روزنامه همشهری نوشت :
گیشه سینما به تولید سمت و سو میدهد. وقتی همه سیگنالهایی که از گیشه به تولید کنندگان میرسد فروش کمدی ها و تقریبا شکست همه غیر کمدی هاست نمی توان انتظار داشت که سرمایه گذاران و تهیه کنندگانی که به دنبال بازگشت سرمایه شان و انتفاع مالی هستند روی ژانری جز کمدی سرمایه گذاری کنند مدت هاست که سینمای ایران فقط روی فروش کمدی ها حساب می کند و اغلب غیر کمدی ها برای جورشدن جنس روی پرده میروند. در این وضعیت نمیتوان انتظار داشت که فرصت تولید فیلم در ژانرهایی مثل ،درام ،ملودرام جنایی جنگی و… ایجاد شود. ذائقه و سلیقه سینماروها آنقدر به فیلمهای کمدی عادت کرده که دیگر تحمل تماشای فیلمهایی را ندارند که ریتمشان به تندی فیلم های کمدی نیست و تماشایشان به قدری صبوری و اندیشیدن به جانمایه فیلم نیاز دارد اما در همیشه بر این پاشنه نمی چرخد بالاخره زمانی میرسد که مردم از این وضعیت دلزده میشوند و دیگر به فیلمهای کمدی هم روی خوش نشان نمیدهند. آن موقع است که مشکل اصلی یعنی بی مخاطبی سینمای ایران خودش را نشان میدهد. سالها قبل هم مخاطبان سینما از کمدی ها رویگردان شدند ولی چون هنوز ژانرهای دیگر کاملا به محاق نرفته بودند، این شانس وجود داشت که فیلمهای جدی مورد توجه قرار بگیرند. اوایل دهه ۱۳۸۰ تقریبا تا اواخر این دهه سینماها پر بود از کمدی هایی با بازیگران سریالهای طنز ۹۰ قسمتی که چند سالی در گیشه خوب فروختند ولی بالاخره زمانی رسید که تماشاگران هم به تماشای آنها نرفتند این فیلمها داستانها و بازیگران و حتی کارگردانانی شبیه هم داشتند؛ جواد رضویان رضا شفیعی جم، مجید صالحی و حتی رضا عطاران در این کمدی ها پیوسته بازی می کردند و کارگردانی مثل قدرت الله صلح میرزایی کارگردان شاخص و مهم این نوع کمدیها به شمار می رفت. حالا بازیگران کارگردانان و تهیه کنندگان کمدیهای پرفروش روز تقریبا ثابت هستند و از فیلمی به فیلم دیگر میروند و گویا در حال تقلید بی وقفه از کارهای قبلی شان هستند. نگاهی به تاریخ سینما نشان میدهد که خوشحالی کنونی صاحبان آثار، دست اندرکاران کمدی ها و سینماداران از فروش کمدی ها مقطعی است و دیر یا زود دیگر این کمدی های تکراری برای مخاطب جذابیت نخواهد داشت کمدی ها زمانی که از چشم سینماروها بیفتند نه تنها ژانر کمدی از سکه می افتد بلکه تقریبا تمام سینمای ایران دچار رکود و رخوت میشـ ود که اگر از الان فکری به حال آن نشود به وقت حادثه نمی توان برای آن کاری کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تنوع ژانر؛ به چه قیمتی؟!
- مهدی هاشمی و نسرین مقانلو در سریال نوروزی “کامیون”
- حال وخیم برخی کمدیهای سال/ شوخیهای مستهجن مثل موریانه نفوذ میکنند
- دو فیلمنامه مجوز ساخت گرفتند
- شما که غریبه نیستید!
- درخواست پولاد کیمیایی از حسین انتظامی برای جلوگیری از شوخی های جنسی در سینما
- لیام نیسن بازیگر یک فیلم کمدی شد
- مهدی نادری: سینمای اجتماعی به کاسبی افتاده است/ ادای مسئولیت با ساخت کمدی
- رامبد جوان: گرفتار باور به «قانون مورفی» شدهایم/ با جشنواره فجر قهر نمیکنم
- خنده در تاریکی*/ نگاهی به فیلمهای کمدی که در جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت جایزه شدهاند
- «رحمان ۱۴۰۰» از جشنواره بیرون رفت /انصراف یک کمدی دیگر از جشنواره فیلم فجر
- فیلم/ شیطنت سازندگان «میلیونر میامی» یا شوخی با «خانم یایا»؟
- انتقاد منیژه حکمت از اکران مستمر فیلمهای کمدی/ اجتماعیسازان محکوم به فنا هستند
- صفحه اول جالب روزنامه همشهری به مناسبت سالگرد درگذشت کیارستمی
- «اکسیدان» ۱۰ میلیاردی میشود/ تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





