سینماسینما، آیدا مرادیآهنی
اولین نکتهای که هم در مورد رمان «ساعتها» و هم در مورد فیلم میتوان گفت آن شروع شگفتانگیز است. انتخاب آخرین لحظهی زندگی یکی از کاراکترها آن هم در حالی که قبل از خودکشی، نامهای برای همسر و خواهرش به جا گذاشته است. شروع و معرفی دو شخصیت دیگر هم مثل آوای دو ساز همنوا با اولی آغاز میشود. اما این سه خط چهطور با هم تلاقی میکنند؟
آنچه بیرون از رمان و فیلم میدانیم این است که مشکلات روانی و جسمی ویرجینیا وولف، بعد از مرگ مادرش در کودکی، بیشتر و بیشتر شد. تروماهایی که بارها او را به دست دکترهای اعصاب و روان سپرد. ویرجینیا همان اندازه که در از پاافتادن ید طولایی داشت، در بلندشدن دوباره توانا بود. سالها با ضعف عصبی و هزار درمان مختلف دستوپنجه نرم کرد تا وقتی که جنگ شروع شد و لندن شهر محبوبش به شکل ویرانهها درآمد. اینجا بود که سقوط روانی او هم شیب تندتری گرفت. دکترها زندگی بیرون شهر را برایش تجویز کردند و از این زمان به بعد او دیگر حال یک تبعیدی و راندهشده را داشت. حس یک موجود مطرود.
لارا هم زنی است که در حومهی شهر زندگی میکند. علائق و امیالی دارد که به خاطر ازدواج و زندگی بیرون شهر باید از همهی آنها چشم بپوشد. راهی که لارا برای سرکوب خواستههای شخصی پیدا میکند رفتن در جلد همسر یا همان مادری است که جامعه از او انتظار دارد؛ خانهداری نمونه، زنی سربهراه، والدی فداکار. درواقع نقطهقوت دیگر «ساعتها» نشاندادن چنین چیزهایی است. اینکه چنان جنگ و تلاطمی درونی را با پختن کیک تولد و دیدار یک همسایه به ما نشان میدهد. و ما با بازی بینظیر و حیرتانگیز جولین مور و آن نگاه ملانکولیکش، هر لحظه در انتظار اتفاقی هولناکیم.
کلاریسا اما در شهر است. نیویورک با پیادهروها و ساختمانهایش انگار که او را پناه داده تا بتواند غمها و اوضاع زندگی ریچارد را در خودش و در شهر حل کند. وانمود میکند همهچی روبهراه است و این برای زنی چون او یعنی اینکه از عمق خرابی اوضاع به خوبی باخبر است. دستپاچه است و کلافه. احوال ریچارد که با ایدز میجنگد مانند احوال مادرش -لارا- خبر از افتادن اتفاق شومی میدهد. اینجا هم مانند دو بخش دیگر داستان دارد به سمت بنبست زندگی یک نفر گام برمیدارد.
آنچه فیلم و داستان «ساعتها» در آن به شدت موفق هستند انتخاب بخشهایی کوچک اما بسیار مهم از زندگی سه شخصیت است. داستان بلافاصله ما را به عمق شخصیتها و مصائب و پریشانیهایشان میبرد. ما از ابتدا دقیقاً جایی میایستیم که کاراکترها در مقابل دردسرها و آشفتگیهایشان ایستادهاند.
جدا از این، آنچه ممکن است توجهمان را جلب کند این است که سلسلهی روایتها غیر از همنواییشان، زنجیری نامرئی را دنبال میکنند. سال ۱۹۴۱ در ساسکس، ویرجینیا تصمیم میگیرد که شخصیت زن داستانش یعنی خانم دالووی نیست که دست به خودکشی میزند، بلکه یک نفر دیگر، کسی دیگر است که خودش را نابود میکند. سال ۱۹۵۱ در لسآنجلس، لارا که برای خودکشی به اتاق هتلی رفته، از تصمیمش منصرف میشود و در ۲۰۰۱ ریچارد خودش را از پنجرهی آپارتمانی در نیویورک پایین میاندازد. واقعاً کلمهها چه میکنند؟ هنوز هم نمیتوان فهمید که آیا نوشتن یک چیز به عملیشدنش میانجامد یا همهی آنچه اتفاق میافتد حاصل یک تصادف است و بس.
در عین حال فیلم نتوانسته جنبههای شهرینویسی رمان کانینگهایم را ادا کند. همانطور که اشاره شد هر سه زن داستان در رمان رابطهی عجیبی با شهر دارند. حالوهوای کاراکترها با امواج شهر تنظیم میشود و این همان بخشی است که فیلم از کنار آن گذشته. با این حال «ساعتها» را میتوان اقتباسی بسیار موفقی دانست. فیلمی شستهرفته و بسیار قائل به قوانین سینمایی اما تا آن حد که با اهمیت دادن به زیبایی، اثر را از اینکه تبدیل به فیلمی مکانیکی شود نجات میدهد.
منبع: مجله نماوا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فصل دوم «نه غریبه کامل»؛ قصهای که شکل نگرفت
- با حضور مریل استریپ؛ ساخت «شیطان پرادا میپوشد۲» آغاز شد
- بازیگرانی که بدنشان را وقف سینما کردند/ سینما یا قربانگاه؟
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ مذاکره مریل استریپ برای نقش اصلانِ «نارنیا»
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- پخش سریالی جدید با بازی نیکول کیدمن
- خبرهایی از ساخت دنباله «شیطان پرادا میپوشد»/ دیزنی هنوز تایید نکرده است
- گزارش سیفالله صمدیان از جشنواره فیلم کن/ از کاپولا تا مریل استریپ و علی عباسی
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- «اتاق همسایه» ساخته میشود؛ جولین مور و تیلدا سوئینتن بازیگران فیلم جدید آلمادوار
- کمکهای میلیون دلاری بازیگران هالیوود به اعتصابکنندگان/ از مریل استریپ تا جورج کلونی
- نیکول کیدمن در عرصه سیاست بازی میکند/ سریالی دربارهی سیا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





