سینماسینما، شادمهر راستین: کریستوف کیشلوفسکی از کارگردانانی است که در دورهای در جهان و ایران بسیار مورد توجه قرار گرفت. بخش اول این توجه به این خاطر بود که کیشلوفسکی سمبل یک فیلمساز اروپای غربی بود که در اروپای شرقی رشد کرد. بنابراین حمایت کردن از این کارگردان در جشنواره کن و سینماهایی که متاثر از جشنواره کن هستند، برایشان بسیار مهم بود که به نوعی بگویند روش سینمای فرانسه در اروپای شرقی برنده شد، نه روشی که روسها داشتند. کارگردانهای خوب لهستان در آن دوره یا جذب سینمای روسیه یا جذب سینمای امریکا شده بودند که در مورد اخیر میتوان از پولانسکی نام برد. کارگردانانی هم بودند که به سیاست میپرداختند و از نمونه آنها میتوان به «آندره وایدا» و «کریستف زانوسی» اشاره کرد. اقبال عمومی به کیشلوفسکی به خاطر نگاه خاصی بود که او به زن و بحرانهایی هویتی که زنان در اواخر قرن بیستم تجربه میکردند، به خصوص قبل و بعد از فروپاشی داشت. این وجه از کار کیشلوفسکی گرچه میتوانست جذاب باشد اما عموما نگاه او به زن سانتیمانتال و ملودرام بود که در همان دوره هم با انتقادات جدی مواجه شد. او کمتر به استقلال و هویت توجه داشت و از اینرو در فیلمهایش ارتباط زنان و مردان مهم بود.
نکته سوم بخش سینمایی فیلمهای کیشلوفسکی است که پیش از هر چیزی به موسیقی و متن متکی است. زبان سینمایی او نتوانست پویا باشد، و بعد از مدتی ارتباط خود را با مخاطب از دست داد. کیشلوفسکی نوآوریهایی داشت اما نتوانست موفقیت برسون را به دست آورد. بعد از اینکه موج تبلیغاتی تمام میشود، باید دید کارگردان سینماگر مولف دوام میآورد یا خیر؟ در دورهای میکلوش یانچو مطرح بود و در دورهای دیگر آندره وایدا، پس از آن کیشلوفسکی به نظر میآید بعد از جریان حمایتی سینما، اگر کارگردانی در دورانهای بعد تاثیرگذار باشد وارد جرگه سینماگران تاثیرگذار میشود، مانند تارکوفسکی.
در اینجاست که به بخش اصلی ماجرا میرسیم که فلسفه است. نگاه فلسفی کیشلوفسکی به مقوله اجتماع و سینما یک نگاه مشخص و مولفی نبود، او نگاه واکنشی و سانتیمانتال داشت. بنابراین زمانی که موضوع فیلمهای او تمام شود، فیلمهایش نیز به تبع آن تمام میشود. قاعدتا فیلمسازهایی ماندگار و جهانی میشوند که مسائل انسانی در عمیقترین شکل خود را مطرح میکنند و دیدگاه جدیدی داشته باشند مانند عباس کیارستمی.
منبع: اعتماد

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند