سیدجمال ساداتیان حذف پروانه ساخت بدون توجه به پروانه نمایش و همچنین حذف دخالت های بیرون از ارشاد، کارآمد ندانست.
به گزارش سینماسینما، سیدجمال ساداتیان تهیهکننده سینما درباره احتمال حذف تشریفات پروانه ساخت برای برخی از موسسات فیلمسازی گفت: باید به ظرفیت موسسات نگاه کرد. بعضی دفاتر فیلمسازی قدرت بیشتری دارند، فعالتر هستند و امتحان پس دادهاند. خوب است دفاتری که کارهای فاخر و قابل اعتنایی میسازند و خودشان ریسک حذف پروانه ساخت را قبول میکنند مثل افراد عادی در صف پروانه ساخت نایستند.
وی با اشاره به اینکه این روند اشکال هایی هم دارد، توضیح داد: در شرایطی که پروانه ساخت صادر میشود، گاهی فیلمها برای اخذ پروانه نمایش دچار مشکل میشوند و با مکانیسمی که در وزارت ارشاد وجود دارد و از بیرون ارشاد در فیلمها دخالت میشود، اگر همه پروانه ساخت بگیرند، شاید بتوانند در درخواست برای اخذ پروانه نمایش از فیلمشان بهتر دفاع کنند.
این تهیهکننده سینما تاکید کرد: ولی در مجموع شرایطی را که فراهم شده، پسندیده میدانم. اگر میخواهیم سینمای ما پرقدرت شود و گردش مالی بالایی داشته باشد باید شرکتهای فیلمسازی شکل بگیرند، باید شرکتها قدرت جذب سرمایه داشته باشند، امر فیلمسازی را توسعه دهند، فیلمهای فاخر بسازند و همچنین بتوانند در توسعه فضاهای نمایشی نیز نقش کلیدیتری بازی کنند.
ساداتیان اضافه کرد: این اتفاق با افراد کمتر محقق میشود. وقتی کمپانیها بزرگتر شوند، قدرت مانور آنها برای سرمایهگذاری و ساخت آثار فاخر بیشتر خواهد شد.
تهیهکننده «متری شیش و نیم» درباره ارتباط حذف پروانه ساخت با باز شدن احتمالی فضای ممیزی اظهار کرد: فضای ممیزی به وزارت ارشاد ربط چندانی ندارد، بلکه بیشتر به دخالتهای دیگران در حوزه سینما مربوط است. باید این سازوکار اصلاح شود و در سراسر کشور، به امضای کارشناسان وزارت ارشاد پای مجوزهای هنری اعتماد شود. دخالتها باعث میشود که وزارت ارشاد گاهی از تصمیماتش عدول کند، اعتماد به نفس خود را از دست بدهد و در نهایت منجر به تعارض بین اهالی سینما و ارشاد شود.
ساداتیان با اشاره به حواشی که درباره احتمال ایجاد انحصار در اثر اجرای این نظامنامه مطرح شده است، بیان کرد: این استدلال را خیلی نمیپسندم. کدام دفتر فیلمسازی میتواند همه فیلمسازان شاخص را جذب کند؟ چند دفتر فیلمسازی داریم که بتوانند سالی ۱۰ فیلم بسازند؟ دفاتر قدرتمند، شاید بتوانند در سال ۲ یا ۳ فیلم بسازند. من دفتر فیلمسازی ای را سراغ ندارم که بتواند در سال چندین فیلم بسازد و تولیدات سینمایی کشور را تحت تاثیر قرار دهد.
وی تصریح کرد: ممکن است سرمایهگذار از بیرون جذب کنند یا کارت تهیهکنندگی خود را به صاحبان سرمایه بفروشند که این مقوله فرق دارد با دفاتری که ابتکار عمل دارند و با سرمایه خودشان، فیلمهای جنجالی صاحب تفکر میسازند.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از بنی اعتماد و پناهی تا مهدویان و آبیار؛ بیانیه مهم تهیهکننده- کارگردانان: پروانه ساخت را حذف کنید
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای دو فیلم سینمایی
- کانون کارگردان سینمای ایران درخواست کرد؛ شورای پروانه ساخت را برچینید/ ممیزی فیلمنامهها را پایان دهید
- با موافقت شورای بازبینی فیلمهای سینمایی؛ چهار فیلم پروانه نمایش گرفتند
- صدور پروانه نمایش برای دو فیلم سینمایی
- بدهی ۳۵ میلیاردی سینما/ سعید روستایی فیلم جدید میسازد/ بزودی بلیت شناور اجرا خواهد شد
- صدور پروانه نمایش برای فیلمهای شهاب حسینی و حسین میرزامحمدی
- پاسخ امیر اثباتی به نامه مسعود امینی تیرانی؛ وظیفه خانه سینما «ایستادن» در یک سمت نیست/ «حرکتِ جدی» برای تغییر به نفع همه سینماگران است!
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
- نامه سرگشادهی امیر اثباتی به خانه سینما؛ مطالبهی حذف مجوزهای ساخت و نمایش فیلم، وظیفهی خانه سینماست
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
- صدور پروانه نمایش برای دو فیلم سینمایی
- با موافقت شورای بازبینی فیلمهای سینمایی؛ «زن و بچه» و ۴ فیلم دیگر پروانه نمایش گرفتند
- موافقت با ساخت ۶ اثر غیرسینمایی و اکران ۶ فیلم سینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





