ما روزنامهنگارها حس صنفی نداریم. تا آن عمل جمعی شکل نگیرد، نباید انتظار داشته باشیم که آن نماینده عذرخواهی کند. مگر ما چه کردهایم که او فکر کند ماجرا جدی است؟ همین حالا هم رسانههای زیادی هستند که با این نماینده مصاحبه میکنند و او هم در مصاحبه با آنها همهچیز را یک شوخی ساده معرفی میکند.
به گزارش سینما سینما ، علیاکبر قاضیزاده – رونامهنگار پیشکسوت و پژوهشگر حوزه رسانه – در یادداشتی با عنوان «همهچیز فراموش میشود» در روزنامه «شرق» مینویسد: ما روزنامهنگارها آدمهای بیپناهی هستیم. حتی خودمان هم پناه هم نیستیم.
خاطرهای یادم هست از خیلی وقتها پیش؛ روزگاری که کیهان و اطلاعات تنها روزنامههای اصلی کشور بودند و رسانهها در تعدد و تکثر مثل امروز نبودند. آن زمان هنرپیشهای به خبرنگاری توهین کرد و همه خبرنگاران و روزنامهنگاران یکجا در دفاع از همکارشان آن هنرپیشه را بایکوت خبری کردند. دیگر هیچ خبری از این هنرپیشه در روزنامههای کشور کار نشد. کار تا آنجا بالا گرفت که حتی خبرنگاران نام این هنرپیشه را بر زبان و قلم جاری نمیکردند. بالاخره هنرپیشه مذکور با گریه و تضرع از خبرنگاران عذرخواهی کرد و به این بایکوت خبری پایان داد.
نه ما و نه سیاستمداران و ورزشکاران و هنرمندان و… نمیدانند که این چهرهها بدون رسانه هیچ صدایی ندارند و بیصدایی در این روزگار یعنی موجودیتنداشتن. ما از کنار این اصل راحت میگذریم و با لبخند، توهینها و ضربوشتمها را تحمل میکنیم.
چندی پیش کارگردانی توهین زشتی به روزنامهنگاران کرده بود. مطمئنم خیلیها حتی امروز بهخاطر ندارند آن توهین چه بود! بعد از آن توهین، دو، سه فیلم از آن کارگردان اکران شد و همه مطبوعات هم با آغوش باز به سمت او رفتند، با او مصاحبه کردند و صفحهها تعریف و تمجید و نقد بر کارهایش نوشتند. این همان بزنگاهی بود که باید خودمان را نشان میدادیم و ندادیم.
حتی مطمئنم چندی دیگر هم «نادر قاضیپور»، نماینده مجلس که به تازگی خبرنگار ایران را مورد ضربوشتم قرار داد و هم آن خبرنگار کتکخورده، همهچیز را فراموش میکنند.
وقتی همهچیز اینقدر راحت است، چه انتظاری از این نماینده مجلس دارید که عذرخواهی کند؟! او دوباره با رسانهها مصاحبه میکند و میگوید: «شوخی کردهام!».
توصیه میکنم امروز یک آزمایش ساده انجام دهید؛ امروز موقع برگشت از کار، وسط خیابان با یک راننده تاکسی جروبحثی صوری راه بیندازید و ببینید نتیجه چیست؟ من تردید ندارم که چندین راننده تاکسی دیگر در این بحث دخالت میکنند و نمیگذارند همصنفشان تنها بماند. این حس بین ما روزنامهنگاران نیست یا کمرنگ است. دلیلش هم ساده است؛ ما تشکلی نداریم که در چنین موقعیتهایی از ما بخواهد یا به ما توصیه کند که توهینکننده را مجازات خبری کنیم.
متأسفم که ما این حس صنفی را نداریم. اما تا آن عمل جمعی شکل نگیرد، نباید انتظار داشته باشیم که آن نماینده عذرخواهی کند. مگر ما چه کردهایم که او فکر کند ماجرا جدی است؟ همین حالا هم رسانههای زیادی هستند که با این نماینده مصاحبه میکنند و او هم در مصاحبه با آنها همهچیز را یک شوخی ساده معرفی میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





