غلامرضا موسوی درروزنامه ایران نوشت:
سرمایه گذاری افرادی که در حوزه سینما سابقه ندارند فی النفسه قابل قبول است و ما هم از آن استقبال می کنیم، اما باید مراقب باشیم تا پولی که وارد سینما می شود سالم باشد و در نتیجه یک تجارت سالم به دست آمده باشد، ما از ورود دیگران برای سرمایه گذاری در سینما استقبال می کنیم اما طبیعتاً همکاران ما باید حواسشان باشد با کسانی همکاری کنند که قصد دارند با پول سالم در سینما سرمایه گذاری کنند. ورود پول سالم به سینما بسیار منطقی و قابل قبول است اما پولی که منشا مشخصی ندارد وضعیت اقتصادی را چه در سینما چه در شبکه خانگی و حتی در ساختمان سازی مختل می کند. به طور نمونه یکی از صحبت هایی که این چند وقت مطرح شده این بوده که کسی یک ملک ۴۰ میلیارد تومانی را از یک دست خریده و ۲۰۰ میلیارد تومان به یک بانک فروخته است، یعنی در یک معامله، ۱۶۰ میلیارد سود برده است! طبیعتاً این آدم و آدم هایی شبیه به این وقتی وارد سینما و شبکه خانگی شوند اقتصاد این حوزه ها را دچار اضمحلال می کنند و فسادی را به این حوزه ها وارد می کنند که براحتی قابل اصلاح و درمان نیست؛ به طور مثال ورود چنین پولی اثر بسیار سوء روی دستمزدها دارد چون این آدم ها فقط به قصد کار فرهنگی وارد سینما نمی شوند و به دلایل دیگری به این حوزه ها وارد می شوند که بخش عمده ای از آن «پولشویی» است.پول ناسالم آسیب های جبران ناپذیری به بدنه فرهنگ و سینما وارد می کند و به عنوان نمونه امکان فعالیت را از تهیه کنندگان حرفه ای که سال ها در سینما فعالیت داشتند سلب و به اقتصاد این حوزه ها آسیب می زند. آدمی که در یک معامله یک روزه ۱۶۰ میلیارد تومان سود برده برای اینکه بتواند فلان هنرپیشه و فلان کارگردان را خریداری کند مجبور است چند برابر دستمزد بدهد و این کار را می کند چون برای آن پول زحمتی نکشیده و نگران بازگشت سرمایه اش هم نیست؛ پولی بوده که در اثر زد و بند به دست آورده و خیلی راحت دستمزدهای بالاپرداخت می کند چون می داند با یک زد و بند دیگر چند صد میلیارد دیگر سود به دست می آورد و تنها چیزی که این آدم نیاز دارد اعتبار است، یعنی سعی می کند با دستمزدهایی که چندین برابر عرف و معمول است برای خودش اعتبار بخرد؛ ورود پول فاسد به هر جایی وضعیت اقتصادی را مختل می کند اما در حوزه فرهنگ اثراتش به مراتب مخرب تر از جاهای دیگر است. به هر حال من موافق نیستم که وسیله هدف را توجیه می کند!
*عضو هیات رئیسه شورای عالی تهیه کنندگان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- چالشهای امروز ساترا و تاثیر آن بر آینده نمایش خانگی
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
آخرین ها
- با حضور احتمالی دیکاپریو و اسکورسیزی؛ اقتباس سینمایی «شیطان در شهر سفید» جان گرفت
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت