با شروع اکران دوم پاییز در ابتدای آبان ماه، آرام آرام فصل اکران سال ۹۴ به روزهای پایانیاش نزدیک می شود. بعد از اکران ابتدای آبان که طبعا تا ابتدای آذر ادامه خواهد داشت تنها یک دور دیگر از اکرانی که می توان به آن عنوان پر رونق داد، باقی می ماند.
پس از آن و در فاصله یکماه مانده تا شروع جشنواره فجر در اصطلاح سینمایی ها فصل مرده اکران آغاز میشود و اکثر فیلمسازها تمایلی به نمایش فیلم خود در این زمان ندارند. بعد از جشنواره فجر هم عملا فصل اکران سال بهپایان می رسد و فاصله بین جشنواره تا نوروز هم زمان چندان مناسبی نیست. در روزهایی که فصل اکران امسال به سربالایی خود رسیده به بررسی تعداد فیلمهای نمایش داده شده از هر بازیگر و مجموع فروش فیلم هایی که در آنها حضور داشته، پرداختهایم. در این آمار فیلم هایی که از ابتدای آبان ماه اکران خود را آغاز می کنند نیز محاسبه شدهاند.
صابر ابر
رکورد بیشترین تعداد فیلم در سال جاری متعلق به صابر ابر است. او با شش فیلم از نوروز امسال تا کنون رکورددار بیشترین تعداد فیلم در بین بازیگران زن و مرد سینمای ایران است. ابر سال ۹۴ را با فیلم «رخ دیوانه» آغاز کرد. بعد از آن از ۹ اردیبهشت «من دیه گو مارادونا هستم» بهرام توکلی را روی اکران داشت. هشت روز بعد با «قصهها»ی رخشان بنی اعتماد به سینماها آمد. از ۱۶خرداد نیز با فیلم «گس» به گروه هنر و تجربه رفت. از سوم تیر پنجمین فیلمش «از رییس جمهور پاداش نگیرید» اکران شد تا ابر به یک رکورد عجیب برسد؛ چهار ماه و پنج فیلم. این رکورد مجددا توسط خود او شکسته شد و از ۲۱ مرداد آخرین و ششمین فیلمش «قندون جهیزیه» اکران شد. صابر ابر در بهدست آوردن این رکورد کمی هم خوش شانس بود. امسال بعد از مدتها توقیف، سه فیلم «قصهها»، «از رییس جمهور پاداش نگیرید» و «گس» به اکران درآمدند تا در کنار سه فیلمی که سال گذشته بازی کرده بود، سالی پر کار را برای او رقم بزند. مجموع فروش این شش فیلم رقمی معادل ۵ میلیارد و ۶۱۵ میلیون تومان بوده است، البته بدون احتساب فروش فیلم «گس».
بابک حمیدیان
بابک حمیدیان دومین بازیگر این فهرست است. حمیدیان در سال جدید پنج فیلم روی اکران داشت. دو فیلم این فهرست متعلق به اکران نوروز است. حمیدیان از بیستم اسفند سال گذشته با «استراحت مطلق» عبدالرضا کاهانی به سینماها آمد. هفت روز بعد هم اکران «روباه» بهروز افخمی آغاز شد. از ۹ اردیبهشت سومین فیلمش «من دیه گو مارادونا هستم» بهرام توکلی اکران خود را آغاز کرد. از ۱۷ همان ماه هم اکران «قصهها» آغاز شد. پنجمین فیلم حمیدیان «اعترافات ذهن خطرناک من» بود که از ۱۶خرداد در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمد. مجموع فروش فیلمهای حمیدیان بدون احتساب فیلم هومن سیدی که در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمد، ۲ میلیارد و ۹۷۹ ملیون تومان بوده است.
مهتاب کرامتی
سرانجام نوبت به خانمها رسید. اگر دو فیلم «ارغوان» امید بنکدار و کیوان علیمحمدی و «جامهدران» حمیدرضا قطبی را که از ابتدای آبان به اکران در میآید، در این فهرست حساب کنیم، مهتاب کرامتی چهار فیلم در اکران امسال خواهد داشت. کرامتی از نوروز با «عصر یخبندان» مصطفی کیایی به سینماها آمد و از انتهای شهریور نیز «مزار شریف» را روی پرده داشت. این دو فیلم با توجه به اینکه نمایش «مزار شریف» هنوز به پایان نرسیده تا امروز ۲میلیارد و ۳۹۹ میلیون تومان فروش داشته که سهم «عصر یخبندان» دو میلیارد تومان است.
رضا عطاران
رضا عطاران امسال را با «استراحت مطلق» آغاز کرد. این فیلم سومین همکاری او و عبدالرضا کاهانی بود. نمایش «نهنگ عنبر» سامان مقدم از ۳۰ اردیبهشت آغاز شد. فیلم پرفروشتر از پیشبینیهای اولیه بود. این فیلم همچنان بعد از گذشت شش ماه در تعدادی از سینماها به اکران خود ادامه میدهد. سومین فیلم عطاران در سال جاری از ۳ تیر ماه اکران شد. «گینس» نخستین فیلم محسن تنابنده هم از فیلمهای پرفروش سال بود. عطاران با همین سه فیلم رکوردار فروش در سینمای ایران است. مجموع فروش این فیلمها تا امروز ۱۱ میلیارد و ۵۲۳ میلیون تومان بوده است. بدون هیچ شکی عطاران امسال سلطان بلامنازع گیشه سینمای ایران است.
فرهاد اصلانی
از دیگر بازیگران پرفروش این فهرست باید از فرهاد اصلانی نام برد. اصلانی امسال را با «عصر یخبندان» آغاز کرد. از اردیبهشت ماه نیز با «قصهها» دومین فیلمش را در سینماهای کشور داشت و از اواسط تابستان نیز «دوران عاشقی» اکران خود را آغاز کرد تا مرد سه فیلمه اکران امسال باشد. مجموع فروش این سه فیلم اصلانی ۵ میلیارد و ۵۵ میلیون تومان بوده است. با این حساب اصلانی را هم باید از بازیگران پولساز امسال سینمای ایران حساب کرد.
بقیه سه فیلمهها
میترا حجار، نازنین بیاتی و سحر قریشی دیگر بازیگران پرکار سینمای ایران در سال ۹۴ هستند که تاکنون سه فیلم در اکران امسال داشته اند.
منبع : روزنامه صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیوستن علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی به «چشمهایش»
- امشب به صرف بورش بدون خون به روایت نازنین؛ صابر ابر و الهام کردا دوباره همبازی میشوند
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- «مالی سویینی» در دوبی روی صحنه میرود
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- «مالی سویینی» به تالار وحدت میرود
- گردهمایی هنرمندان برای آتیلا پسیانی؛ صابر ابر: جای آتیلا اصلا خالی نیست!
- نشست تئاتر و آموزش با حضور صابر ابر، الهام کردا و ستاره اسکندری
- آغاز پیشفروش نمایش صابر ابر/ تقدیم اجراها به آتیلا پسیانی
- فهرست بازیگران «لاکپشت» کامل شد/ ارائه نسخه نهایی به دبیرخانه جشنواره
- جایزه اصلی بهترین فیلم آینده آسیا جشنواره توکیو به «ماریا» رسید
- چهل سال غریب/ نگاهی به فیلم «غریب»
- متن قربانی اجرا/ نگاهی به فیلم «غریب»
- رونمایی از گریم متفاوت صابر ابر در «یادگار جنوب»
- «کت چرمی» راهی فجر ۴۱ میشود/ رونمایی از لوگو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





