سینماسینما، علی بلندنظر
فیلم مستند «رویای تامی» اثری خودبیانگر از دلاور دوستانیان، فیلمسازی با دغدغههای محیطزیستی و ارتباط میان انسان و حیوان است.
در ظاهر، قهرمان داستان گربهای به نام تامی است؛ اما از سوی دیگر، خودِ فیلمساز نیز با زیستِ خاص خود، قهرمان دوم فیلم محسوب میشود.
فیلم در ابتدا با صحنهای آغاز میشود که در آن، مستندساز گربهای را ــ که احتمالاً گربه خانگی او بوده است ــ با مراسم ویژه و آمیخته با عواطف انسانی دفن میکند.
پس از این سوگواری، گربهای با نام تامی وارد داستان میشود؛ گربهای دوستداشتنی و باهوش که هر انسانِ حیواندوستی را مجذوب خود میکند.
فیلمساز با وجود اینکه با تامی ارتباطی عمیق برقرار میکند، اما با یادآوری گربهای که در ابتدای فیلم دیدیم یعنی با بهرهگیری از تکنیک فلشرِیمِمبِر، از ترس دلدادگی دوباره، تامی را از خود میراند؛ چونان عاشقی که معشوق را از خود دور میکند تا او را از خطر حفظ کند.
فیلم از منظر ساخت برای کارگردان بسیار سخت و پرچالش است؛ زیرا بازیگر اصلی فیلم یک گربه است و دایرکت کردن حیوان کاری بس دشوار.

با اینحال، فیلمساز بهخوبی از عهده این امر برآمده است که نشان از تجربه او در این زمینه دارد.
لحظهگیری هوشمندانه از رفتار طبیعی، هدایت نرم و غیرمستقیم برای گرفتن واکنش، و درک شخصیت تصویری، حیوان را به کاراکتری واقعی بدل کرده است. همین مسئله غنای احساسی فیلم را افزایش داده و سبب شده تماشاگر با گربه ارتباط برقرار کرده و او را بپذیرد؛ زیرا احساس را از رفتار صادقانه میگیرد، نه از گفتار.
مبحث دیگری که بر ارزش و غنای کار میافزاید، گذر چند فصل در فیلم است.
گذر فصلها یکی از مؤلفههای کلیدی در روایت بصری مستندهاست، بهویژه در فیلمهایی که با طبیعت، حیوانات و محیط زیست سروکار دارند.
این عنصر مهم به فیلم رویای تامی عمق زمانی بخشیده و روایت را باورپذیرتر و احساسیتر کرده است. همچنین تنوع رنگ و نور پاییز و سپیدی برف زمستان، حالوهوایی خاص به فیلم داده، ریتم اثر را جذابتر کرده و تماشاگر را از نظر بصری درگیر نگه داشته است.
دوربین در فیلم نقش دانای کل را ایفا میکند. گاهی با فیلمساز همراه میشود و گاهی همراهِ تامی، زندگی او را در محیط زیست با خطرات و مخاطراتش دنبال میکند. در بخشهایی از فیلم نیز از زاویه دید تامی و بهصورت POV با او همراه میشویم.
این تعدد زاویه دید میتوانست به فاجعه منجر شده و ساختار را به فیلمی آماتور بدل کند، اما تدوین و روایت هوشمندانه و همچنین میزانسن درست، آن را از یک نقطهضعف بالقوه به نقطهقوت فیلم تبدیل کرده است.
در نهایت، فیلمساز توانسته است مخاطب را با ریتم و ساختار درست و محتوای عاطفی و احساسی، تا پایان با خود همراه کند و تجربهای خاص و دوستداشتنی را بر پرده رقم بزند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





