فیلمبردار مستند «بانو قدس ایران» تاکید کرد «سینماحقیقت» به عنوان تنها پایگاه مستند سینمای ایران شناخته میشود و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گزارش سینماسینما، رضا تیموری درباره اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» گفت: جشنواره «سینماحقیقت» به عنوان تنها پایگاه مستند سینمای ایران شناخته میشود و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. جایی است که فیلمسازان و مردم میتوانند آثار یکدیگر را ببینند. به نظر من مستند توانسته است در دهههای اخیر میان مردم بیشتر شناخته شود که یکی از دلایل آن جشنواره «سینماحقیقت» است.
او درباره تفاوت فیلمبرداری سینمای مستند با سینمای داستانی عنوان کرد: سهم فیلمبردار در فیلمهای مستند بسیار بیشتر از سینمای داستانی است. طبیعتا در سینمای مستند فرصت گفتگو با کارگردان و برنامهریزی وجود ندارد، فیلمبردار باید تا جایی از حرفه کارگردانی، تدوین، استفاده از نور طبیعی و… آشنا باشد. کلیت مسائل با کارگردان در میان گذاشته میشود اما در طول فیلمبرداری همه چیز برعهده فیلمبردار خواهد بود.
فیلمبردار مستند «در جستجوی خانه خورشید» ادامه داد: برای مثال فیلمبرداری مستند پرتره «بانو قدس ایران» به سینمای داستانی نزدیکتر است، چراکه سوژه مورد نظر دیگر زنده نیست و این امر باعث میشود که زمان کافی برای همه امور وجود داشته باشد، اما در مستندهای شهری یاد میگیریم که نمیتوانیم در اتفاقات دست ببریم بلکه باید نسبت به فیلمبرداری قسمتی تصمیم بگیریم، قدرت حذف یا اضافه کردن هیچ سکانسی وجود ندارد و فیلمبردار باید خود را با فضا، نور و هر چیز دیگری وفق دهد.
تیموری درباره تحول فیلمبرداری در سینمای مستند خاطرنشان کرد: فیلمبرداری در سینمای مستند طی سالهای گذشته بسیار متفاوت شده است؛ مستند زمانی تنها ثبت کردن بود اما این روزها آمدن ابزارهای جدید و افراد تحصیل کرده به این حوزه، باعث شده است که ما برای ثبت کردن، قید کیفیت، نور و تصویر را نزنیم.
فیلمبردار مستند «دود» تاکید کرد: سرمایهگذاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بر فیلمهای مستند، فرصت بالا رفتن کیفیت و تعداد آثار را بالا برده و باعث شده است که ساخت آثار خارج از عرف بالاتر رود و مستندسازان تنها به سراغ ساخت مستندهای کلاسیک نروند. این مساله متفاوت با مستندهایی است که تلویزیون میسازد؛ اینگونه مستندها خلاقیت فیلمساز را دربر ندارند چراکه بخشی از آن را عدد و رقم در بر میگیرد.
او در پایان درباره اکران آنلاین جشنواره «سینماحقیقت» بیان کرد: به نظر من اکران آنلاین جشنواره «سینماحقیقت» باعث شده است که کسانی که علاقهمند به دیدن فیلمها در جشنوارهها هستند و توانایی حضور در شهر تهران را ندارند، باحضور در شهرهای خود فیلمهای جشنواره را مختلف مشاهده کنند که به نظر من اتفاق بسیار خوبی است.
پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینمای مستند ایران «سینماحقیقت» ۱۸ تا ۲۵ آذرماه با دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سرنوشت مبهم تیم ملی فوتبال بانوان در یک مستند
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد
- آثار خارجی جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- سلیمان سیسه در «سینماحقیقت»
- موزه سینما به «سینماحقیقت» پیوست
- اکران سه مستند در سالن حقیقت/ ادامه اکران حقیقت
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- خندهها و دروغها/ نگاهی به مستند «شاهدان پوتین»
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- جشنواره سینما حقیقت؛ اثرگذاری اجتماعی و آگاهیبخشی
- چند فیلم متقاضی حضور در بخش بینالملل «سینماحقیقت» است
- آغاز ساخت موسیقی «روزهای ناتمام»/ آمادهسازی برای جشنواره سینماحقیقت
- مهلت ارسال اثر به جشنواره سینماحقیقت پایان یافت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





