فرزانه متین- نمایش ایرج:زهره،منوچهر از جدیدترین تئاترهاییست که به نویسندگی علی پالیزدار، کارگردانی مهرداد آبدار و تهیه کننده گی مسعود والا هر شب ساعت ۲۱:۳۰ در سالن شماره ۲ شهرزاد بر روی صحنه می رود.این کنسرت-نمایش ترکیبی از روایت و موسیقی است که توسط گروه ول شدگان به نمایش تعریف می شود.در خلاصه این تئاتر آمده:
بعد شیرین،بعد فرهاد،بعد آه توسینه
مرد شاعر به سرش زد که همین آخر عمرش
بسراید شعر فاخر دور از آز،خنجر و کینه
هنرمندانی چون مهدی رکنی،فاطیما درستکار،رضا صمد پور،ارسلان محمدی،شکیبا کیا،الناز سلیمانی ،محمد نو بهاردر این کنسرت-نمایش به ایفای نقش می پردازند.
آبجار که از دانش آموختگان آکادمی استاد سمندریان است با ایده ای نو و در یک فضایی با نشاط با طراحی لباس کم نظیر و البته طراحی دکور نسبتا خوب یکی از تئاترهایی را بر روی صحنه برده کهمورد استقبال عمومقرار گرفته است.بازیگران با اجراهای قوی خود کاملا در خدمت داستان هستند که وجود گروه ول شدگان به عنوان راوی این نمایش مزید بر علت شد که تئاتر مورد استقبال بی نظیر قرار بگیرد.
ایرج میرزا ملقب به جمال الممالک از رجل قجری و نامی آشنا در عرصه ی شعر و شاعری در عصر مشروطیت و از پیشگامان تجدد در ادبیات فارسی است.اما متاسفانه در دهه های اخیر از نام و اثر های وی چندان خبری نیست که مسعود والا و مهرداد آبجار نام وی را در عرصه ی تئاتر زنده کردند.او در قالب های گوناگون شعر سروده و ارزشمندترین اشعارش در مضامین انتقادی،اجتماعی،احساسی و تربیتی اند.او که ار بورژوای اشرافی محسوب می شد ،توده ی مردم را فاقد شعور سیاسی و درک اجتماعی می دانست و حتی در قیام کلنل محمد تقی خان پسیان ،از مشاوران وی به شمار می رفت.مثنوی زهره و منوچهر یکی از آثار مهموناتمام وی است.
✓ این مثنوی که عاشقانه ای از ایرج میرزاست برگرفته از اسطوره ی ونوس و آدونیس از اساطیر یونانیست که ما به وضوح در این کنسرت-نمایش می بینیم که آدونیس شکارچی به یک نظامی جوان ایرانی تبدیل شده و زهره نیز از وقتی از جامه ی افلاکی درآمده ،جامه ی خاکیان را بر تن می کند .ایرج میرزا همچنین از خلق هنرمندانی چون کمال الملک،پروردن قمرالملوک،دادن قلم در کف دشتی و ساز به درویش خان سخن می گوید و آبجار به درستی در نمایشش آن ها را صحنه سازی کرده است.مسعود والا از تهیه کنندگان مشهور آثار نمایشی در مورد این که چرا به سراغ چنین شخصیتی رفته و ریسک به نمایش درآمدن ایرج میرزا را پذیرفته و با کارگردان تصمیم به اجرا کردن این نمایشنامه گرفته به خبرنگار ایران می گوید:«ایرج میرزا از مفاخر دوره ی قاجار است و لقب فخر الشعرا یا سعدی زمانه را به ایشان داده بودند. اغلب به وی در این دوران کم توجهی شده و بعضا اشعاری را به او نسبت می دهند که روح خودش هم از آن بی خبر است ، متن نمایش را دوست داشتم و می خواستیم چهره ی واقعی مرحوم ایرج میرزا و همچنین منظومه ی زیبای زهره ومنوچهر به صحنه ببریم.در جلسات ومشورت هایی که با آبجار،کارگردان داشتیم باعث شد برای تولید این کار مشتاق تر شوم.»وی در مورد انتخاب بازیگران این اثر ادامه داد:«مرحله ی انتخاب بازیگران به صورت مشترک بین من و کارگردان پیگیری شد و پیشنهاداتی که آبجاربرای این کار داشتند در ادامه ی مذاکرات ،تغییراتی که در کستینگ انجام شد در زمان کم با توجه به متن،فضا،ایده های ایشان ،بازیگران و گروه موسیقی به کار اضافه شدند که از نتیجه راضی هستم.»والا استقبال از این نمایش را با همراه شدن گروه ول شدگان با این مجموعه از دلایل موفقیت نمایش-کنسرت دانست و گفت:«قطعا که حضور گرم ول شدگان تاثیر بسزایی در انتخاب این نمایش برای مخاطبان داشت البته میزان رضایت مردم و تبلیغات هم تاثیر گذاشت.می توان گفت همراهی گروه ول شدگان و تبلیغات را باید در زمینه میزان تاثیر وجذب مخاطب با هم برابر بدانیم.موفق بودن یک اثر نمایشی منوط به همکاری گروهی بازیگران و عوامل پشت صحنه است. با توجه به حضور تیم حرفه ای گروه ول شدگان و بازیگران با اخلاق و کاربلد و کارگردان محترم کنسرت-نمایش تا این لحظه که رسالت مبنی بر رضایت تماشاگر و نشاندن لبخند بر صورت مردم بوده،دست یافته ایم و امیدوارم با پشتوانه ی تماشاگران در ادامه ی مسیر ،اجراهای موفق تری بر روی صحنه داشته باشیم.با توجه به استقبال مردم،این نمایش در دودوره در تهران اجرا خواهد شد و تلاش مان را می کنیم تا پیش از نوروز، ایننمایش را در چند شهر فرهنگی بر روی صحنه ببریم و احتمالا آغاز اجراها از شیراز خواهد بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری