب احتیاج دارد باید توسط نخبگان رسانه و فرهنگی شناسایی شود و قبل از دچار شدن به بیماری پیشگیری صورت گیرد. البته کار فرهنگ در کشور ما الان از پیشگیری گذشته است. فرهنگ الان بستری و به آیسییو، منتقل شده است.
به همین دلیل هم هست که رهبر انقلاب دائم نسبت به وضعیت فرهنگ، هشدار می دهند.
این مستندساز در پایان تأکید کرد: امید است با فرمان «آتش به اختیار» بچه های انقلابی دوباره گروه هایی مثل «روایت فتح» را راهاندازی کنند. تفکر روایت فتح دوران شهید آوینی باید در همه کارها و عرصه های فرهنگی گسترش یابد.
کیهان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد تند کیهان از مسعود کیمیایی
- کیهان : ادغام جشنواره جهانی با جشنواره ملی با استقبال قاطبه سینماگران مواجه شده است
- مردی که بسیار دوستش میداشتم
- حیازدائی از جامعه به سبک نجلا/انتقاد شدید کیهان از سریال نجلا
- واکنش رضا کیانیان به درخواست کیهان برای ممنوع الکاری سینماگران
- پول درآوردن از خشم و ناامیدی!/انتقاد کیهان از جوکر
- انتقاد شدید کیهان از مدیران فارابی به خاطر انتخاب لیلی رشیدی به عنوان داور جشنواره کودک
- روایت کیهان از عزاداری گروهی از بازیگران برای گربه بزرگمهر حسینپور
- پاس گل مسیح علینژاد، زیرطاق کیهان؟/واکنش ایرنا به حاشیه سازی برای ستاره اسکندری
- انتقاد کیهان از سکوت سلبریتیها در برابر حماسه شکار پهپاد آمریکایی
- کیهان به نقل از نوش آفرین: می خواستند با برهنه کردن زنها مردان را به سینما بکشانند
- پاسخ بنیاد سینمایی فارابی به ادعاهای کیهان
- پلمپ یک سینما در بجنورد توسط دادستانی به خاطر نمایش فیلم هنجار شکن
- ادعای کیهان: سینماگران مراسم تشییع سعید کنگرانی را بایکوت کردند
- کیهان بهجای صداوسیما پاسخ مخالفان سانسور را داد/ وقتی دستمزد کلان میگرفتید چرا ساکت بودید؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز