سینماسینما، آزاده باقری
امسال با ورود ویروس نوظهور کرونا که به نظر نمیرسید چند ماهی بیشتر دوام بیاورد که آورد؛ اکثر جشنوارهها را به محاق برد. از جشنواره جهانی فجر که به تعطیلی کشیده شد و جشنواره کودک که در شرایط محدودی برگزار شد تا جشنواره فیلم کوتاه و جشنواره حقیقت که دست و پا شکسته برگزار شدند و به دلیل استقبال کمتر نسبت به جشنواره فیلم فجر حاشیه و حرف و حدیث کمتری نیز به همراه داشت و چندان هم حساسیتزا نبود.
اما قصه جشنواره فیلم فجر هر سال به دلیل استقبال مردمی و رسانهای که از آن میشود با هر جشنواره دیگری که در طول سال برگزار میشود فرق میکند و امسال هم این قاعده همچنان وجود دارد و برای همین از یکی دو ماه پیش هم حاشیهها و حرف و حدیثها و حساسیتها بر سر برگزار شدن یا نشدن سی و نهمین جشنواره فیلم فجر آغاز شد و البته که همچنان هم ادامه دارد.
ادامهای که تا قبل از شروع جشنواره و اعلام ۱۶ فیلم سینمایی راه یافته به آن به نظر میرسید با برنامهریزیها و قولهایی که به منظور رعایت پروتکلهای بهداشتی در روزهای قبل جشنواره به اهالی رسانه و سینماگران داده شده حاشیههای کمتری داشته باشد.
اما رفتن به کاخ جشنواره برج میلاد همان و پشیمانی از رفتن همان. تجمع بیش از انتظار در لابی جشنواره غافلگیرکننده بود و اینکه فاصله اجتماعی رعایت نمیشد. اما این موضوع تنها بیرون از سالن نمایش نبود و وقتی وارد سالن سینما میشوی هم با وجود کم کردن صندلیها در طبقه پایین و علامت زدن ضربدر بر روی صندلیهای بالکن به منظور ایجاد فاصله اجتماعی؛ اما خبری از رعایت در عمل نبود و کافی بود تا با کمترین حرکت به فرد دیگری برخورد کنی. چون اطراف خود آدمهای زیادی را در رفت و آمد میدیدی و این نگرانی برایت پیش میآمد که آیا تهویه هوایی وجود دارد و اگر وجود دارد آیا درست کار میکند؟! چون وجود حداقل ۳۰۰-۴۰۰ نفر در یک سالن هرکسی را نگران میکند که چرا با وجود آنکه گفته شده پروتکلهای بهداشتی رعایت میشود؛ اما در عمل سختگیری دیده نمیشود؟
برای همین هم طبیعی است عطای دیدن فیلم را به لقایش ببخشی و از سالن بیرون بیایی؛ اما با وجود بیرون آمدن هم باز با کسانی مواجه میشوی که یک سال شده همدیگر را ندیدهاند و اگر همدیگر را در آغوش نکشند و باهم دست ندهند؛ اما در فاصله کمی از یک دیگر در حال صحبت و معاشرت هستند در حالی که ماسکی بر روی صورت خود ندارند و ماجرا را تراژدیتر میکند.
بهترین تصمیم میتواند این باشد که کلا کاخ جشنواره را با تمام فیلمها و اتفاقاتی که قرار است در این ۱۰ روز بیافتد ترک کنی و نهایت برای تماشای فیلمهایی که در جشنواره پخش میشود منتظر شوی تا زمان اکران عمومی آن برسد یا در دفاتر خصوصی فیلم، آنها را به نمایش بنشینی.
اینکه چرا ظرفیت جشنواره به یک بیستم نرسیده است و چرا جشنواره امسال اگر حتما باید برگزار میشد به صورت آنلاین برگزار نشد؟ سوالاتی است که نمیتوان دیگر برای آنها جواب قانعکنندهای یافت. مخصوصا وقتی که میبینی در همان روز نخست جشنواره عادل فردوسیپور آمده است و اهالی رسانه را به سمت خود جلب میکند و ازدحام به وجود آمده را میبینی و پرویز پرستویی در مقابل دوربین احساساتی میشود و برای تسکیناش در آغوش کشیده میشود و میبینی ماسک محسن قرایی که بر روی زمین افتاده آن را برمیدارد و درون جیباش میگذارد و شاهد آن هستی که فاصله اجتماعی عوامل در فتوکال رعایت نمیشود و عکاسها برای انداختن عکس تا جایی که جا دارد به همدیگر چسبیدهاند و… پس چه بهتر که دیگر نباشی تا چشمهایت کمتر شاهد این صحنهها باشد…
مخصوصا وقتی خبرنگاران و اهالی رسانه از این وضعیت اعتراض میکنند و منتقد چنین شرایطی هستند روابط عمومی جشنواره بیانیه میدهد که این منتقدان خصومت شخصی دارند و نگاه منفیشان به نحوه برگزاری به دلیل نداشتن منفعت از این جشنواره است! این در حالیست که خبرگزاری ایسنا که گفته میشود منتسب به دولت است هم از رویه جشنواره انتقاد دارد با این حال باز هم آش همان است و کاسه همان و جشنواره به نظر میرسد با همین شرایط ادامه خواهد داشت…
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
- مردم؛ تحقیر یا تفسیر!
- برشهای کوتاه/ کلیپ بزرگداشت مرحوم چنگیز جلیلوند
- کرونا به نفع اختتامیه جشنواره فیلم فجر
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
- پیام تبریک انجمن بازیگران به برندگان بخش بازیگری جشنواره فجر
- اختتامیه جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بهترینهای جشنواره فیلم فجر ۳۹ از نگاه منتقدان و نویسندگان سینماسینما
- تَپه جنزدههایِ لَکدار
- نقد یا ریویو یا هرچی!/ جای کسی را تنگ کردهایم؟
- داگویل وطنی بدون لرزش دست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز