ایرج محمدی که تهیهکنندگی مجموعه عروسکی «زیزیگولو» را برعهده داشت درباره علت ماندگاری این عروسک و همچنین شخصیتهایی که در این مجموعه ایفای نقش کردند، مطالبی را بیان کرد.
به گزارش سینماسینما، ایرج محمدی که این روزها تهیهکنندگی سریال «پاهای بیقرار» را بر عهده دارد، دربارهی طرح اولیه مجموعه «زیزیگولو» پیش از ساخت آن اظهار کرد: زمانی که طرح سریال «زیزیگولو» را مطرح کردیم، از خانم برومند برای ساخت این سریال دعوت کردیم. آن زمان این سریال این عنوان را نداشت و یک کار دیگری بود، اما وقتی که خانم برومند ظرفیت داستان را دیدند، بر روی عروسک و طرح کار کردند. به هر حال ایشان از کارگردانان شاخص در این زمینه هستند؛ بنابراین همفکری که با خانم برومند داشتیم در نهایت به «زیزیگولو» رسیدیم.
او ادامه داد: از ویژگیهای شخصیت عروسکی «زی زی گولو» این بود که در ارتباط با مخاطب از منظر ادبیات فارسی، بسیار درست و زیبا صحبت میکرد و کلمات را بدون غلط و اشتباه ادا میکرد و در عین حال جذاب و زیبا حرف میزد؛ در ضمن عروسک زی زی گولو از چند ویژگی برخوردار بود که باعث میشد به رویاپردازی کودکان نزدیک شود و به همین خاطر شخصیتی شیرین و دلنشین شد.
محمدی دربارهی لوکیشن این مجموعه و دشواریهایی که در طول ساخت وجود داشت، نیز یادآور شد: پیدا کردن لوکیشنی که قابلیت کار عروسکی را داشته باشد برای ما در سال ۷۵ بسیار دشوار بود اما در نهایت اتفاق افتاد و سریال با همفکری و همدلی دوستان کلید خورد.
او درباره صداپیشگی آزاده پورمختار که این عروسک «زیزیگولو» را ماندگار کرد نیز اظهار کرد: یادم میآید یکی از بهترین گزینههای صداپیشگی خانم آزاده پورمختار بود و همچنین عروسک را که عادل بزدوده و خانم برومند آن را خلق کردند و عروسک ساخته شد. بنابراین چه در زمینه طراحی عروسک، چه صداپیشگی و چه بخش موسیقی که آقای بهرام دهقانیار بر عهده داشتند تلاشهای زیادی شد تا کار به نتیجه رسید. در ادامه سریال تولید شد و خود ما از نیمههای کار متوجه شدیم که «زیزیگولو» مجموعهای خواهد شد که مورد استقبال بسیاری از بینندگان قرار خواهد گرفت.
این تهیهکننده درباره مشکلات برندسازی در آثار تلویزیونی گفت: یکی از مشکلاتی که در زمینه برندسازی به وجود میآید این است که هم مسئولان و هم هنرمندان ارزش و قدر کار را بدانند و آن را ادامه دهند. در ارتباط با «زیزیگولو» نیز با وجود اینکه تلویزیون برای ادامه ساخت مجموعه پیشنهاد داد و ما هم تمایل داشتیم، این اتفاق شکل نگرفت. زمانی اتفاق میتوانست انجام شود که به خواست هنرمندان مجموعه هم توجه شود. به عنوان مثال مجموعه «کلاه قرمزی» اولیه با کلاه قرمزیهایی که بعدها ساخته و پخش شد کاملا متفاوت است، یعنی یک همافزایی باید شکل بگیرد که این در ارتباط با مجموعه ما میسر نشد. به نوعی که ورژن بعدی باید با پروداکشن بهتر و سنگینتر ساخته میشد اما این اتفاق نیفتاد.
محمدی در بخش دیگری از گفتوگوی خود یادآور شد: برای ساخت مجموعه «زیزیگولو» پس از آن اسپانسرهایی اعلام آمادگی کردند که بودجه کل کار را بدهند اما ما یک نگاه فرهنگی به این شخصیت داستانی داشتیم و در حقیقت در اذهان مخاطبان نیز این نگاه فرهنگی شکل گرفت. برخی پیشنهاد کردند و با وجود اینکه پول خوبی هم میدادند اما ما حاضر نشدیم این نگاه را تغییر دهیم.
او در پاسخ به این پرسش که آیا اگر شرایط مناسبی پیش بیاید سری جدید «زیزیگولو» را خواهد ساخت، اظهار کرد: اگر خانم برومند آمادگی خودشان را اعلام کنند و در یک بستر خوب کار اتفاق بیفتد ما آمادگی این را داریم که این اتفاق بیفتد.
