فیلمساز از وضعیت دوگانه فریده بهعنوان آشنا / بیگانه بهخوبی بهره میبرد تا ایران و مناسبات سیاسی و اجتماعی و فرهنگیاش را از زاویه دید متفاوتی بنگرد.
به گزارش سینماسینما، در همان آغاز مستند “در جستجوی فریده” ساخته آزاده موسوی و کوروش عطایی، فریده میگوید “وقتی مادرم حامله بود، بهم گفت برادرم از شکمش میآید و من از کشور دیگری آمدم” و با وجودی که سالها بهعنوان فرزندخوانده در میان یک خانواده هلندی زندگی خوبی داشته است اما همواره خود را جداافتاده و دور از خانه حس میکند و خودش را متعلق به جایی دیگر میداند که تا به حال ندیده است. بالأخره در آستانه چهل سالگی تردیدها و هراسهایش را کنار میگذارد و به ایران سفر میکند تا با پیدا کردن خانواده واقعیاش، بر درد و رنج ناشی از حس فقدان هویت خویش غلبه کند و به ریشههایش بازگردد. وقتی فریده برای اولین بار برای ورود به حرم امام رضا که در شش ماهگی در آنجا رها شده است، چادر سر میکند، دوست ایرانیاش به شوخی میگوید که “کاملاً ایرونی شدی” و فریده خودش را در آینه برانداز میکند و میکوشد آن شخصیتی ناشناسی را که روبرویش ایستاده است، بشناسد و خود گمشدهاش را پیدا کند.
فیلم بنیان خود را بر همین موقعیت متناقض شخصیت استوار میکند که او در هلند، یک ایرانی بهحساب میآید و در ایران، یک خارجی و خودش در میان این دو وضعیت، حس سرگشتگی و بلاتکلیفی دارد و نمیداند به کجا تعلق دارد و فیلمساز از این وضعیت دوگانه فریده بهعنوان آشنا / بیگانه بهخوبی بهره میبرد تا ایران و مناسبات سیاسی و اجتماعی و فرهنگیاش را از زاویه دید متفاوتی بنگرد و بهواسطه هراس و اشتیاق توأمان فریده در مواجهه با زادگاهی که هیچ از آن نمیداند، زمینه به چالش کشیدن فضای حاکم بر ایران را فراهم میآورد و در درون آن فضای گرم و پرشوری که فریده در بدو ورود به ایران در آن غرق میشود، تنشها و تعارضات و تضادهای پنهان میان او و جامعه ایرانی را نیز برملا میکند و نهفقط فریده که همه ما را با این پرسش روبرو میکند که با توجه به شناختی که نسبت به موطنمان داریم، آیا باز هم میخواهیم یک ایرانی باشیم؟
فریده در طول اقامتش در ایران، خود را غرق محبت و صمیمیتی میبیند که تا به حال تجربه نکرده است و وقتی در آزمایشگاه انتظار میکشد، جمعی دورش را گرفتهاند که هرچند هنوز نمیدانند که با او نسبتی دارند یا نه اما یکی دستش را میبوسد، یکی مویش را نوازش میکند، یکی در آغوشش میگیرد و یکی اشکش را پاک میکند. او که همواره از حس رها شدن در کودکی توسط خانوادهاش احساس رنج و اندوه و حقارت میکرده است، حالا میبیند که خانوادههای بسیاری با اشتیاق او را میپذیرند و آرزو میکنند که او، دختر گمشدهشان باشد و با چنین رویکردی است که هرچند خانواده واقعیاش را نمییابد اما خود را در خانهاش حس میکند و هر کدام از آن خانوادهها که برای مدت کوتاهی او را به جای فرزند گمشدهشان دوست داشتند، به نیازها و احساسات فروخورده و ناکام او پاسخ میدهند و فریده به درک و تلقی متفاوتی از هویت و خانواده و وطن میرسد و با وجودی که دوباره به هلند بازمیگردد اما حالا سرزمینی را میشناسد که به آنجا تعلق دارد و او را از خود میدانند.
منبع: هنرآنلاین، نزهت بادی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «علت مرگ: نامعلوم» پرسش اخلاقی جدیای دارد
- سفر، وطن و مادر/ نگاهی به مستند «در جستجوی فریده»
- «در جستجوی فریده» اکران آنلاین میشود
- تقدیر ویژه پالم اسپرینگز از فیلم کوتاه ایرانی
- روایت یا راوی؟/ درباره «در جستجوی فریده»
- از رازها تا دروغها/ نگاهی به فیلم «در جستجوی فریده»
- «در جستجوی فریده» بهترین فیلم مستند جشنواره زنان هرات
- توضیح پخشکننده بینالمللی «در جستجوی فریده» درباره قوانین اسکار
- گنج «مستند» را حفاظت کنیم/ اهدای اسکار نمادین به «در جستجوی فریده»
- واکنش سازندگان فیلم «در جستجوی فریده» به انتخاب این فیلم برای اسکار
- در جستوجوی ریشه/ نگاهی به فیلم «در جستجوی فریده»
- آن دورِ تروتازه و این نزدیکِ کم رمق/ نگاهی به فیلم «در جستجوی فریده»
- چرا تختی را دوستش داریم و فیلمش را نه…
- نمایش «در جستجوی فریده» در جشنواره ایتالیایی
- بازیابی هویتِ از دست رفته/ نگاهی به فیلم «در جستوجوی فریده»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





