سینماسینما، سپیده ابرآویز
رضا میرکریمی استاد دنبال کردن رابطههاست. بهخصوص رابطههایی که حضور پدر در آنها وزنه اصلی باشد. «خیلی دور خیلی نزدیک»، «دختر»، حتی «امروز» و حالا «قصر شیرین» همه قصههایی هستند از پدری در یک بحران.
«قصر شیرین» روایت یک پدر نامتعارف است. پدری که نه فداکار است و نه تکیهگاه و نه مسئولیتپذیر. او دنبال فرار کردن از پدر بودن است. میخواهد از دست بچههایش خلاص شود. به خاطر پول همه کار میکند و حتی قلب زن مرگ مغزی شدهاش را پیشفروش میکند.
جلال که نقش او را حامد بهداد بازی میکند، پیشزمینه خانوادگی آشفتهای دارد. در جادهای که به نوعی جاده زندگی اوست، بچههایش را که به قول خودش گیر آنها افتاده است، سوار بر ماشین زنش کرده و با کمترین میزان مکالمه و مراوده میراند. در دیالوگی محدود در جایی از این سفر اشاره به رفتار خشن پدر و پدربزرگش میکند. همین کافی است تا بدانیم او از چه خاستگاهی میآید و میتواند به لحاظ روانی تا چه حد آسیبدیده و بیمار و خسته باشد. انتخاب حامد بهداد گزینه مناسبی هست و نیست. هست، چون میتواند همانقدر که لازم است، عصبانی و ناراضی و بیرحم باشد. نیست، چون همان همیشگی است. حامد بهداد برند بازی در چنین نقشهایی است.
نقطه قوت و در واقع جادوی فیلم در جای دیگری است؛ اول روایت سالم از یک ماجرا به سبکی که میشود آن را سینما دانست و ساختن فیلمی که میتواند توجه مخاطب خاص و عام را جلب کند. دوم بازی بینهایت درخشان دو بازیگر خردسال فیلم. مخصوصا بازیگر دختر که به نوعی کولاک میکند.
البته از دشواریهای کارگردانیهای یک فیلم جادهای هم نمیشود نگفت. اما بار عمده فیلم مدیون بازیگران خردسال آن است که به طرز شگفتآوری درست بازی میکنند. میرکریمی قطعا فیلمنامه خوبی در دست داشته است؛ فیلمنامهای با الگوی کلاسیک که درنهایت به رشد شخصیت میانجامد. اما تبدیل همین فیلمنامه به یک فیلم روان و یکدست و القای تحول یک مرد خسته و عاصی به یک پدر حاصل کارگردانی دقیق اوست. «قصر شیرین» پاشنه آشیل تماشاگر را خوب میشناسد و سینمای داستانگو را انتخاب میکند و همین میشود که فیلم بسیار دلپذیر و تاثیرگذار درمیآید.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- واکنش تند حامد بهداد و اکتای براهنی/ ادعای داریوش ارجمند تکذیب شد؛ قرار نبود در «پیرپسر» بازی کنی
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- «پیر پسر» در جشنواره لوکا/ فیلمی با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد مسافر ایتالیا شد
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- رقابت «برای رعنا» در جشنواره بوسان
- حامد بهداد مادر ناصرالدین شاه شد
- جایزه بهترین فیلم سینمای جهان در جشنواره گالوِی به «پیر پسر» رسید
- رقابت «پیر پسر» در جشنواره ایرلندی
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد؛ «پیر پسر» برگزیده روتردام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