ایرج محمدی در پاسخ به این پرسش که آیا از عروسک زیزیگولو اطلاعی دارید که کجاست؟ توضیح داد: زمانی که ساخت سریال را آغاز کردیم برای اینکه عروسک هر چند ماه یک بار آسیب میدید تعدادی از آن ساخته شد و ما با یک عروسک کار نکردیم. با توجه به اینکه مالکیت عروسک با سازمان صداوسیماست، آخرین عروسک را به تلویزیون تحویل دادیم.
محمدی درباره آزاد پورمختار که باعث ماندگاری عروسک «زیزیگولو» شد اظهار کرد: خانم پورمختار یکی از بهترینهای صداپیشگی و کار عروسکی است. خانم برومند انتخاب دقیق و درستی را برای صداپیشگی زیزیگولو داشت. خانم پورمختار هم با عشق و علاقه این کار را انجام داد. ایشان حساسیتهای زیادی بر روی کار میگذاشتند آنقدر که صدا با عروسک عجین شود گویا عروسک صحبت میکند.
این تهیهکننده درباره بازیگران این مجموعه نیز بیان کرد: رضا فیاضی و مریم سعادت در آن سالها جزو بازیگران خوب تلویزیون بودند ولی ما برای انتخاب خانم لیلی رشیدی و امیرحسین صدیق که آن سالها «زیزیگولو» جزو اولین کارهایشان محسوب میشد می توانستیم از هنرپیشگان باتجربهتر و حرفهایتر استفاده کنیم اما با همفکری خانم برومند به این نتیجه رسیدیم که توانایی این دوستان بسیار بالاست و این جسارت را داشتیم که بازیگرانی را انتخاب کنیم که کمتر جلوی دوربین رفتهاند تا کار بدیع و نویی را بسازیم.
او درباره بازپخش این مجموعه که از شبکه آیفیلم و شبکههای دیگر نیز صورت گرفته است، اظهار کرد: هر زمان که بیکار شدهام این سریال را دیدهام. تلفنهای متعددی داشتهایم که چرا ادامه این مجموعه را نمیسازیم اما جواب دادن به این سوال برای ما سخت است.
محمدی در بخش پایانی گفتوگوی خود مطرح کرد: معتقدم شخصیت «زیزیگولو» ظرفیت این را دارد که ادامه پیدا کند. من و خانم برومند اعلام آمادگی کردهایم اما نکتهای که وجود دارد این است که شرایط حال حاضر زیزیگولو بسیار متفاوت با مجموعهای خواهد بود که سال ۷۵ به روی آنتن رفت. سری جدید «زیزیگولو» باید با امکانات، شرایط و نگاه کودکان امروز نوشته و ساخته شود.
او همچنین در پاسخ به اینکه آیا ساخت سری جدید این مجموعه با توجه به تجربهای که در سریالهای دیگر داشتهایم لطمهای به کار نخواهد زد، اظهار کرد: شخصیتهای عروسکی شخصیتهایی هستند که با بچهها زندگی میکنند و جزو رویاهای آنها محسوب میشود چرا مخاطبان ما در اصل کودکان و نوجوانان هستند اما یکی از حسنهای مجموعه «زیزیگولو» این بود که خانوادهها را هم در کنار نوجوانان درگیر خود کرد. ما در حال حاضر به این جنس کارها نیاز داریم و به دست آوردن و خلق شخصیت عروسکی و برندسازی کار بسیار سختی است؛ لذا نباید از این غافل شد و آن را با مجموعه سریالهای دیگر که نسخه جدید آنها ادامهدار است، مقایسه کرد. در حال حاضر کارهای عروسکی را در دنیا میبینیم که به مدت ۳۰ سال است، همچنان تولید میشوند و با سریالها متفاوت هستند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- قناد: مایلم در نمایش خانگی برای بچهها برنامه بسازم
- مرضیه برومند: من تنـدم اما تندرو نیستم
- مرضیه برومند از استعفایش میگوید؛ تناقصهای درونی خانه سینما/ خودداری سازمان سینمایی از پرداخت بودجه
- با اعلام هیات رییسه خانه سینما؛ استعفای مرضیه برومند پذیرفته شد
- دشمنان متجدد داریوش مهرجویی و مرضیه برومند
- داوران بخش ملی و بینالملل جشنواره۳۵ فیلم کودک معرفی شدند
- مشاور اقتصادی خانه سینما منصوب شد
- سعید رشتیان در مراسم اهدای نشان عالی خورشید مطرح کرد: باید بیشتر به سمت حرفهای شدن در سینمای مستند پیش برویم/ افزایش توجه بر تهیهکنندگی سینمای مستند
- انتقاد برومند و عسگرپور از مواضع خزاعی/ ماهیت «خانه سینما» چیست؟
- تبریک انجمن بازیگران سینمای ایران به مرضیه برومند
- مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما شد
- نظر متناقض تهیهکننده و کارگردان «کلیله و دمنه» درباره پایان این مجموعه
- مشکل «کلیله و دمنه» حل شد/ انتشار قسمت جدید با مجوز ساترا
- «شهرک کلیله و دمنه» توقیف شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





