تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۰۶/۳۱ - ۱۸:۳۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 2660

فیلم آفتاب زدگی به کارگردانی نیکیتا میخالکوف

فیلم «آفتاب‌زدگی» به کارگردانی نیکیتا میخالکوف به نمایندگی از روسیه برای حضور در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شد.

به گزارش «سینماسینما»، «آفتاب‌زدگی» (Solnechny Udar / Sunstroke) نماینده روسیه در اسکار از روی داستانی کوتاه نوشته ایوان بونین ساخته شده است.

بونین اولین نویسنده روسی برنده جایزه نوبل ادبیات است. او این جایزه را در ۱۹۳۳ دریافت کرد. «آفتاب‌زدگی» داستانی عاشقانه را روایت می‌کند که در پس‌زمینه جنگ داخلی در روسیه در اواخر دهه ۱۹۱۰ و اوایل دهه ۱۹۲۰ روی می‌دهد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، این پروژه ۲۱ میلیون دلاری اکتبر ۲۰۱۴ در روسیه اکران شد و ۱٫۷ میلیون دلار فروخت. «آفتاب‌زدگی» اوایل سال ۲۰۱۵ در جوایز عقاب‌های طلایی که گفته می‌شود به میخالکوف نزدیک است، برنده جوایز بهترین فیلم، طراحی صحنه، طراحی لباس، فیلمبرداری و موسیقی شد.

هرچند روسیه آخرین بار در ۱۹۹۵ برای فیلم «آفتاب‌سوخته» (Burnt by the Sun) به کارگردانی میخالکوف برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد، اما انتخاب فیلم جدید او به عنوان نماینده روسیه در اسکار با انتقادهای روبرو شده است.

منتقدان می‌گویند «آفتاب‌زدگی» شانس زیادی برای راه‌یابی به فهرست کوتاه نامزدهای بخش فیلم خارجی‌زبان ندارد، چه برسد به اینکه به فهرست پنج نامزد نهایی این بخش راه پیدا کند، چرا که فیلم در هیچ جشنواره سینمایی مهمی نمایش داده نشده است. تنها حضور بین‌المللی «آفتاب‌زدگی» در جشنواره فیلم شانگهای بوده است که در آن جایزه بهترین فیلمبرداری را دریافت کرد.

میخالکوف از هواداران سیاست‌های دولت روسیه در قبال اوکراین و شبه جزیره کریمه است.

سال گذشته «لویاتان» به کارگردانی آندری زویاگینتسف نماینده روسیه در اسکار بود. فیلم زویاگینتسف جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی‌‌زبان را برد، اما جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را به فیلم لهستانی «ایدا» به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی واگذار کرد.

روسیه تاکنون شش بار در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان نامزد بوده است. فیلم‌های روسی‌زبان در دوران شوروی سابق ۹ بار دیگر نامزد شدند و سه بار این جایزه را دریافت کردند.

در چند روز اخیر افغانستان، آلبانی، هنگ کنگ، فیلیپین، آفریقای جنوبی، اسلواکی و اسرائیل نیز نمایندگان خود را به آکادمی اسکار معرفی کرده‌اند.

arman

افغانستان با فیلم «آرمانشهر» (Utopia) به کارگردانی حسن ناظر در اسکار شرکت می‌کند. فیلمنامه این فیلم را امیر آقایی بازیگر ایرانی نوشته است.

داستان درباره زنی است که در آستانه ۴۲ سالگی می‌خواهد مادر شود و به رغم تمام مسایل اجتماعی، اعتقادی و خانوادگی برای خواسته‌اش تلاش می‌کند. داستان «آرمانشهر» در اسکاتلند، انگلیس، افغانستان، پاکستان و هند روایت می‌شود.

همایون ارشادی دیگر بازیگر ایرانی همین‌طور کیهان ملکی در فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند. ملالی زکریا، اندرو شیور، آرون بالی و کریس راب دیگر بازیگران «آرمانشهر» به تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری هستند. این فیلم در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر نمایش داده شد.

فیلم شاعرانه «دنیا» (Bota) اولین ساخته آیریس الزی و همسرش توماس لوگورچی نماینده آلبانی در اسکار خواهد بود. داستان فیلم در یک کافه روی می‌دهد و درباره یک خلافکار خرده‌پا و پیشخدمت کافه و رابطه پرفراز و نشیب آن‌هاست.

«دنیا» اولین بار در دنیا سال گذشته در بخش «شرق غرب» جشنواره کارلووی واری نمایش داده شد و جایزه «فدئورا» منتقدان را دریافت کرد. فیلم در جشنواره ریکیاویک هم جایزه فیپرشی را برد و در چند جشنواره دیگر نیز برنده جوایزی شده است. «دنیا» تولید مشترک آلبانی، ایتالیا و کوزوو است.

