
محمدمهدی عسگرپور، یکی از تهیه کنندگانی است که در کارنامه اش چه در مقام مشاور یا تهیه کننده همکاری با کارگردانان جوان دیده می شود.
به گزارش سینماسینما ،او در خصوص مشکلات موجود فی مابین برخی تهیه کنندگان و کارگردانان به «اعتماد» می گوید: «به نظر من عمده اختلاف بین کارگردان و تهیه کننده به ساختار فیلمسازی در کشورمان مربوط می شود: فیلمسازان با این معضل مواجه هستند که در برخی موارد از جانب تهیه کنندگان حمایت نمی شوند. تا جایی که بعضی تهیه کننده هایی که نقش چندانی در سرمایه گذاری فیلم ندارند زمان اکران و حتی توزیع فیلم در شبکه خانگی مسوولیت پذیر نیستند و این مساله باعث می شودکه خود کارگردانان به سمت تهیه کنندگی یا بعضا پخش کنندگی فیلم شان هم بروند و این باعث نوعی فردگرایی در سینمای ایران می شود. کارگردان با خودش می گوید من که خودم می توانم تهیه فیلمم را بر عهده بگیرم چرا این کار را نکنم؟ این مساله به طور کل از ساختار فیلمسازی در سینمای ایران ناشی می شود.»
عسگرپور در رده مدیران سینمایی باسابقه قرار می گیرد: به گفته او زمانی که در فارابی مسوولیت داشته با نمونه های این چنینی زیادی روبه رو بوده: «تهیه کننده ای بوده که نمی دانسته دفتر مونتاژ فیلمش کجاست. متاسفانه چنین مشکلاتی هنوز در سینمای ایران وجود دارد.»
در سال های گذشته با ورود نیروهای جوان به سینما با اندیشه ها و تفکرات جدید هم روبه رو هستیم که چنین نگرش هایی ممکن است با نسل گذشته ارتباط برقرار نکند. عسگرپور در این رابطه می گوید: «در سال های اخیر ارتباط نسل ها باهم به خوبی شکل نگرفته: نسل جدید نسل قدیم را به محافظه کاری متهم می کند آنها را فاقد جسارت می داند چنین سوءتفاهم هایی هم باعث شکل گیری اختلاف بین این دو نسل می شود. همواره به خودم یادآوری می کنم و به دوستانم هم توصیه می کنم اگر می خواهند به روز باشند و ذهن شان تازه باشد باید با نسل جدید ارتباط برقرار کنند. این جمله من به معنای پذیرش صددرصدی خواسته های جوانان نیست بلکه همکاری و تعاملی است که با آنها باید داشت.»
کارگردان سریال پرمخاطب این شب های تلویزیون بانام «رهایم نکن» در ادامه صحبتش می گوید: «صنف کارگردانان نزدیک به سیصد عضو دارد که از میان این افراد بالای دویست نفر اصلا کار نمی کنند و فعالیتی ندارند. چرا؟ که یکی از دلایل این است که به روز نشدند و با سینمای روز حرکت نمی کنند. به روز شدن لزوما به معنای شناخت ابزار در سینما نیست، بلکه بخشی از آن ارتباطی است که باید با نسل بعد داشته باشد. چنین مشکلاتی را ما در بحث فیلمنامه نویسی هم داریم.»
شرایط سرمایه گذاری در سینمای ایران به گونه ای است که باید در انتخاب عوامل یک فیلم هوشمندانه عمل کرد نکته ای که عسگرپور هم به آن تاکید دارد: «وقتی قرار است پروژه ای را کارکنم به این دقت می کنم که قرار است با چه کسی کارکنم و روی چه موضوعی متمرکز شویم. فیلمسازان فیلم اولی به این نکته توجه داشته باشند که ایران بهشت فیلمسازی برای آنهاست و اوضاع کار کردن در ایران به مراتب راحت تر از کشورهای اروپایی است که شرایط سخت و نفسگیری برای ساخت فیلم اول دارند. »
عسگرپور در بخش دیگر صحبت خود سوالی را مطرح می کند و آن اینکه با نگاه به تعداد فیلمسازانی که سال های اخیر فیلم اول شان را ساختند این نکته مشهود است که آنها نتوانستند فیلم دوم خود را مقابل دوربین ببرند و عملا وارد چرخه فیلمسازی دیگر نشدند. مشکل از کجا بوده؟ چرا تعداد قابل توجهی از این افراد شرایط کار برای شان فراهم نشده است؟
سوای از اینکه عسگرپور در مقام تهیه کننده با کارگردانان جوان همکاری کرده از کارگردانان برجسته سینمای ایران به حساب می آید: «تا این لحظه که در سینمای ایران به عنوان کارگردان کارکردم تلاش کردم مسوولیت تهیه کنندگی فیلمم بر عهده خودم نباشد: قطعا پذیرش مسوولیت تهیه کنندگی همراه با کارگردانی برای من سخت نیست: اما می خواهم مسوولیت ها تقسیم شود و همیشه هم گفته ام بگذارید شیرینی کار کارگردانی، تهیه کنندگی و فیلمنامه نویسی برای هرکسی تعریف شود و هر کس مسوول کار خودش باشد: بارها در گفت وگوهایی که با تهیه کنندگان داشتم گفتم کاری نکنید که من هم تهیه کننده فیلم خودم شوم اما شرایط به گونه ای رقم می خورد که افراد مجبور می شوند خودشان تهیه کارشان را به عهده بگیرند.»
این کارگردان در آخر صحبتش به این نکته اشاره می کند که اگر نتیجه تولید فیلمی در سینما خوب باشد این مشکلات و اختلافات بین تهیه کننده و کارگردان به شوخی تبدیل می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عسگرپور: میگویند درهای صداوسیما باز است اما نیست/ رئیس دانشگاه صداوسیما: مشغول فرغونسازی شدیم
- حرفهای کارگردان سریالی پرحاشیه/ کسانی که بیشتر از اخلاق دم میزنند بیشتر بیاخلاقی نشان میدهند
- عسگرپور: باید هیات انتخاب جشنواره فجر «آشغالهای دوستداشتنی» را ببینند
- اظهارنظر عسگرپور درباره «ویلاییها»
- «متولد۶۵» در دومین حضور جهانی به هند میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





