سینماسینما، افشین اشراقی:
روایتگری یعنی چهگونگیِ ارائهی اطلاعات به تماشاگر. شبی که ماه کامل شد برای ایجاد کنجکاوی و تعلیق، دو نوعِ روایتگری را در هم آمیخته است: روایتگریِ دانای محدود و روایتگریِ دانای کل. که اولی حسِ کنجکاویِ را در تماشاگر برمیانگیزد و دومی، حسِ تعلیق را.
از این منظر، بنای کارِ نرگس آبیار در مقام نویسنده و کارگردان (۱) این بوده است: ارائهی اطلاعات با صبر و حوصله. به همین خاطر تمرکزِ اصلیِ روایت روی شخصیت فائزه (الناز شاکردوست) است و فیلم بیشترِ اطلاعات را از صافیِ نگاهِ او به تماشاگر انتقال میدهد (به بیان دیگر، در این فیلم دانای محدود چیرگی دارد بر دانای کل).
ما دربارهی عبدالحمید (هوتن شکیبا) و خانوادهاش همانقدر میدانیم که فائزه. و فیلم اینگونه، ما را دربارهشان کنجکاو میکند: با هشداری که مادر در شب خواستگاری میدهد، فراخواندنِ عبدالحمید از سوی مأمور بعد از شب عروسی، کشف سلاح و مهمات در خانهشان و الخ. پیشروی با دانستههای فائزه، اغلب با غافلگیری همراه است. مثل اولین مواجههاش با تروریستها در حیاط خانه و یا صحنهی فرارش از پاکستان، که با سررسیدنِ ناگهانیِ عبدالمالک و زیردستاناش نافرجام میمانَد.
همانطور که اشاره شد شبی… برای سامانبخشیدنِ به روایتاش تنها به روایتگریِ دانای محدود بسنده نمیکند. فیلم در چند سکانس از فائزه فاصله میگیرد و میرود سراغِ دو شخصیتِ دیگر: عبدالحمید و شهاب. ما از طریق آنها نیز اطلاعاتی را بهدست میآوریم. منتها با این تفاوت که دستیافتنِ ما به اطلاعات، اغلب قرین است با حسِ تعلیق. برای نمونه صحنههای گفتوگوی عبدالحمید و برادرش در جایجای فیلم (بهویژه وقتی عبدالمالک امر به قتل فائزه میدهد). عبدالحمید بعد از شنیدنِ دستورِ عبدالمالک، در منجلابِ دوراهی گرفتار میشود: میان پایبندی به پیمانِ زناشویی و اجراکردنِ دستورِ برادر. ما نیز، نگرانِ فائزه میشویم. چون چیزی را میدانیم که فائزه نه. البته دوربین برای ایجادِ تعلیقِ بیشتر، از بهتصویرکشیدنِ نظرگاهِ شخصیتهای دیگر نیز غافل نمیشود. برای نمونه، میتوان اشاره کرد به صحنهای که تکتیرانداز آمادهی بههلاکرساندنِ عبدالمالک است.
حتی نام فیلم هم اشارهایست به شیوهای که برای روایتگری برگزیده: کاملشدنِ ماه تقارن دارد با اتمامِ دادههای روایی. فیلم تا پایان «چیزی» را در چنته نگه میدارد و دادهها را صبورانه و با دقت انتقال میدهد و درست در انتها، سرشتِ پلیدِ عبدالحمیدِ استحالهیافته را عیان میکند.
در کنارِ نرگس آبیار نامِ مرتضی اصفهانی نیز بهعنوان فیلمنامهنویس آمده است. اما در متنِ بالا به دو دلیل تنها نامِ آبیار ذکر شده است. در برخی منابع مرتضی اصفهانی مشاورِ امنیتیِ پروژه معرفی شده است. در ضمن، بخشی از روایتِ شبی… (تقریباً مثل هر فیلم دیگری) در مرحلهی نگارش و بخشِ دیگرش در اجرا شکل گرفته است. به گمان نگارنده، روایتگریِ شبی… حاصلِ کوششهای آگاهانهی نرگس آبیار بوده است.
۱ در کنارِ نرگس آبیار نامِ مرتضی اصفهانی نیز بهعنوان فیلمنامهنویس آمده است. اما در متنِ بالا به دو دلیل تنها نامِ آبیار ذکر شده است. در برخی منابع مرتضی اصفهانی مشاورِ امنیتیِ پروژه معرفی شده است. در ضمن، بخشی از روایتِ شبی… (تقریباً مثل هر فیلم دیگری) در مرحلهی نگارش و بخشِ دیگرش در اجرا شکل گرفته است. به گمان نگارنده، روایتگریِ شبی… حاصلِ کوششهای آگاهانهی نرگس آبیار بوده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بامداد خمار»؛ عشق، طبقه و زبان تصویر
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- نگاهی به سریال «سووشون» اقتباسی از رمان سیمین دانشور/ قابهای زیبای شیراز
- «بامداد خمار»؛ از کتاب ممنوعه تا پلتفرمهای سینمای خانگی
- پرداختن به آیین و فرهنگهای قشقایی در سریال تاریخی «سووشون»
- «بامداد خمار» مهرماه منتشر میشود
- نرگس آبیار، رییس هیئت داوران فستیوال TRT شد
- بیانیه ساترا درباره توقف پخش سریال «سووشون»
- واکنش کارگردان به توقیف سریالش و فیلتر نماوا/ نرگس آبیار: در برابر این حذف بیرحمانه، سکوت نخواهیم کرد
- پس از انتشار اولین قسمت «سووشون»؛ نماوا فیلتر شد
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- تهیهکننده سریال «بامداد خمار»: حاشیه همیشه هست/ هدف همه ما مخاطب است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





