برای مخاطبان تلویزیون بخصوص مخاطبان آثار طنز چهره آشنایی است. هادی کاظمی از بااستعدادترین کمدین هایی است که با سریال «شب های برره» و ایفای نقش حسام دو برره برای عامه مردم مشهور شد و از آن به بعد بود که تقریبا در بیشتر کارهای بعدی مهران مدیری حضور داشت. او البته در کارهای دیگری از جمله «شاهگوش»، «قهوه تلخ» و «ایران برگر» نیز بازی و جایگاهش را در بازیگری بیش از پیش محکم کرد. کاظمی از جمله بازیگرانی است که سال هاست در و تلویزیون در نقش های کمدی و طنز بازی کرده در حالی که قابلیت بالایی برای بازی در نقش های دیگر دارد. او این روزها در فیلم «به وقت خماری» به کارگردانی محمدحسین لطیفی بر پرده سینماها حضور دارد. به این بهانه با این بازیگر به گفت وگو پرداخته ایم که در ادامه می خوانید.
کارنامه کاریتان نشان می دهد که بیشتر در فیلم های کمدی بازی کرده اید. خودتان به این گونه فیلم ها تمایل دارید یا این که فکر می کنید در شرایط کنونی بین سایر ژانرها، کمدی بیشتر دیده می شود؟
من خیلی دغدغه این را ندارم که صرفا در یک ژانر خاص بازی کنم، اما وقتی بیشتر پیشنهادهایی که به من می شود در ژانر کمدی است بالاخره باید از بین شان یکی را انتخاب کنم. قطعا هروقت نقش جدی مناسبی به من پیشنهاد شود آن را می پذیرم، همان طور که در فیلم «مصادره» با این که مضمون کلی کار کمدی بود، اما نقشی که من آن را ایفا کردم جدی بود.
به عنوان یک بازیگر چه معیارهایی در انتخاب هایتان دارید؟
اولویت در انتخاب نقش برای من شخصیت پردازی یک کاراکتر و فیلمنامه خوب است. منظورم از فیلمنامه خوب فیلمنامه ای است که کنش و واکنش و گره های داستانی داشته باشد و بتواند مخاطب را تا انتهای داستان نگه دارد و کاراکتر خوب، کاراکتری است که برایم جذابیت داشته باشد و نو باشد.کما این که کاراکترهایی هم که تا به حال بازی کردم کاراکترهایی بودند که هیچ کدام شبیه هم نبودند.
معمولا در سینما و تلویزیون ما این طور است که وقتی بازیگری در نقشی دیده می شود و به اصطلاح گل می کند، سیل پیشنهادهایی شبیه به آن نقش به سمتش سرازیر می شود؛ در مورد شما هم جریان به این شکل بود؟
بله، متاسفانه به این شکل است. زنگ می زنند و می گویند می شود شبیه فلان کارت را در این فیلم هم بازی کنی! که من البته هیچ وقت قبول نکرده و نمی کنم. چون همان طور که گفتم برای من اولویت نقشی چالشی و غیرتکراری است.
همکاری تان با مهران مدیری و گروهشان مدت هاست که تداوم داشته و دارد. خودتان از ابتدا فکر می کردید در کارهای کمدی ایشان تا این حد موفق ظاهر شوید؟
مدل من این شکلی است که وقتی سرکاری می روم زیاد به این فکر نمی کنم که قرار است چه بشود یا چه نشود. البته نه این که هیچ آینده نگری نداشته باشم، اما بیشتر سعی می کنم در لحظه کاری که به من محول می شود را به نحو احسن انجام دهم. در حال حاضر هم اگر آقای مدیری برای کاری از من دعوت به همکاری کردند با دید بازتری وارد آن می شوم.
چطور شد در فیلم «به وقت خماری» بازی کردید؟
آقای لطیفی را با توجه به رزومه کاری شان همیشه دوست داشتم و ایشان را چه به لحاظ اخلاقی و چه کاری جزو کارگردانان شاخص و خوب سینما و تلویزیون می دانستم. وقتی فیلمنامه «به وقت خماری» را مطالعه کردم از کاراکتری که به من پیشنهاد شده بود خوشم آمد و با توجه به مجموع عوامل در این فیلم بازی کردم. من در این فیلم نقش داماد یک خانواده را بازی می کنم که به جرم چک بی محلی که کشیده به زندان می افتد و به همین خاطر در خانواده اش با مشکلاتی مواجه می شود.
کار کردن با کارگردانی مثل محمدحسین لطیفی برای شما چه تجربه ای به همراه داشت؟
هر بازیگری در هر کاری با توجه به شیوه و گرداندن اثر، تجربه جدیدی به دست می آورد. آقای لطیفی هم جزو آن دست کارگردانانی هستند که برای من کار با ایشان بسیار جذاب بود. ایشان کارگردانی بسیار باهوش است که موقعیت های بازی را خوب می شناسد. ما کارگردانانی را داریم که صرفا کارگردانی می کنند، یعنی تمرکز اصلی شان روی نور، کادربندی، دکوپاژ و مسائلی از این دست است، اما آقای لطیفی حواسشان به بازی بازیگر است که این امر برای کارگردان بسیار ضروری است. در سال های نه چندان دور طنزهای موفقی را در سینما و تلویزیون شاهد بودیم که دیگر مشابه آنها تکرار نشد.
به نظر شما چرا کمدی این سیر نزولی را طی کرد؟
شما خودتان بگویید چه چیزی در حال پیشرفت است که کمدی باشد؟ ما نمی توانیم در جای تثبیت شده مان بایستیم و مدام عقبگرد می کنیم. سطح کیفی آثار پایین آمده. من با تلویزیون قهر نیستم، اما به دلایلی سال هاست که در تلویزیون کار نمی کنم، چون کارهایی که الان ساخته می شود قابل دفاع نیست. ما سال ها پیش «شب های برره» را کار کردیم که به حدی ماندگار شد که هنوز هم بعضی از بخش های آن در برنامه ها استفاده می شود. همین الان هم چنانچه کار خوبی در تلویزیون ساخته شود و دستمزدمان مطابق معیارهای روز باشد حتما من و خیلی های دیگر برمی گردیم و در تلویزیون کار می کنیم. الان بودجه سریال سازی به قدری کم شده که قرارداد ۲۰ سال پیش را جلوی ما می گذارند. مگر می شود تورم بالا برود، اما حقوق ما تغییری نکند!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اول دخترم ، بعد بازیگری/گفت و گو با نیوشا ضیغمی
- گفت و گو با محمود غفاری، کارگردان «شماره ۱۷ سهیلا»: سوپراستارها فقط زبان پول را می فهمند
- نیم میلیارد بی صاحب! گزارش جام جم از درآمد سینماها در اولین روز نمایش فوتبال
- شواهد نشان می دهد فروش فیلم ها در رمضان امسال نسبت به سال گذشته رونق داشته است/گزارش روزنامه جام جم
- مسافرانی از فرنگ /گزارشی از حضور بازیگران خارجی در سینمای ایران
- سلوک تدریجی یک زن/ نگاهی به فیلم «رگ خواب» ساخته حمید نعمت الله
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش