
پنجمین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی کشور با حضور: رمضانعلی حیدری خلیلی، حبیب ایل بیگی، محمد رحمتی، یزدان عشیری، یاسر شاه پیری، کامران ملکی، محمدرضا سوقندی، سیدمهدی جوادی، محمد حمیدی مقدم، هاشم میرزاخانی، مهران عباسی انارکی، سیدصادق موسوی، لادن طاهری، غلامرضا نجاتی برگزار شد.
به گزارش سینماسینما ، در این جلسه، پیرامون واگذاری فیلم های اول به بنیاد فارابی، ضرورت سیاست شفاف سازی در حوزه ارزشیابی و نظارت، پیامدهای نمایش فیلم های خارجی، احیای خانه فیلمنامه نویسی، مسئولیت فیلم های فاقد پروانه ساخت و نگرانی های تعدادی از هنرمندان و سینماگران در خصوص بیمه و بخشنامه جدید صندوق اعتباری هنر و … بحث و گفتگو شد. در ابتدای جلسه، حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی، گزارشی از وضعیت فیلم های موجود و مشکلات آنها ارائه داد.
لزوم توجه به امنیت سرمایه گذاری بخش خصوصی
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در جمع مدیران و معاونین بر ضرورت سیاست شفاف سازی در حوزه ارزشیابی و نظارت تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم امنیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در سینمای ایران تقویت شود و این مرهون در پیش گرفتن سیاست شفاف سازی است.
وی ادامه داد: وقتی سیاست ها در حوزه نظارت به صورت شفاف و صریح اعلام شود و بایدها و نبایدها مشخص باشد هیچگاه، سرمایه گذاری در این حوزه به خطر نمی افتد و این را به عنوان یک دستورالعمل و شاخصه مهم در اقتصاد سینما باید مورد توجه قرار داد.
به گفته وی، نقش دولت در تولید آثار و تصدی گری آن باید کم رنگ شود و از طریق تعامل با بخش های خصوصی دغدغه های فرهنگی نظام از طریق آنها پیگیری شود. بستر تولید فیلم های مختلف اعم از: کمدی، خانواده، اجتماعی، انقلاب و دفاع مقدس، و گونه های مختلف سینمایی لازم است از طریق تعامل با بخش های خصوصی و مشارکت آن ها فراهم گردد.
رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه جلب اعتماد و همکاری بخش خصوصی کمک می کند تا دغدغه های فرهنگی دولت با هم افزایی این بخش پیگیری شود که این البته، منوط به تعامل، شناخت متقابل و فهم مشترک است.
وی خاطرنشان ساخت: از شفاف کردن سیاست های نظارتی نترسیم چرا که فقدان شفافیت باعث سردرگمی و بی برنامگی در عرصه تولید می شود.
خزاعی یادآور شد: در جلسات متعددی که با نمایندگان صنوف و خانواده سینما داشته ام شفاف سازی موضوع مورد مطالبه همه آن ها بوده است.
تاکید بر سیاست یکپارچه سازی در حوزه تصویر
وی ضمن تاکید بر لزوم یکپارچه سازی سیاست گذاری حوزه حکمرانی فرهنگی در زمینه تصویر اظهار داشت: وقتی شاخص ها و استانداردها در مدیوم سینما، تلویزیون و پلتفرم یکپارچه نباشد باعث می شود شاهد تربیت نسلی باشیم که با این تناقض ها و رفتار چندگانه رشد و نمو کنند و در آن صورت نمی توانند نسبت به باورها، اصول و مسائل دینی و فکری راحت تصمیم گیری کنند.
به اعتقاد وی، نه تنها چند پارگی سیاست های فرهنگی باعث تقویت مسائل دینی، خانوادگی، اخلاقی و انقلابی نخواهد شد بلکه باعث تضعیف و کم رنگ شدن باورها و تعلقات دینی و ملی می شود.
رئیس سازمان سینمای با بیان اینکه نمی شود در کشور سیاست های حکمرانی فرهنگی در حوزه تصویر چندپاره و گوناگون باشد عنوان کرد: یکسان سازی و همسویی این سیاست ها از طریق تمرکز آنها در یک نهاد و با همکاری خانواده سینما و هنرمندان به یقین، به خروجی های موفق و مطلوب منجر خواهد شد.
بر پایه این گزارش در این جلسه در زمینه موضوعات مختلف زیر تصمیم گیری و برنامه ریزی شد:
واگذاری فیلم های اول به بنیاد سینمایی فارابی
مسئولیت حمایت از ساخت فیلم های اول به بنیاد سینمایی فارابی سپرده شده است. در این راستا، به منظور ورود ایده های جدید و کشف ظرفیت ها و استعدادهای تازه یک نفر از سوی مدیرعامل فارابی به عنوان مشاور، مسئولیت هماهنگی، مذاکره و پیشبرد روند امور را بر عهده گیرد.
مسئولیت اکران فیلم های خارجی فاقد کپی رایت بر عهده پلتفرم ها و ساتراست
در این جلسه اعلام شد: کلیه مسئولیت اکران فیلم های خارجی فاقد حقوق کپیرایت که در پلتفرم ها در حال انجام است تمام و کمال برعهده ساتراست.
در صورت عدم توجه به این موضوع مهم، و در صورت تغییر شرایط و مناسبات بین المللی، بابت این موضوع خسارت سنگینی از سهم هر ایرانی توسط کمپانی های صاحب اثر مطالبه خواهد شد و در صورت بی توجهی و عدم رعایت قوانین و بی مسئولیتی عده ای محدود، این خسارت قطعا، از جیب هر ایرانی پرداخت می شود. از دستگاه های ذیربط درخواست تا نسبت به نظارت و تصمیم گیری در این زمینه اقدام نمایند.
خانه فیلم نامه نویسی در فارابی احیا می شود
مقرر شد خانه فیلمنامه نویسی در بنیاد سینمایی فارابی احیاء شود. همچنین، مصوب شد تا گستره فعالیت این خانه محدود به شهر تهران و حوزه صنف مربوطه نباشد و با برنامه ریزی و سیاست گذاری دقیقی بر مبنای عدالت فرهنگی کلیه سینماگران مناطق و شهرستان ها نیز در بر بگیرد.
تشکیل کمیته حمایت اکران آنلاین و پیش بینی بسته تشویقی
مصوب شد کمیته اکران آنلاین فیلم ها در معاونت نظارت و ارزشیابی تشکیل شود و با ایجاد کارگروهی خبره نسبت به اتخاذ سیاست های تشویقی و دستیابی به راهکارهای موثر برای حل مشکلات فیلم های در صف اکران طی دو هفته پیش رو، برنامه ریزی لازم صورت گیرد. همچنین، این کمیته موظف شده است مطالعه راهکارهای متعدد برای استفاده از همه ظرفیت های اکران را پیگیری و بررسی نماید. سازمان سینمایی نسبت به فیلم های متقاضی اکران آنلاین بر اساس مصوبه این کمیته، تسهیلات تشویقی پیش بینی نماید. کلیه فیلم هایی که متقاضی اکران آنلاین در دو ماهه بهمن و اسفند باشند از این بسته تشویقی بهره مند می شوند.
سازمان سینمایی در قبال فیلم های فاقد پروانه ساخت مسئولیتی ندارد
در این جلسه اعلام شده است: سازمان سینمایی کشور در قبال فیلم های فاقد پروانه ساخت هیچ گونه مسئولیتی نخواهد داشت. با توجه به اینکه عده محدودی به دلیل ناآگاهی یا با انگیزه های جذب سرمایه بدون طی کردن مراحل قانونی اقدام ساخت لازم می نمایند هشدار داده است در دوره جدید، سازمان سینمایی مسئولیتی در قبال نمایش این آثار نخواهد داشت. از سرمایه گذاران محترم و عوامل فیلم ها خواسته شده است قبل از هرگونه همکاری، پروانه ساخت رسمی آثار را حتما مطالبه نمایند.
ابهام زدایی در خصوص مشکلات بیمه برخی از هنرمندان
در این جلسه، مشاور اصناف و همچنین معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی موظف شدند طی جلسه ای مشترک با مدیرعامل محترم صندوق اعتباری هنر نسبت به رفع سوءتفاهم و مشکلات پیش آمده در خصوص بیمه بعضی از هنرمندان و سینماگران و نگرانی های اخیر موضوع اقدام نمایند. با توجه به همکاری گسترده و نگاه حمایتی آقای پوراحمدی بزودی در این خصوص ابهام زدایی صورت می گیرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت غیرسینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- واکنش آقااسفندیار به بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان در مورد پروانه ساخت
- از بنی اعتماد و پناهی تا مهدویان و آبیار؛ بیانیه مهم تهیهکننده- کارگردانان: پروانه ساخت را حذف کنید
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- حمایت سیزده صنف سینمایی از کانون کارگردانان برای حذف پروانه ساخت
- کانون کارگردان سینمای ایران درخواست کرد؛ شورای پروانه ساخت را برچینید/ ممیزی فیلمنامهها را پایان دهید
- با موافقت شورای پروانه نمایش آثار سینمایی؛ ۷ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- صدور ۱۳ پروانه ساخت سینمایی و غیرسینمایی
- مدیرکل اداره نظارت سازمان سینمایی: شورای پروانه نمایش از دیدن و ارزیابی «برادران لیلا» خودداری کرد
- قبل از تصویب منتشر کنید!/ درباره آییننامههای شوراهای پروانه ساخت و پروانه نمایش
- سید امیر سیدزاده: پروانه ساخت میدهند اما خبری از تولید نیست/ نه بودجه هست نه مخاطب!
- چهار فیلمساز متقاضی ساخت فیلم
- چند کارگردان متقاضی ساخت فیلم هستند؟
- «آتش بس ۳» و دو فیلمنامه دیگر پروانه ساخت گرفتند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





