سینماسینما: داود کنشلو در خبرگزاری قرآنی نوشت :«زیرخاکی»، «بچه مهندس ۳»، «سرباز» و «پدر و پسری» عنوان چهار مجموعهای هستند که از شبکههای مختلف سیما در رمضان ۹۹ روی آنتن رفت، اما هیچیک از این آثار رنگ و بوی رمضانی ندارد.
نظرسنجی مرکز تحقیقات در هشت روز ابتدایی ماه مبارک رمضان نشان میدهد که ۸۱ درصد مردم بیننده برنامههای سیما بودهاند و تا اینجا «زیرخاکی» شبکه «یک» توانسته بیشترین مخاطب را به خود جذب کند.
در این نظرسنجی که در سراسر کشور انجام شده، تا هشت قسمتی که از سریالهای ویژه ماه رمضان روی آنتن رسانه ملی رفته است، سریال زیرخاکی با ۴۴ درصد، پربینندهترین سریال سیما بوده و رضایت ۷۴ درصد از بینندگان را در حد «زیاد» جلب کرده است. «بچه مهندس۳» شبکه «دو» با جذب ۳۳.۳ درصد و «سرباز» شبکه سه با ۲۴ درصد مخاطب در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
زیرخاکی و استقبال مخاطبان
در نقد و بررسی سریال و با توجه به بضاعت کنونی تلویزیون باید به نکات مثبت زیر خاکی امتیاز بیشتری نسبت به ضعفها داد، زیرا کارگردانی حساب شده جلیل سامان تا حدی به این اثر انسجام داده است، به ویژه وقتی این سریال را با آثار مشابهی، که به اسم طنز در سیما تولید میشود، مقایسه کنید این موضوع را درمییابید. نکته مثبت دیگر درباره این سریال به بازیهای خوب هنرمندان آن باز میگردد. ژاله صامتی، هادی حجازیفر به همراه پژمان جمشیدی مثلث خوبی را تشکیل دادهاند. ضعف این اثر به ناپختگی کارگردان در طنز برمیگردد که در دکوپاژ و میزانسن به خوبی عیان است. البته این سریال پیش از پخش نیز حواشی داشت اما با تمام این موضوعات این روزها میهمان خانههای ایرانیان است.
سقوط بچه مهندس
بچه مهندس از منظر کارکرد تبلیغی هم موفق نیست، زیرا در ظاهر قرار است در این مجموعه شاهد صلابت علمی و تسلیحاتی کشورمان باشیم، اما صحنهسازیهای ناشیانه سبب شده این اثر به جای جذابیت تصویری شکلی طنز به خود گیرد. این معضل به رویکردهای سفارشی سازی بازمیگردد که متأسفانه تهیهکننده و کارگردان هم به آن تن دادهاند. این اثر در انتخاب بازیگران برای ایفای نقشها هم در این فصل موفق نبوده است و اگر نحوه ایفای نقشها در فصلهای مختلف را باهم مقایسه کنید، درمییابید که بازی کودکان مجموعه بسیار زیباتر و دلچسبتر از بازیهای بازیگران باسابقه این اثر است.همچنین، شخصیتها در این مجموعه به شدت کلیشهای و شعاریاند. برای مثال افراد مرفه در این مجموعه کاملاً بیقیدند و خانواده برایشان اهمیتی ندارد و تنها افراد فرودست جامعه نگران آینده فرزندان و ارزشهای خانوادگیشان.
بهترین زمان برای اثری ضعیف
چند عامل در عدم استقبال مخاطبان در این اثر بسیار مؤثرند که مهمترین آن شخصیتپردازیهای سرد آن باز میگردد. شخصیتها در این اثر به شدت ناملموس و شعاریاند و گاهی رفتارها آنقدر شعاری است که سبب دلزدگی مخاطبان میشوند. چینش بازیگران هم جزء نکاتی است که گویی کارگردان برای انتخابش ملاک خاصی را در نظر نگرفته است و این ناپختگی از هادی مقدم دوست بعید است.درباره سریال «سرباز» سؤالی مطرح است که چگونه سردترین مجموعه رمضان بهترین زمان پخش را به خود اختصاص داده است، اگر به این پرسش پاسخ دهیم درمییابیم که چرا رسانه ملی گوی رقابت را در مواجهه با شبکههای فارسی زبان باخته است، چرا در رسانه ملی تنها چیزی که اهمیت ندارد اصول مخاطبشناسی است و روابط جای ضوابط را در رسانه ملی گرفته است، مجموعه سرباز سبب شد تا مخاطبان به سریال تکراری «متهم گریخت» روی آوردند و زمان خود را هرچند با یک اثر تکراری اما سرگرم کننده سپری کنند.
کجسلیقگی در کنداکتور پخش
«پدر و پسری»، عنوان آخرین سریالی است که از شبکه پنج روی آنتن میرود؛ سریالی که به لحاظ کیفی از مجموعه سرباز و بچه مهندس بهتر است، اما قربانی زمان پخش نامناسب شده است. محمدرضا حاجیغلامی این سریال اپیزودیک را کارگردانی کرده و در آن داستان پدری روایت میشود که پس از بازنشستگی سعی میکند بیکار نماند و به هرجایی سرک میکشد و همین عامل اتفاقاتی طنز را در سریال رقم میزند، البته کیفیت این اثر در مقایسه با آثار خوب گذشته چندان چشمگیر نیست، اما اگر ملاک قیاسمان سریال سرباز و بچه مهندس باشد باید به این مجموعه نمره بهتری داد. در همین زمینه باید از مسئولان سیما پرسید چگونه این مجموعه زمان بهتری در کنداکتور پخش ندارد و آیا این کجسلیقگی تنها یک اشتباه در انتخاب است؟ در این سریال مهران رجبی، عزتالله مهرآوران، مریم سرمدی، افشین سنگچاپ، محمدجواد جعفرپور، کتایون بختیاری و یدالله شادمانی نقشآفرینی کردهاند.
در پایان باید اشاره کرد که هیچیک از سریالهای رمضان ۹۹ جز آثار ماندگار رسانه ملی نیستند، به ویژه وقتی آنها را با مجموعههایی چون «صاحبدلان»، «میوه ممنوعه»، «اغما» و… مقایسه کنیم و رسانه ملی باید آسیبشناسی جدی کند که اولاً چرا کیفیت آثار پایین است و ثانیاً چرا در ماه مبارک رمضان مجموعههای تلویزیونی رنگ و بوی رمضان ندارند؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آغاز پخش فصل سوم سریال «زیرخاکی» از امشب + عکس
- ادامه تصویربرداری فصل سوم «زیرخاکی» در شهرک دفاع مقدس + عکس
- مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو اعلام کرد/ فصل پنجم «بچه مهندس» ساخته میشود
- فصل سوم «زیرخاکی» در مرحله پیش تولید/ سریال جلیل سامان هنوز کلید نخورده است
- عاطفه تیموری: در بازیگری باید ایدهها و افکار خودم را پیاده کنم
- کارگردان «زیرخاکی» مطرح کرد/ برای ساخت «زیرخاکی۳» ما به مخاطبان تعهد اخلاقی داریم ولی تعهدی به سازمان نداریم
- فصل دوم سریال «زیرخاکی» از جمعه روی آنتن میرود + تیزر
- توجه به جوانان و مسائل روز جامعه برگ برنده سریالسازی
- اعلام لیست فینالیستهای «سریالیست»/ سریالهای شبکه سه باز ماندند
- روزبه حصاری: دوست ندارم درباره بچه مهندس صحبت کنم
- مهندسی اشتباه در ساخت و پرداخت/ نگاهی به سریال «بچه مهندس ۳»
- هومن برق نورد در «زیرخاکی» بازی میکند
- جلیل سامان فصل دوم «زیرخاکی» را میسازد
- تهیهکننده «زیرخاکی»: سانسور این سریال مورد تایید مدیران سیما نبود
- توضیحات محمدرضا جعفری جلوه، مدیر شبکه دو، درباره تغییرات در برنامهها و پستهای مدیریتی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





