تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۱۶:۵۸ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 106489

تهیه‌کننده فیلم «متری شیش و نیم» با اشاره به اینکه توقع کسب جوایزی بیشتری را برای بهترین فیلم مردمی در جشنواره‌ی فجر داشته، گفت: امیدوارم همکاری نیروی انتظامی در اکران عمومی فیلم همچنان ادامه داشته باشد تا اثرات نمایش این فیلم را در جامعه‌ای که در معرض شدید استفاده از مواد مخدر است، ببینیم.

به گزارش سینماسینما، سید جمال ساداتیان که فیلمش بهترین فیلم از نگاه مردم در جشنواره سی‌وهفتم فجر انتخاب شد  درباره اینکه آیا از جوایز گرفته شده در جشنواره راضی است؟ پاسخ داد: قطعاً هر گروهی که در جشنواره فیلم داشته تمام تلاش خود را انجام داده تا اثر قابل قبولی ارائه کند، همانطور که گروه «متری شیش‌ونیم» به لحاظ تولید و ساختار سختی‌های زیادی را در مدت ۵ ماه فیلمبرداری متحمل شد تا اثر خوبی را تولید کند، به همین دلیل با توجه به کار سختی که پشت سر گذاشتیم انتظار بیشتری از کسب جوایز جشنواره فیلم فجر وجود داشت اما از آنجا که قوانین جشنواره را پذیرفته‌ایم، نظر هیات داوران را قبول داریم.

او افزود: البته شاید برخی واکنش‌ها در پایان مراسم اختتامیه هم به همین برگردد که توقع بیشتری از جوایز برای فیلمی داشتیم که توانسته نظر حداکثری مردم را جلب کند. هرچند خوشبختانه امسال شاهد آثار با کیفیت بیشتری در جشنواره بودیم که تمام آن‌ها به رونق گیشه در سال ۹۸ کمک می‌کنند و من به اینکه مردم در صف‌های طولانی تا ساعت ۴ و ۵ صبح منتظر می‌ماندند تا فیلم ما را تماشا کنند، مباهات می‌کنم و قدردان آن‌ها هستم.

ساداتیان در پاسخ به اینکه شنیده شده فیلم در طول جشنواره هم دچار تغییرات و ممیزی‌هایی شده و آیا واکنش کارگردان فیلم در اختتامیه ناشی از همین تغییرات بوده و اصلاً چرا سینما باید برای نشان دادن بخشی از جامعه دچار سختی‌هایی شود که مجبور به پذیرش اعمال نظرها شود، در حالی که برای عده‌ای از تماشاگران فیلم «متری شیش و نیم» سوال بوده که آیا «پلیس» این فیلم سفارشی بوده است؟ گفت: ما در فیلم «متری شیش و نیم» یک پلیس مقتدر و سلیم‌النفس می‌بینیم که خطرات بسیاری را متحمل می‌شود و حتی خانواده آن‌ها درگیر خطراتی است. ما بارها در خبرها خوانده و شنیده‌ایم که قاچاقچیان و تولیدکنندگان مواد مخدر برای منافع خودشان به چه جانیانی تبدیل می‌شوند. اما نکته اینجاست که این سینما زبانی دارد که اگر بخواهیم درام را در آن شکل دهیم، نمی‌توانیم خیلی به دستورالعمل‌ها وفادار باشیم و همین‌جا نقطه افتراق پیش می‌آید.

او بیان کرد: خیلی وقت‌ها آنچه از ما خواسته می‌شود کاربرد اجرایی ندارد و صرفاً روی کاغذ است. اشکال اساسی ما این است که می‌خواهیم زبان سینما را با زبان بخشنامه‌های ایده‌آلی یکی کنیم و شاید لازم است کسانی که در رأس مدیریت دستگاه‌های اجرایی کشور هستند اینها را با یکدیگر همگون کنند تا اختلافات هرچند کوچک و جزئی هم پیش نیاید. ما در حین کار با سختی‌ها و مشکلاتی روبرو شده‌ایم که گاهی برخی اتفاقات، گروه را دچار عصبانیت و خستگی می‌کرد، اما معتقدم فیلم «متری شیش و نیم» آنقدر شریف و قدرتمند است که می‌تواند تأثیرات مفیدی در جامعه داشته باشد و بهتر است اجازه دهیم چنین اثری که می‌تواند این چنین قابل قبول باشد، پخش شود و جامعه از تأثیرات آن بهره‌مند شود. جامعه‌ای که به شدت تحت تأثیر مواد مخدر قرار دارد و خانواده‌ها باید از این چنین مسائلی آگاه شوند.

وی گفت: ما برای نشان دادن آنچه پلیس مبارزه با مواد مخدر در این حوزه انجام می‌دهد تمام تلاشمان را انجام دادیم و بسیاری جزئیات را در فیلم اعمال کردیم تا اثر قابل قبولی تولید شود و شاید همین‌ها باشد که انتظار ما را از کسب جوایز بیشتر و نیز همراهی برای به تصویر کشیدن آنچه مدنظر کارگردان بود بیشتر می‌کرد. کارگردان این فیلم (سعید روستایی) در ۲۶ سالگی فیلمی ساخته (ابد و یک روز) که آنقدر ارزشمند و اثرگذار بوده که داستان آن در کتب درسی ذکر شده و وقتی اثر دومش را ساخته با ضریب بالایی از رضایت مخاطب روبرو شده و هر صحبتی هم (در مراسم اختتامیه) که انجام داده به دلیل تمام زحمات و فشارهایی بوده که در دوران کار متحمل شده و توانسته در خروجی کارش پلیسی مقتدر نشان دهد.

ساداتیان با اشاره به همکاری نیروی انتظامی در ساخت فیلم «متری شیش و نیم» گفت: اگرچه خودمان تمام بخش‌های مربوط به زندان و مقر پلیس را دکور زدیم و ساختیم اما نیروی انتظامی هم همکاری خوبی داشت و تجهیزاتی را در اختیار ما قرار داد. البته آن‌ها نقطه نظراتی هم داشتند که با کارگردان فیلم خیلی همگون نبود، چون سعید روستایی از نگاه سینما قصه را می‌بیند ولی به هرحال بسیاری از مسائل در طی مذاکراتی حل و فصل شد و دوستان ما در نیروی انتظامی هم باور داشتند که فیلم «متری شیش و نیم» به لحاظ فنی و ساختاری و محتوایی اثر قابل اعتنایی است و من امیدوارم این همکاری همچنان تداوم داشته باشد تا با اکران عمومی فیلم، تأثیر آن را در جامعه ببینیم، همانطور که بازخورد خوبی در جشنواره داشت.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها