سینماسینما: در پی سانسورهای پی در پی سریال «پایتخت» در تلویزیون، سپیده شریعت رضوی در خبرگزاری صبا به این موضوع پرداخته که میخوانید.
سریال «پایتخت» مثل پنج سری قبلی خود با حاشیه روی آنتن می رود آنهم حاشیه هایی ناشی از یک دوگانگی پررنگ.
سری ششم سریال «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی الهام غفوری از اول فروردین ماه ۹۹ روی آنتن شبکه یک سیما رفت.
این فصل از مجموعه «پایتخت» در حالی آغاز شد که دیالوگهایش اشارههای فراوانی به اتفاقات اجتماعی و سیاسی روز داشت و همین موضوع باعث شد که گمانه زنی هایی در برخی از رسانه ها مبنی بر فشار به عوامل سازنده برای سانسور بخش هایی از این سریال اتفاق بیفتد که به مرور این پیش بینی به واقعیت پیوست و صدای اعتراض عوامل در آمد که سریالشان به ویژه دیالوگ هایش سانسور شده است.
تاکنون بهرام افشاری و احمد مهران فر بازیگران نقش «بهتاش فریبا» و «ارسطو عامل» از جمله بازیگرانی بودند که در صفحات مجازی خود از سانسور بخش هایی از این سریال اظهار ناراحتی کرده اند.
در جدیدترین واکنش ها نسبت به سانسور این مجموعه، شب گذشته ۸ فروردین محسن تنابنده که سرپرست نویسندگان سری ششم «پایتخت» بوده است در صفحه شخصی خود نوشت: میان «پایتخت» ما و پایتختی که می بینید تفاوت از زمین تا آسمان است. حتی نسخه سانسور شده رو هم سانسور میکنن.
همچنین احمد مهران فر نیز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با انتشار عکسی از قسمت ۸ و یک صفحه از فیلمنامه در واکنش به سانسور دیالوگ هایش و پخش پیام بازرگانی نوشت: نگران ارسطو نباشید بزودی حالش خوب می شود البته اگر سانسورچی ها بذارند. پیام های بازرگانی را پخش کردند تا یک صفحه از گفتگوی این سکانس را که قبلا تصویب شده بود حذف کنند. نگران چه هستید مردم هزار بار گفته اند و شنیده اند.
آرش عباسی نویسنده این سریال نیز همچون تنابنده و مهران فر نسبت به سانسور این سریال در شب گذشته واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: دقیقا هرجایی که می بینم دیالوگ های پایتخت حذف شده زمانی به خودم میام که تیتراژ آخر داره پخش میشه. سانسور مثل خون در رگ ما جاری است. نویسنده به طور ذاتی آموخته است که خودش باید اولین سانسورچی باشد. دو راه بیشتر هم ندارد یا باشد یا کار نکند. ما راه دوم را نرفتیم برای همین راه اول را با همه زخم هایش انتخاب کردیم. پس به این زخم نمک نپاشید.
باتوجه به گفته تنابنده مبنی بر سانسور دوباره نسخه سانسور شده، این احتمال وجود دارد که گمانه زنی ها مبنی بر فشار به عوامل سازنده برای سانسور سریال درست بوده و عوامل هم دست به سانسور زده اند ولی انگار باز کافی نبوده است که صداوسیما نسخه سانسور شده را نیز دوباره سانسور کرده است. البته این سوال هم پابرجاست که تیم «پایتخت» پس از سال ها کار کردن با سازمان صداوسیما هنوز نتوانسته اند خط قرمزهای این رسانه را بفهمند یا اینکه این کارها نوعی بازی رسانه ای برای بیشتر دیده شدن کارشان است یا اینکه بعدا بتوانند در بزنگاه های سیاسی و اجتماعی نقش منتقد هم به خود بگیرند و برای مردمی که منتقد فعالیت آنها با تلویزیون یا سازمانی مانند اوج وابسته به سپاه است پاسخی داشته باشند.
همچنین گفته های مهران فر این پرسش را به وجود می آورد که چرا با وجود آنکه یک فیلمنامه در سازمان تصویب می رسد در زمان پخش با سانسور مواجه می شود.
با توجه به آنکه پایتخت برای صداوسیما یک برند محسوب می شود و این سریال طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما در هفته اول نوروز ۹۹ به عنوان پرمخاطب ترین سریال تلویزیون معرفی شد ممکن است سانسورهایی که هنوز مشخص نیست به چه علت انجام می شود باعث ریزش مخاطب این مجموعه شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- «کوکتل مولوتف» آماده نمایش شد
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- مرد هزار چهره / درباره محسن تنابنده
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





