روزنامه همشهری نوشت :
گیشه سینما به تولید سمت و سو میدهد. وقتی همه سیگنالهایی که از گیشه به تولید کنندگان میرسد فروش کمدی ها و تقریبا شکست همه غیر کمدی هاست نمی توان انتظار داشت که سرمایه گذاران و تهیه کنندگانی که به دنبال بازگشت سرمایه شان و انتفاع مالی هستند روی ژانری جز کمدی سرمایه گذاری کنند مدت هاست که سینمای ایران فقط روی فروش کمدی ها حساب می کند و اغلب غیر کمدی ها برای جورشدن جنس روی پرده میروند. در این وضعیت نمیتوان انتظار داشت که فرصت تولید فیلم در ژانرهایی مثل ،درام ،ملودرام جنایی جنگی و… ایجاد شود. ذائقه و سلیقه سینماروها آنقدر به فیلمهای کمدی عادت کرده که دیگر تحمل تماشای فیلمهایی را ندارند که ریتمشان به تندی فیلم های کمدی نیست و تماشایشان به قدری صبوری و اندیشیدن به جانمایه فیلم نیاز دارد اما در همیشه بر این پاشنه نمی چرخد بالاخره زمانی میرسد که مردم از این وضعیت دلزده میشوند و دیگر به فیلمهای کمدی هم روی خوش نشان نمیدهند. آن موقع است که مشکل اصلی یعنی بی مخاطبی سینمای ایران خودش را نشان میدهد. سالها قبل هم مخاطبان سینما از کمدی ها رویگردان شدند ولی چون هنوز ژانرهای دیگر کاملا به محاق نرفته بودند، این شانس وجود داشت که فیلمهای جدی مورد توجه قرار بگیرند. اوایل دهه ۱۳۸۰ تقریبا تا اواخر این دهه سینماها پر بود از کمدی هایی با بازیگران سریالهای طنز ۹۰ قسمتی که چند سالی در گیشه خوب فروختند ولی بالاخره زمانی رسید که تماشاگران هم به تماشای آنها نرفتند این فیلمها داستانها و بازیگران و حتی کارگردانانی شبیه هم داشتند؛ جواد رضویان رضا شفیعی جم، مجید صالحی و حتی رضا عطاران در این کمدی ها پیوسته بازی می کردند و کارگردانی مثل قدرت الله صلح میرزایی کارگردان شاخص و مهم این نوع کمدیها به شمار می رفت. حالا بازیگران کارگردانان و تهیه کنندگان کمدیهای پرفروش روز تقریبا ثابت هستند و از فیلمی به فیلم دیگر میروند و گویا در حال تقلید بی وقفه از کارهای قبلی شان هستند. نگاهی به تاریخ سینما نشان میدهد که خوشحالی کنونی صاحبان آثار، دست اندرکاران کمدی ها و سینماداران از فروش کمدی ها مقطعی است و دیر یا زود دیگر این کمدی های تکراری برای مخاطب جذابیت نخواهد داشت کمدی ها زمانی که از چشم سینماروها بیفتند نه تنها ژانر کمدی از سکه می افتد بلکه تقریبا تمام سینمای ایران دچار رکود و رخوت میشـ ود که اگر از الان فکری به حال آن نشود به وقت حادثه نمی توان برای آن کاری کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تنوع ژانر؛ به چه قیمتی؟!
- مهدی هاشمی و نسرین مقانلو در سریال نوروزی “کامیون”
- حال وخیم برخی کمدیهای سال/ شوخیهای مستهجن مثل موریانه نفوذ میکنند
- دو فیلمنامه مجوز ساخت گرفتند
- شما که غریبه نیستید!
- درخواست پولاد کیمیایی از حسین انتظامی برای جلوگیری از شوخی های جنسی در سینما
- لیام نیسن بازیگر یک فیلم کمدی شد
- مهدی نادری: سینمای اجتماعی به کاسبی افتاده است/ ادای مسئولیت با ساخت کمدی
- رامبد جوان: گرفتار باور به «قانون مورفی» شدهایم/ با جشنواره فجر قهر نمیکنم
- خنده در تاریکی*/ نگاهی به فیلمهای کمدی که در جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت جایزه شدهاند
- «رحمان ۱۴۰۰» از جشنواره بیرون رفت /انصراف یک کمدی دیگر از جشنواره فیلم فجر
- فیلم/ شیطنت سازندگان «میلیونر میامی» یا شوخی با «خانم یایا»؟
- انتقاد منیژه حکمت از اکران مستمر فیلمهای کمدی/ اجتماعیسازان محکوم به فنا هستند
- صفحه اول جالب روزنامه همشهری به مناسبت سالگرد درگذشت کیارستمی
- «اکسیدان» ۱۰ میلیاردی میشود/ تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





