سینماسینما، آیدا مرادیآهنی
اولین نکتهای که هم در مورد رمان «ساعتها» و هم در مورد فیلم میتوان گفت آن شروع شگفتانگیز است. انتخاب آخرین لحظهی زندگی یکی از کاراکترها آن هم در حالی که قبل از خودکشی، نامهای برای همسر و خواهرش به جا گذاشته است. شروع و معرفی دو شخصیت دیگر هم مثل آوای دو ساز همنوا با اولی آغاز میشود. اما این سه خط چهطور با هم تلاقی میکنند؟
آنچه بیرون از رمان و فیلم میدانیم این است که مشکلات روانی و جسمی ویرجینیا وولف، بعد از مرگ مادرش در کودکی، بیشتر و بیشتر شد. تروماهایی که بارها او را به دست دکترهای اعصاب و روان سپرد. ویرجینیا همان اندازه که در از پاافتادن ید طولایی داشت، در بلندشدن دوباره توانا بود. سالها با ضعف عصبی و هزار درمان مختلف دستوپنجه نرم کرد تا وقتی که جنگ شروع شد و لندن شهر محبوبش به شکل ویرانهها درآمد. اینجا بود که سقوط روانی او هم شیب تندتری گرفت. دکترها زندگی بیرون شهر را برایش تجویز کردند و از این زمان به بعد او دیگر حال یک تبعیدی و راندهشده را داشت. حس یک موجود مطرود.
لارا هم زنی است که در حومهی شهر زندگی میکند. علائق و امیالی دارد که به خاطر ازدواج و زندگی بیرون شهر باید از همهی آنها چشم بپوشد. راهی که لارا برای سرکوب خواستههای شخصی پیدا میکند رفتن در جلد همسر یا همان مادری است که جامعه از او انتظار دارد؛ خانهداری نمونه، زنی سربهراه، والدی فداکار. درواقع نقطهقوت دیگر «ساعتها» نشاندادن چنین چیزهایی است. اینکه چنان جنگ و تلاطمی درونی را با پختن کیک تولد و دیدار یک همسایه به ما نشان میدهد. و ما با بازی بینظیر و حیرتانگیز جولین مور و آن نگاه ملانکولیکش، هر لحظه در انتظار اتفاقی هولناکیم.
کلاریسا اما در شهر است. نیویورک با پیادهروها و ساختمانهایش انگار که او را پناه داده تا بتواند غمها و اوضاع زندگی ریچارد را در خودش و در شهر حل کند. وانمود میکند همهچی روبهراه است و این برای زنی چون او یعنی اینکه از عمق خرابی اوضاع به خوبی باخبر است. دستپاچه است و کلافه. احوال ریچارد که با ایدز میجنگد مانند احوال مادرش -لارا- خبر از افتادن اتفاق شومی میدهد. اینجا هم مانند دو بخش دیگر داستان دارد به سمت بنبست زندگی یک نفر گام برمیدارد.
آنچه فیلم و داستان «ساعتها» در آن به شدت موفق هستند انتخاب بخشهایی کوچک اما بسیار مهم از زندگی سه شخصیت است. داستان بلافاصله ما را به عمق شخصیتها و مصائب و پریشانیهایشان میبرد. ما از ابتدا دقیقاً جایی میایستیم که کاراکترها در مقابل دردسرها و آشفتگیهایشان ایستادهاند.
جدا از این، آنچه ممکن است توجهمان را جلب کند این است که سلسلهی روایتها غیر از همنواییشان، زنجیری نامرئی را دنبال میکنند. سال ۱۹۴۱ در ساسکس، ویرجینیا تصمیم میگیرد که شخصیت زن داستانش یعنی خانم دالووی نیست که دست به خودکشی میزند، بلکه یک نفر دیگر، کسی دیگر است که خودش را نابود میکند. سال ۱۹۵۱ در لسآنجلس، لارا که برای خودکشی به اتاق هتلی رفته، از تصمیمش منصرف میشود و در ۲۰۰۱ ریچارد خودش را از پنجرهی آپارتمانی در نیویورک پایین میاندازد. واقعاً کلمهها چه میکنند؟ هنوز هم نمیتوان فهمید که آیا نوشتن یک چیز به عملیشدنش میانجامد یا همهی آنچه اتفاق میافتد حاصل یک تصادف است و بس.
در عین حال فیلم نتوانسته جنبههای شهرینویسی رمان کانینگهایم را ادا کند. همانطور که اشاره شد هر سه زن داستان در رمان رابطهی عجیبی با شهر دارند. حالوهوای کاراکترها با امواج شهر تنظیم میشود و این همان بخشی است که فیلم از کنار آن گذشته. با این حال «ساعتها» را میتوان اقتباسی بسیار موفقی دانست. فیلمی شستهرفته و بسیار قائل به قوانین سینمایی اما تا آن حد که با اهمیت دادن به زیبایی، اثر را از اینکه تبدیل به فیلمی مکانیکی شود نجات میدهد.
منبع: مجله نماوا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- پخش سریالی جدید با بازی نیکول کیدمن
- خبرهایی از ساخت دنباله «شیطان پرادا میپوشد»/ دیزنی هنوز تایید نکرده است
- گزارش سیفالله صمدیان از جشنواره فیلم کن/ از کاپولا تا مریل استریپ و علی عباسی
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- «اتاق همسایه» ساخته میشود؛ جولین مور و تیلدا سوئینتن بازیگران فیلم جدید آلمادوار
- کمکهای میلیون دلاری بازیگران هالیوود به اعتصابکنندگان/ از مریل استریپ تا جورج کلونی
- نیکول کیدمن در عرصه سیاست بازی میکند/ سریالی دربارهی سیا
- مریل استریپ: دنیرو چراغ راه من بوده است
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ هنر اسپیلبرگ بستهبندی ماجراهای پیچیده در فیلمی لذتبخش برای مخاطب است
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران اکران میشود؛ فانتزی به سبک «به سوی جنگل»
- در نقد «آگوست اوسیج کانتی» مطرح شد؛ فیلمی آمریکایی که با فرمول «درباره الی» غافلگیر میکند
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران اکران میشود؛ نمایشنامهای که با بازی مریل استریپ سینمایی شد/ ملاقات با مادری ناسازگار
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ سینما کلاس تاریخ نیست/ فیلمساز حق دارد وقایع تاریخی را دراماتیک کند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش