مراسم افتتاحیه هفته فیلم برزیل با حضور جمعی از هنرمندان و سفرای کشورهای برزیل، ویتنام، بلغارستان، ارمنستان، فنلاند، نیکاراگوئه، یونان و رایزن فرهنگی هند و بلغارستان در خانه هنرمندان برگزار شد. مسئولین سینمایی و فرهنگی کشورهای مختلف در افتتاحیه این هفته فیلم که با همکاری سفارت برزیل و گروه سینمایی هنروتجربه برگزار می شود، حاضر بودند.
به گزارش سینماسینما، در ابتدای مراسم سرود ملی کشورهای برزیل و ایران و سپس تیزر کوتاهی مربوط به فیلم های کشور برزیل که در این هفته فیلم به نمایش در میآید، پخش شد. سپس سفیر برزیل که از بانیان برگزاری این مراسم بود، به روی صحنه آمد و در سخنرانی کوتاهی گفت:« از رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر و جعفر صانعی مقدم یکی از اعضای گروه سینمایی هنروتجربه و سفیران کشورهای مختلف که در این افتتاحیه حاضر هستند، قدردانی می کنم. در ادامه از روبرتو برلینر کارگردان باسابقه سینمای برزیل که او نیز در جمع ماست و این شانس را داریم که فیلم «نیس» از این کارگردان بزرگ را امروز در کنار هم ببینیم خیلی تشکر می کنم. همچنین از حضور فیلمسازان ایرانی شهرام مکری، بهتاش صناعی ها و محسن امیریوسفی سپاسگزارم. سفارت برزیل با همکاری گروه خوب هنروتجربه تلاش زیای برای برگزاری این هفته فیلم کردهاند. با وجود فاصله زیادی که بین دو کشور برزیل و ایران وجود دارد ولی این دو کشور به لحاظ توجه به فرهنگ، شباهت زیادی به هم دارند. برزیل نیز مثل ایران سابقه زیادی در تاریخ سینما دارد. از دهه ۱۹۳۰ وقتی صنعت سینمای برزیل به وجود آمد فیلمسازانی چون مازاروپی و مرندا کمک کردند که سینمای برزیل گسترش پیدا کند و به عنوان یک صنعت به راهش ادامه دهد. در ۱۹۶۰ سینمای برزیل از نئورئالیسم ایتالیا و موج نوی فرانسه تاثیر زیادی گرفت و باعث شد فیلمسازانی با این سبک و سیاق پرورش پیدا کنند. به تدریج سینماگرانی نیز که دارای هویت مستقل برای خود بودند در این سینما پا به عرصه حضور گذاشتند که از جمله آنها می توان به روبرتو برلینر اشاره کرد. این فیلمساز نیز برای کشور ما همانند عباس کیارستمی است که برای حضور سینمای ایران در عرصه جهانی و شناساندن این سینما به سایر نقاط جهان ، راهگشا شد.»
سفیر برزیل در ادامه عنوان کرد: «سطح دانشی ایران و برزیل در زمینه فرهنگی نسبت به هم اندک است. سینمای برزیل هم ویژگیهای خودش را دارد و میتواند مطرح باشد. امیدوارم در طول ورک شاپهایی که در این یک هفته در تهران، شیراز و اصفهان برگزار میشود گفتوگوی خوبی میان سینماگران و علاقمندان به سینمای ایران و برزیل شکل بگیرد. مطمئنم این هفته فیلم شروع خوبی برای ایجاد روابط فرهنگی قویتر و غنیتر است.»
در ادامه رضا میرکریمی برای ایراد سخنانی پشت تریبون حاضر شد، او نیز ضمن خیر مقدم به حاضرین عنوان کرد: «سفیر محترم برزیل تاریخچه کوتاه و خوبی از این سینما ارائه داد و کار من را ساده کرد، از ایشان تشکر میکنم. ارتباطات فرهنگی در جهان امروز و به مشارکت گذاشتن فرهنگها از طریق رسانهها به راحتی امکان پذیر نیست، در شرایطی که سینمای صنعتی همه ظرفیتهای نمایشی را به خود اختصاص داده است سینمای مستقل و آلترناتیو که با رویکرد روشنفکرانه تولید میشوند بیشترین حقایق را از وضعیت کشور و جامعه میتوانند ارائه دهند. سینمای برزیل با نوع نگاهی که به واقعیت دارد دریچهای تازه باز کرده است، با اینکه این سینما هم مثل سینمای ایران از نئورئالیسم ایتالیا، موج نوی فرانسه و سینمای آزاد بریتانیا سرچشمه گرفته است ولی طعم و بویی متفاوت از آنها دارد.»
او در ادامه گفت: «متاسفانه با وجود مشترکات فرهنگی میان این دو کشور تبادل فرهنگی کمی صورت گرفته است. دوازده سال پیش ما تفاهم نامه همکاری های فرهنگی میان ایران و برزیل را امضا کردیم که به ساختن فیلمهایی نیز کمک کرد. برگزاری این هفته فیلم را به فال نیک میگیرم و امیدوارم این همکاری به شکل گستردهتری ادامه پیدا کند. افتخار میکنم که امروز فیلمساز برزیلی خوبی – روبرتو برلینر – در میان ما حاضر است. آقای برلینر تجربه بسیار خوبی در زمینه سینمای مستند و کارهای تلویزیونی دارد. او با فیلم «نیس» که امروز در همین سالن به نمایش گذاشته میشود، در بسیاری از جشنوارههای جهانی دلربایی کرده است.»
سپس حاضرین برلینر فیلمساز برزیلی را تشویق کردند و میرکریمی اینگونه به سخنان خود ادامه داد: «ما در ایران، برزیل را به خاطر فوتبالش میشناسیم، در کشور ما فوتبال و سینما مورد علاقه مردم است، امیدوارم فرصتی پیش بیاید که مردم ما سینمای برزیل را مثل فوتبالش بشناسند. به عنوان دبیر جشنواره جهانی فجر مشتاقم شرایطی فراهم شود که در جشنواره فیلم فجر نیز بتوانیم مروری بر سینمای امروز برزیل داشته باشیم.»
جعفر صانعی مقدم عضو شورای سیاستگذاری و مشاور امور بین الملل گروه سینمایی هنروتجربه سخنران بعدی این مراسم بود. او به نمایندگی از شورای سیاست گذاری گروه هنروتجربه روی صحنه حاضر شد و به حاضرین خیر مقدم گفت و در ادامه بیان کرد: «هفته فیلم برزیل به مدت یک هفته در تهران، شیراز و اصفهان برگزار میشود، همچنین سه کارگاه آموزشی درباره تولید مشترک و فیلمسازی در برزیل در این هفته فیلم برگزار خواهد شد. شهرام مکری، محسن امیریوسفی، بهتاش صناعیها و روبرتو برلینر برگزار کننده این کارگاهها هستند.»
صانعی مقدم در ادامه از برگزاری برنامههای آینده گروه سینمایی هنروتجربه خبر داد و گفت: «پس از برگزاری شب سینمای کشورهای مختلف و بزرگداشت عباس کیارستمی در خانه سینما و بعد از آن برگزاری هفته فیلم ارمنستان، این دومین هفته فیلمی است که هنروتجربه برگزار می کند. هدف از برگزاری این هفته فیلمها کشف و شناسایی آثاری است که به خاطر سیطره سینمای هالیوودی امکان نمایش عمومی پیدا نکردهاند. برنامه بعدی گروه هنروتجربه برگزاری شب فیلم گرجستان و هفته فیلم آلمان است. امیدوارم در آینده نزدیک فیلمهای هنری و تجربی همه کشورها را در سینماهای خودمان اکران کنیم.»
در پایان صانعی مقدم از الهه گودرزی مدیر بین الملل گروه هنروتجربه و از سفیر و اعضای سفارت برزیل و همچنین از مدیرعامل خانه هنرمندان و همکاران او در این مجموعه برای برگزاری این مراسم تشکر کرد.
علیرضا شجاع نوری، رضا میرکریمی، سیف الله صمدیان، هوشنگ گلمکانی،امیرحسین علم الهدی، امیر اسفندیاری، عباس یاری، شهرام مکری، سروش محمدزاده، حسین کندری، بهتاش صناعیها و خاطره حاتمی و… از هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.
پس از پایان مراسم افتتاحیه فیلم «نیسه،دیوانگی محض» به کارگردانی روبرتو برلینر برای حاضرین به نمایش گذاشته شد.
منبع: هنر تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» بهترین فیلم جشنواره هاینان چین شد
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- فیلم شهرام مکری به ۴ جشنواره خارجی میرود
- نماینده اسکار تاجیکستان به عربستان میرود/ نمایش فیلم شهرام مکری در جشنواره دریای سرخ
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» در راه سنگاپور
- «جنایت بیدقت»؛ طغیانِ زمان، تکرارِ تاریخ و رقصِ سرنوشت در سینمای شهرام مکری
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- جشنواره بوسان برگزیدگانش را شناخت/ سه جایزه برای سینماگران ایرانی
- جشنواره بوسان به فیلم شهرام مکری جایزه داد
- معرفی راه یافتگان به بخش رقابتی دومین دورهی جشنواره مهر دوبی
- داوران نهمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- «خرگوش سیاه خرگوش سفید» راهی شیکاگو شد
- فیلم شهرام مکری در بخش رقابتی جشنواره بوسان
- معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشن عکاسان سینمای ایران
- پایان ساخت فیلم جدید شهرام مکری در تاجیکستان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی






