برای مخاطبان تلویزیون بخصوص مخاطبان آثار طنز چهره آشنایی است. هادی کاظمی از بااستعدادترین کمدین هایی است که با سریال «شب های برره» و ایفای نقش حسام دو برره برای عامه مردم مشهور شد و از آن به بعد بود که تقریبا در بیشتر کارهای بعدی مهران مدیری حضور داشت. او البته در کارهای دیگری از جمله «شاهگوش»، «قهوه تلخ» و «ایران برگر» نیز بازی و جایگاهش را در بازیگری بیش از پیش محکم کرد. کاظمی از جمله بازیگرانی است که سال هاست در و تلویزیون در نقش های کمدی و طنز بازی کرده در حالی که قابلیت بالایی برای بازی در نقش های دیگر دارد. او این روزها در فیلم «به وقت خماری» به کارگردانی محمدحسین لطیفی بر پرده سینماها حضور دارد. به این بهانه با این بازیگر به گفت وگو پرداخته ایم که در ادامه می خوانید.
کارنامه کاریتان نشان می دهد که بیشتر در فیلم های کمدی بازی کرده اید. خودتان به این گونه فیلم ها تمایل دارید یا این که فکر می کنید در شرایط کنونی بین سایر ژانرها، کمدی بیشتر دیده می شود؟
من خیلی دغدغه این را ندارم که صرفا در یک ژانر خاص بازی کنم، اما وقتی بیشتر پیشنهادهایی که به من می شود در ژانر کمدی است بالاخره باید از بین شان یکی را انتخاب کنم. قطعا هروقت نقش جدی مناسبی به من پیشنهاد شود آن را می پذیرم، همان طور که در فیلم «مصادره» با این که مضمون کلی کار کمدی بود، اما نقشی که من آن را ایفا کردم جدی بود.
به عنوان یک بازیگر چه معیارهایی در انتخاب هایتان دارید؟
اولویت در انتخاب نقش برای من شخصیت پردازی یک کاراکتر و فیلمنامه خوب است. منظورم از فیلمنامه خوب فیلمنامه ای است که کنش و واکنش و گره های داستانی داشته باشد و بتواند مخاطب را تا انتهای داستان نگه دارد و کاراکتر خوب، کاراکتری است که برایم جذابیت داشته باشد و نو باشد.کما این که کاراکترهایی هم که تا به حال بازی کردم کاراکترهایی بودند که هیچ کدام شبیه هم نبودند.
معمولا در سینما و تلویزیون ما این طور است که وقتی بازیگری در نقشی دیده می شود و به اصطلاح گل می کند، سیل پیشنهادهایی شبیه به آن نقش به سمتش سرازیر می شود؛ در مورد شما هم جریان به این شکل بود؟
بله، متاسفانه به این شکل است. زنگ می زنند و می گویند می شود شبیه فلان کارت را در این فیلم هم بازی کنی! که من البته هیچ وقت قبول نکرده و نمی کنم. چون همان طور که گفتم برای من اولویت نقشی چالشی و غیرتکراری است.
همکاری تان با مهران مدیری و گروهشان مدت هاست که تداوم داشته و دارد. خودتان از ابتدا فکر می کردید در کارهای کمدی ایشان تا این حد موفق ظاهر شوید؟
مدل من این شکلی است که وقتی سرکاری می روم زیاد به این فکر نمی کنم که قرار است چه بشود یا چه نشود. البته نه این که هیچ آینده نگری نداشته باشم، اما بیشتر سعی می کنم در لحظه کاری که به من محول می شود را به نحو احسن انجام دهم. در حال حاضر هم اگر آقای مدیری برای کاری از من دعوت به همکاری کردند با دید بازتری وارد آن می شوم.
چطور شد در فیلم «به وقت خماری» بازی کردید؟
آقای لطیفی را با توجه به رزومه کاری شان همیشه دوست داشتم و ایشان را چه به لحاظ اخلاقی و چه کاری جزو کارگردانان شاخص و خوب سینما و تلویزیون می دانستم. وقتی فیلمنامه «به وقت خماری» را مطالعه کردم از کاراکتری که به من پیشنهاد شده بود خوشم آمد و با توجه به مجموع عوامل در این فیلم بازی کردم. من در این فیلم نقش داماد یک خانواده را بازی می کنم که به جرم چک بی محلی که کشیده به زندان می افتد و به همین خاطر در خانواده اش با مشکلاتی مواجه می شود.
کار کردن با کارگردانی مثل محمدحسین لطیفی برای شما چه تجربه ای به همراه داشت؟
هر بازیگری در هر کاری با توجه به شیوه و گرداندن اثر، تجربه جدیدی به دست می آورد. آقای لطیفی هم جزو آن دست کارگردانانی هستند که برای من کار با ایشان بسیار جذاب بود. ایشان کارگردانی بسیار باهوش است که موقعیت های بازی را خوب می شناسد. ما کارگردانانی را داریم که صرفا کارگردانی می کنند، یعنی تمرکز اصلی شان روی نور، کادربندی، دکوپاژ و مسائلی از این دست است، اما آقای لطیفی حواسشان به بازی بازیگر است که این امر برای کارگردان بسیار ضروری است. در سال های نه چندان دور طنزهای موفقی را در سینما و تلویزیون شاهد بودیم که دیگر مشابه آنها تکرار نشد.
به نظر شما چرا کمدی این سیر نزولی را طی کرد؟
شما خودتان بگویید چه چیزی در حال پیشرفت است که کمدی باشد؟ ما نمی توانیم در جای تثبیت شده مان بایستیم و مدام عقبگرد می کنیم. سطح کیفی آثار پایین آمده. من با تلویزیون قهر نیستم، اما به دلایلی سال هاست که در تلویزیون کار نمی کنم، چون کارهایی که الان ساخته می شود قابل دفاع نیست. ما سال ها پیش «شب های برره» را کار کردیم که به حدی ماندگار شد که هنوز هم بعضی از بخش های آن در برنامه ها استفاده می شود. همین الان هم چنانچه کار خوبی در تلویزیون ساخته شود و دستمزدمان مطابق معیارهای روز باشد حتما من و خیلی های دیگر برمی گردیم و در تلویزیون کار می کنیم. الان بودجه سریال سازی به قدری کم شده که قرارداد ۲۰ سال پیش را جلوی ما می گذارند. مگر می شود تورم بالا برود، اما حقوق ما تغییری نکند!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اول دخترم ، بعد بازیگری/گفت و گو با نیوشا ضیغمی
- گفت و گو با محمود غفاری، کارگردان «شماره ۱۷ سهیلا»: سوپراستارها فقط زبان پول را می فهمند
- نیم میلیارد بی صاحب! گزارش جام جم از درآمد سینماها در اولین روز نمایش فوتبال
- شواهد نشان می دهد فروش فیلم ها در رمضان امسال نسبت به سال گذشته رونق داشته است/گزارش روزنامه جام جم
- مسافرانی از فرنگ /گزارشی از حضور بازیگران خارجی در سینمای ایران
- سلوک تدریجی یک زن/ نگاهی به فیلم «رگ خواب» ساخته حمید نعمت الله
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد