سینماسینما، علی بلندنظر
فیلم مستند «رویای تامی» اثری خودبیانگر از دلاور دوستانیان، فیلمسازی با دغدغههای محیطزیستی و ارتباط میان انسان و حیوان است.
در ظاهر، قهرمان داستان گربهای به نام تامی است؛ اما از سوی دیگر، خودِ فیلمساز نیز با زیستِ خاص خود، قهرمان دوم فیلم محسوب میشود.
فیلم در ابتدا با صحنهای آغاز میشود که در آن، مستندساز گربهای را ــ که احتمالاً گربه خانگی او بوده است ــ با مراسم ویژه و آمیخته با عواطف انسانی دفن میکند.
پس از این سوگواری، گربهای با نام تامی وارد داستان میشود؛ گربهای دوستداشتنی و باهوش که هر انسانِ حیواندوستی را مجذوب خود میکند.
فیلمساز با وجود اینکه با تامی ارتباطی عمیق برقرار میکند، اما با یادآوری گربهای که در ابتدای فیلم دیدیم یعنی با بهرهگیری از تکنیک فلشرِیمِمبِر، از ترس دلدادگی دوباره، تامی را از خود میراند؛ چونان عاشقی که معشوق را از خود دور میکند تا او را از خطر حفظ کند.
فیلم از منظر ساخت برای کارگردان بسیار سخت و پرچالش است؛ زیرا بازیگر اصلی فیلم یک گربه است و دایرکت کردن حیوان کاری بس دشوار.

با اینحال، فیلمساز بهخوبی از عهده این امر برآمده است که نشان از تجربه او در این زمینه دارد.
لحظهگیری هوشمندانه از رفتار طبیعی، هدایت نرم و غیرمستقیم برای گرفتن واکنش، و درک شخصیت تصویری، حیوان را به کاراکتری واقعی بدل کرده است. همین مسئله غنای احساسی فیلم را افزایش داده و سبب شده تماشاگر با گربه ارتباط برقرار کرده و او را بپذیرد؛ زیرا احساس را از رفتار صادقانه میگیرد، نه از گفتار.
مبحث دیگری که بر ارزش و غنای کار میافزاید، گذر چند فصل در فیلم است.
گذر فصلها یکی از مؤلفههای کلیدی در روایت بصری مستندهاست، بهویژه در فیلمهایی که با طبیعت، حیوانات و محیط زیست سروکار دارند.
این عنصر مهم به فیلم رویای تامی عمق زمانی بخشیده و روایت را باورپذیرتر و احساسیتر کرده است. همچنین تنوع رنگ و نور پاییز و سپیدی برف زمستان، حالوهوایی خاص به فیلم داده، ریتم اثر را جذابتر کرده و تماشاگر را از نظر بصری درگیر نگه داشته است.
دوربین در فیلم نقش دانای کل را ایفا میکند. گاهی با فیلمساز همراه میشود و گاهی همراهِ تامی، زندگی او را در محیط زیست با خطرات و مخاطراتش دنبال میکند. در بخشهایی از فیلم نیز از زاویه دید تامی و بهصورت POV با او همراه میشویم.
این تعدد زاویه دید میتوانست به فاجعه منجر شده و ساختار را به فیلمی آماتور بدل کند، اما تدوین و روایت هوشمندانه و همچنین میزانسن درست، آن را از یک نقطهضعف بالقوه به نقطهقوت فیلم تبدیل کرده است.
در نهایت، فیلمساز توانسته است مخاطب را با ریتم و ساختار درست و محتوای عاطفی و احساسی، تا پایان با خود همراه کند و تجربهای خاص و دوستداشتنی را بر پرده رقم بزند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