«رو به جلو» (To the Fore) به کارگردانی دانته لام به نمایندگی از هنگ کنگ در بخش فیلم خارجی‌زبان رقابت می‌کند. ادی پنگ بازیگر تایوانی، چوئی سی وون بازیگر کره‌ای و شاون دو بازیگر چینی در این درام ورزشی نقش یک تیم دوچرخه‌سواری را بازی می‌کنند که روحیه تیمی آن‌ها تحت تاثیر رقابت‌جویی و اهداف شخصی قرار می‌گیرد. «رو به جلو» از اوت گذشته تاکنون در چین ۲۳٫۶ میلیون دلار فروخته، اما در خود هنگ کنگ تنها ۱٫۲۹ میلیون دلار فروش داشته است.

فیلیپین فیلم زندگی‌نامه‌ای و تاریخی «Heneral Luna» به کارگردانی جرولد تاروگ را به نمایندگی از خود به آکادمی اسکار معرفی کرد. این فیلم نبرد ژنرال آنتونیو لونا با نیروهای استعمارگر اسپانیایی در قرن نوزدهم را به تصویر می‌کشد. لونا در فیلیپین یک قهرمان ملی است. فیلم با بودجه‌ای ۱۳ میلیون دلاری ساخته شده که با استانداردهای سینمای فیلیپین رقم بسیار زیادی است.

فیلم «ما دو نفر» (The Two of Us) اولین ساخته ارنست کوسی نماینده آفریقای جنوبی در اسکار خواهد بود. داستان فیلم در الکساندرا بزرگ‌ترین شهرک سیاه‌نشین آفریقای جنوبی روی می‌دهد و درباره یک خواهر و برادر است که برای رسیدن به یک زندگی بهتر از حلبی‌آباد معروف ژوهانسبورگ می‌گریزند. آفریقای جنوبی سال ۲۰۰۶ با فیلم «تسوتسی» برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان شد.

«بز» (Goat) اولین فیلم بلند داستانی ایوان اوستروچوفسکی از طرف اسلواکی در اسکار رقابت می‌کند. فیلم درباره یک بوکسور سابق (معروف به «بز») از اقلیت قومی رومی (کولی‌ها) است که با تیم ملی اسلواکی در بازی‌های المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا حضور داشت. او بار دیگر به رینگ باز می‌گردد تا پول لازم برا رسیدن به یک هدف شخصی را فراهم کند. پیتر بالاز بازیگر نقش اصلی در این فیلم نقش خودش را بازی می‌کند. «بز» اولین بار در دنیا فوریه پیش در بخش «فورم» جشنواره برلین نمایش داده شد.

اسرائیل نیز با فیلم فارسی‌زبان «بابا جون» (Baba Joon) به کارگردانی یوال دلشاد در اسکار شرکت می‌کند. این فیلم با بازی نوید نگهبان (بازیگر ایرانی مقیم آمریکا که با سریال‌های «۲۴» و «هوملند» شناخته می‌شود) درباره یک خانواده یهودی مهاجر است.

کامبوج، کلمبیا، جمهوری چک، استونی، گرجستان، ایرلند، لتونی، لبنان، لیتوانی، مراکش، مقدونیه، مکزیک، نپال، پاکستان، پرو، اسلوونی، ترکیه، اتریش، بوسنی و هرزگوین، برزیل، بلغارستان، شیلی، چین، کرواسی، جمهوری دومینیکن، فنلاند، آلمان، یونان، گواتمالا، مجارستان، ایسلند، عراق، ژاپن، اردن، قزاقستان، کوزوو، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، فلسطین، پاناما، پاراگوئه، پرتغال، رومانی، صربستان، کره جنوبی، سوئد، سوییس، تایوان و ونزوئلا دیگر کشورهایی هستند که تاکنون نمایندگان خود در اسکار را معرفی کرده‌اند.

مهلت معرفی فیلم‌ها به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای حضور در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان ۱ اکتبر (۹ مهر) به پایان می‌رسد. فیلم‌هایی می‌توانند در این بخش رقابت کنند که در فاصله ۱ اکتبر ۲۰۱۴ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵ در کشور معرفی‌کننده اکران عمومی شده باشند.

پس از پایان مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی، ابتدا ۹ فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی این بخش معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار ۲۸ فوریه ۲۰۱۶ (بامداد دوشنبه ۱۰ اسفند به ‌وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود برگزار می‌شود.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها