تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۴/۲۵ - ۱۵:۰۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 116903

 

روزنامه جم جم نوشت :آنهایی که سینما را دنبال می کنند، حتما قاطعیت زنده یاد علی معلم، منتقد سینما، تهیه کننده و مجری را به یاد دارند که بدون تعارف و ملاحظه، آن تعارفات مرسوم و رایج را کنار می گذاشت و اظهارنظرهای آتشین درباره مسائل و مشکلات سینما می کرد. از این نظر نمی دانیم که آیا جای او را در جشن اخیر حافظ که خود بنیانگذار، متولی و برگزارکننده همیشگی آن بود، خالی بدانیم یا نه و این که آیا در صورت حیات او امکان داشت جوان سرمایه داری که در این چند وقت اخیر وارد سینما شده حامی مالی این جشن باشد؟ به نظر شما اگر زنده یاد معلم در این زمان و این لحظه حضور داشت، باتوجه به همان ویژگی بارز و کلام صریح و بدون ملاحظه، چه نظری درباره این حامی مالی جوان داشت؟ صحبت از سجاد خواجه علیجانی است که گفته می شود از حامیان مالی نوزدهمین جشن حافظ بود. جوانی که به تازگی و در این چند وقت اخیر، نامش به عنوان سرمایه گذار چند فیلم سینمایی و یک برنامه پربیننده تلویزیونی رسانه ای شد؛ کسی که به گفته رضا میرکریمی یکی از حامیان مالی جشنواره های ملی فیلم فجر هم بود.

 ما همه با تو هستیم

احتمالا اولین بار نام سجاد علیجانی در خبر تولید فیلم «ما همه با هم هستیم» در حوزه سینما رسانه ای شده باشد. فیلمی که فروردین سال قبل و با حضور انبوهی بازیگر سرشناس کلید خورد.

با نگاهی به فهرست بازیگران فیلم و نام هایی چون محمدرضا گلزار، مهران مدیری، جواد عزتی، لیلا حاتمی، هانیه توسلی و… می شد حدس زد که پروژه دست کم چند میلیارد را هزینه دستمزد این ستاره ها کرده است اما وقتی در رسانه ها مطرح شد که ۲۰ میلیارد تومان، هزینه ساخت این فیلم ضعیف شده، این سوال به ذهن رسید که کدام سرمایه گذاری حاضر شده پولش را برای چنین فیلم پربازیگری هزینه کند که در اواخر اکران آن، حتی نیمی از سرمایه آن برنگشته است.

نام این سرمایه گذار، سجاد علیجانی است که نامش در خبر تولید ما همه با هم هستیم به عنوان مجری طرح آمده بود. کارگردان فیلم، کمال تبریزی بود و تهیه کنندگی کار را هم سیدرضا میرکریمی به عهده داشت.

رابطه میرکریمی و علیجانی که با چند عکس صمیمانه و خانوادگی منتشر شده در فضای مجازی تایید شده بود، در جشنواره اخیر جهانی فیلم فجر هم ادامه پیدا کرد.

 همراه دوم!

گرچه میرکریمی، اشاره ای به حمایت مالی علیجانی در جشنواره جهانی فجر نکرد که میرکریمی دبیر آن بود، اما باتوجه به رفت وآمدهای همیشگی علیجانی به محل برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر و عکس های یادگاری که هنرمندان با او می گرفتند، این شائبه وجود داشت که علیجانی، یکی از حامیان مالی این رویداد است. میرکریمی البته طی گفت و گویی اعلام کرد سجاد علیجانی، حامی مالی جشنواره ملی فجر بود. این درحالی است که این ادعا هنوز توسط ابراهیم داروغه زاده، دبیر جشنواره ملی فجر تایید یا تکذیب نشده و نشانه ای رسمی مبنی بر واقعی بودن آن وجود ندارد و تنها حامی مالی سی و هفتمین جشنواره ملی فجر، همراه اول اعلام شده بود.

با این حال اگر این حرف درست باشد که سجاد علیجانی، به شکل غیررسمی، از حامیان مالی هر دو جشنواره ملی و جهانی فجر بوده است و اگر جشن اخیر حافظ را به آن اضافه کنیم، او تا حدودی یک تنه و به تنهایی، مسوولیت اقتصادی این رویدادهای دولتی و خصوصی سینمایی را برعهده داشته است. مسال های که مسوولان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی باید درباره آن پاسخگو باشند. چرا سیاستگذاری درباره سرمایه گذاری در سینما و فیلم های سینمایی و حتی حمایت مالی در برگزاری جشنواره های ملی و جهانی فجر وجود ندارد که یک فرد، بتواند به راحتی با تامین هزینه های لازم، چند رویداد سینمایی را به سرانجام برساند. چنین پشتیبانی هایی حتما با هدف و برنامه ریزی و با تکیه بر یک برنامه خاص صورت می گیرد و می تواند مستعد حرف و حدیث هایی درباره رویکرد و انتخاب ها هم باشد.  پیشتر نمونه هایی چون محمد امامی، سیدهادی رضوی، احسان دلاویز، حسین هدایتی و بابک زنجانی را داشتیم که به سینما ورود کرده بودند و حالا پرونده قضایی دارند. همچنین محمدصادق رنجکشان که سرمایه گذاری او در چند فیلم، با سوالاتی از سوی رسانه ها مواجه شده بود نیز سوالاتی را مطرح کرده بود، اما به نظر درباره سجاد علیجانی، با مساله گسترده تری روبه رو باشیم، چرا که او علاوه بر سرمایه گذاری در چند فیلم سینمایی از جمله رحمان ۱۴۰۰ (منوچهر هادی)، ما همه با هم هستیم (کمال تبریزی)، روزهای نارنجی (آرش لاهوتی) و جهان با من برقص (سروش صحت) و سرمایه گذار پشت پرده مسابقه برنده باش با «تیک» یا همان #۷۱۰*، به جشنواره های ملی و جهانی فجر، به عنوان مهم ترین رویدادهای سینمایی کشور ورود کرده و اگر، صحت و سقم این حرف و حدیث هاو سلامت این سرمایه و هزینه کردها تایید نشود، اعتبار چنین رویدادهایی دچار ابهامات جدی می شود.

 گفته می شود…

دغدغه و نگرانی از بابت حضور و سرمایه گذاری سجاد علیجانی با جست وجوی نام او در اینترنت، بیشتر هم می شود. رسانه ها و افرادی از جمله مشرق و شهروند طی گزارش ها و نوشته هایی، اتهاماتی را به این سرمایه گذار و سرمایه دار جوان نسبت داده اند که هنوز البته کسانی که به شکل رسمی تایید و حتی تکذیب نشده اما نگاهی به فهرست این سوابق، می تواند درجه این نگرانی و دلواپسی را در حد قابل تاملی نگاه دارد؛ گفته می شود علیجانی که کارش را همراه پدرش در یک شرکت یا مغازه تجهیزات کامپیوتری در نارمک شروع کرده، چطور طی ده سال به این همه ثروت و سرمایه رسیده که می تواند سرمایه چند جشنواره دولتی و جشن خصوصی و چند فیلم سینمایی را تامین کند. باوجود «گفته می شودها» و حاشیه ها و حرف و حدیث ها و در وضعیتی که خود علیجانی هم تمایلی برای شفاف سازی و ارائه توضیح ندارد این سوال مطرح می ?شود که چرا باید حامی بزرگ مالی رویدادهایی در قواره جشنواره فجر باشد؟ کاش مسوولان فعلی و سابق سازمان سینمایی که از قضا بعضی از آنها فعالیت پررنگی هم در شبکه های اجتماعی دارند، پاسخی برای این ابهامات و سوالات ارائه نمایند.

 تیک تاک

«تیک» یا همان سامانه #۷۱۰* برندی است که شائبه انتساب آن به علیجانی بارها مطرح شده و تا این لحظه تکذیب هم نشده است. با این اوصاف می توان مدعی شد که علیجانی در پوشش این برند در رویدادهای فرهنگی مختلف حضور پیدا کرده و سرمایه گذاری می‎ کند.  امری که از جانب خودش هم تکذیب نشده است. حال این مساله مطرح می شود سامانه ای که با مراجعه به آن مشخص می شود فعالیت جدی ندارد و عموما در سطح یک نام مطرح است چطور می تواند در رویدادهای فرهنگی و هنری حضور پررنگ این چنینی داشته باشد. آیا این سامانه صرفا در اندازه یک نام است که از اسم و عنوانش استفاده می شود؟!

زوم

گوشی رو بردار لطفا!

با وجود بعضی اخبار و اطلاعات که راجع به علیجانی و فعالیت هایش در اختیار گروه فرهنگ جام جم قرار گرفته است، روال ما این است که همه این ابهامات را در گفت و گو با شخص سجاد علیجانی در میان بگذاریم که تاکنون پاسخی به درخواست جام جم نداده است. جام جم با اعلام آمادگی برای صحبت شفاف و بی پرده با علیجانی این موضوع را در گزارش های آتی دنبال خواهد کرد.

برچسب‌ها:

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها