با وجود گذشت دو روز از اعلام اسامی فیلمهای بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر، بیشترین حاشیهها همچنان مربوط به فیلم «کاناپه» است که بسیاری از روزنامهها نیز در صفحات اول یا هنری خود به آن پرداختهاند.
به گزارش سینماسینما، پس از مشخص شدن فیلمهایی که به بخش سودای سیمرغ سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر راه یافتهاند، نبود فیلم جدید کیانوش عیاری در این فهرست بیشترین محل بحث و سوال قرار گرفت تا جایی که دبیر جشنواره در برنامه تلویزیونی «هفت» مجبور شد دقایقی را به طور مشخص درباره فیلم «کاناپه» صحبت کند و دلیل پذیرفته نشدن اثر این فیلمساز را توضیح دهد.
البته همین توضیحات محمد حیدری و حرف و حدیثهایی که درباره فیلم «کاناپه» بیشتر در فضای مجازی منتشر شد، حاشیههای این فیلم را که فقط افراد کمی فعلا توانستهاند آن را تماشا کنند بیشتر و بیشتر کرد، به طوری که بسیاری از روزنامههای سراسری در شماره روز یکشنبه، ۱۹ دیماه خود به این موضوع به طور اختصاصی یا در قالب گزارشی از فیلمهای حذف شده از جشنواره پرداختهاند.
روزنامه اعتماد در صفحه نخست با انتشار عکسی از کیانوش عیاری نشسته بر «کاناپه» خود، تیتر زده است: جنجال «کاناپه»؛ تهدید «عیاری»
روزنامه شرق هم در گزارشی در صفحه هنری خود نوشته است: این جشنواره دیگر «عیاری» ندارد.
روزنامه شهروند در بخشی از یک گزارش با عنوان «جشنواره دست به عصاها» به حرفهای دبیر جشنواره درباره فیلم عیاری و تصمیمگیری درباره «کاناپه» توسط مراجع بالاتر اشاره کرده و آن را اوج جذابیت و حاشیه دانسته است.
همچنین در این گزارش به دیگر فیلمساز حذف شده از بخش رقابتی جشنواره یعنی شهرام مکری آن هم به دلیل ممیزی اشاره شده که وی در صفحه شخصی خود از اینکه در جایی در کنار عیاری قرار گرفته ابراز خوشحالی کرده است.
همچنین روزنامه فرهیختگان در گزارشی به صحبتهای حیدری مبنی بر تصمیمگیری برای «کاناپه» توسط مراجع بالاتر اشاره کرده و روزنامه خراسان هم تیتر «کلاه گیس بازیگران زن، مشکل اصلی «کاناپه» را برای پرداختن به فیلم جدید عیاری انتخاب کرده است.
روزنامه ابتکار در صفحه اول خود با انتشار عکسی از عیاری تیتر «حذف با کلاهگیس» را انتخاب کرده است.
علاوه براینها روزنامههای قدس، جامجم و ایران هم در گزارشهایی با عناوین «در حسرت سیمرغ»، «نیمه پر و خالی جشنواره فیلم فجر» و «جمعه اعتراض سینماگران» به موضوع فیلم «کاناپه»، ممیزیهای آن و نبود کیانوش عیاری در جشنواره امسال پرداختهاند.
روزنامه همشهری نیز در مطلبی با عنوان «آغاز حاشیههای فجر» نوشته است، سرنوشت کاناپه عیاری روشن نیست.
و اما یکی دیگر از روزنامههایی که مطلبی انتقادی هم نسبت به فیلم عیاری منتشر کرده «جوان» است که در صفحه اصلی خود تیتر «کلاهگیس بر سر سینمای ایران» را انتخاب کرده و در بخشی از گزارش خود هم نوشته است: چه کسی به عیاری تضمین و مجوز داده که در سال آخر دولت میتواند قرارداد ۴۰ ساله سینمای انقلاب را به هم بزند؟!
فیلم سینمایی «کاناپه» روایت دو خانواده است که به واسطهی یک کاناپه قدیمی، اتفاقاتی بین این دو خانواده از دو سطح طبقاتی مختلف میافتد.
دوربین عیاری در خانه و کنار محارم شخصیتهای زن آنها را بدون حجاب و با کلاه گیس نشان داده است.
فرهاد آئیش، ابوالفضل پورعرب، بابک حمیدیان، فریبا کامران از بازیگران چهرهی این فیلم هستند که به همراه فرگل فربخش، آتوسا انواریان، تینا عبدی و بیتا بیگی دیگر بازیگران زن فیلم، جلوی دوربین کیانوش عیاری رفتند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت کیانوش عیاری با نمایش «شبح کژدم»
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- نسخه اصلی «خانه پدری» آنلاین اکران شد
- یک نمایش برای «خانه پدریِ» کیانوش عیاری
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





