صمدیان از ساخت ادامه فیلمی درباره عباس کیارستمی خبر داد و گفت: «کیارستمی یکی از بهترینهایی بود که جلوی دوربین من قرار گرفت، امیدوارم که دو یا سه قسمت دیگر به فیلم «هفتاد و شش دقیقه و پانزده ثانیه با کیارستمی» اضافه کنم.»
به گزارش سینماسینما، نشست نقد و بررسی فیلم مستند «هفتاد و شش دقیقه و پانزده ثانیه با عباس کیارستمی» ساخته سیف الله صمدیان، یکشنبه ۲۲ مرداد با حضور کارگردان و شاهین امین منتقد سینما در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
مستند «هفتاد و شش دقیقه و پانزده ثانیه با عباس کیارستمی» روایت تصویری سیف الله صمدیان از ۳۰ سال دوستی و همکاری با عباس کیارستمی است؛ این مستند در گروه هنر و تجربه در حال اکران است و تا کنون در جشنوارهها و مراسم یادبود متعددی در سراسر جهان به نمایش درآمده است.
سیف الله صمدیان با تاکید بر اینکه جای عباس کیارستمی خالی نیست بیان کرد: «نمیشود جای ایشان را خالی دید زیرا در طول زندگی ۷۶ سالهاش، کاری کرد که ما تا دههها تاثیرش را میبینیم و درک میکنیم که این مرد استثنایی چه کرده است.»
این کارگردان با بیان اینکه با مرحوم کیارستمی دوستی ۲۵ ساله داشته است و همراهی با ایشان عوالم خاصی را میطلبید گفت: «تنها راه برای همراهی و دوستی با ایشان این بود که در کنارش خود واقعیات باشی و من خودم بودم. من وقتی از او فیلمبرداری میکردم احساس نمیکردم که یک فرد خاص و سلبریتی جلوی دوبینام قرار گرفته است. خود ایشان هم، چنین تصوری نداشت و در مقابل شیطنتهایی که دوربین به دستهای امروزی میکنند و بی مهابا به حریم افراد وارد میشوند نداشتم، نوع نگاهی که من به زندگی و آدمها داشتم خود به خود موانع را برای دوستی ما از بین برد.»
سیفالله صمدیان در بخشی دیگری از این نشست به عمق دوستیاش با کیارستمی اشاره کرد و یادآور شد: «احمد پسر عباس کیارستمی روز قبل از پرواز از پاریس برای برگرداندن پیکر پدرش به ایران، در جمعی از دوستداران ایشان که مراسمی را برایش تدارک دیده بودند خطاب به من گفت از کسی دعوت می کنم که بیاید و برای شما صحبت کند که پدرم ۳۰ سال راحت ترین و امن ترین لحظات زندگی اش را جلوی دوربین این آدم داشت.»
این فیلمساز با اشاره به اینکه ظاهر فیلم آسان به نظر میرسد ولی از نظر حرفهای، ویژگی های ظریفی دارد گفت: «مهم ترین کاری که این فیلم کرده است تقدس زدایی است. کاری که من امکان نداشت انجام دهم، ساخت فیلمی بود که بخواهد پیش از حد به او پر و بال بدهد یا او را مقدس جلوه دهد. من این کار را خود به خود انجام دادم زیرا دنیای او را می شناختم. این نتیجهای که می بینید حاصل سالها همراهی و دوستی با اوست.»
او با بیان اینکه هیچ گاه زن در فیلمهای کیارستمی در داخل خانه، کنار شوهر و بچه ها و در حال آشپزی نشان داده نشده است. افزود: «دو سکانس مرا برای ساخت این فیلم نجات داد و آن هم سکانس اول و آخر فیلم است. من میخواستم فقط صحنههایی در این فیلم باشد که در ایران فیلم برداری شده است و همچنین نکته قابل توجه دیگر این بود که باید کیفیت فیلم ها یک دست باشند و برای من که من از سال ۵۷ با سوپر هشت انسان امروز را دنبال میکنم تا الان که با دوربین های ۴k فیلم برداری میکنم کار دشواری بود.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- اختتامیه بیستمین جشن تصویر سال برگزار شد؛ مرور ۲۰ سال رویایی/ نیاز به پوست اندازی داریم!
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- درخواست از وزیر ارشاد برای تعطیل نکردن انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران/ حمید جبلی: ما در حال زندگی با مرگ هستیم!
- صمدیان: نزدیک شدن به دنیای هنرمند ایرانی بسیار دشوار است/ متیندفتری: متاسفانه مردم ما هنوز با عکس بیگانه هستند!
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- وقتی اسکورسیزی جذب کیارستمی شد
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
- آفتاب اومد بالا رفیق چه آفتابی!/ نگاهی به فیلم «طعم گیلاس»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز