سینماسینما: در پی سانسورهای پی در پی سریال «پایتخت» در تلویزیون، سپیده شریعت رضوی در خبرگزاری صبا به این موضوع پرداخته که میخوانید.
سریال «پایتخت» مثل پنج سری قبلی خود با حاشیه روی آنتن می رود آنهم حاشیه هایی ناشی از یک دوگانگی پررنگ.
سری ششم سریال «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی الهام غفوری از اول فروردین ماه ۹۹ روی آنتن شبکه یک سیما رفت.
این فصل از مجموعه «پایتخت» در حالی آغاز شد که دیالوگهایش اشارههای فراوانی به اتفاقات اجتماعی و سیاسی روز داشت و همین موضوع باعث شد که گمانه زنی هایی در برخی از رسانه ها مبنی بر فشار به عوامل سازنده برای سانسور بخش هایی از این سریال اتفاق بیفتد که به مرور این پیش بینی به واقعیت پیوست و صدای اعتراض عوامل در آمد که سریالشان به ویژه دیالوگ هایش سانسور شده است.
تاکنون بهرام افشاری و احمد مهران فر بازیگران نقش «بهتاش فریبا» و «ارسطو عامل» از جمله بازیگرانی بودند که در صفحات مجازی خود از سانسور بخش هایی از این سریال اظهار ناراحتی کرده اند.
در جدیدترین واکنش ها نسبت به سانسور این مجموعه، شب گذشته ۸ فروردین محسن تنابنده که سرپرست نویسندگان سری ششم «پایتخت» بوده است در صفحه شخصی خود نوشت: میان «پایتخت» ما و پایتختی که می بینید تفاوت از زمین تا آسمان است. حتی نسخه سانسور شده رو هم سانسور میکنن.
همچنین احمد مهران فر نیز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با انتشار عکسی از قسمت ۸ و یک صفحه از فیلمنامه در واکنش به سانسور دیالوگ هایش و پخش پیام بازرگانی نوشت: نگران ارسطو نباشید بزودی حالش خوب می شود البته اگر سانسورچی ها بذارند. پیام های بازرگانی را پخش کردند تا یک صفحه از گفتگوی این سکانس را که قبلا تصویب شده بود حذف کنند. نگران چه هستید مردم هزار بار گفته اند و شنیده اند.
آرش عباسی نویسنده این سریال نیز همچون تنابنده و مهران فر نسبت به سانسور این سریال در شب گذشته واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: دقیقا هرجایی که می بینم دیالوگ های پایتخت حذف شده زمانی به خودم میام که تیتراژ آخر داره پخش میشه. سانسور مثل خون در رگ ما جاری است. نویسنده به طور ذاتی آموخته است که خودش باید اولین سانسورچی باشد. دو راه بیشتر هم ندارد یا باشد یا کار نکند. ما راه دوم را نرفتیم برای همین راه اول را با همه زخم هایش انتخاب کردیم. پس به این زخم نمک نپاشید.
باتوجه به گفته تنابنده مبنی بر سانسور دوباره نسخه سانسور شده، این احتمال وجود دارد که گمانه زنی ها مبنی بر فشار به عوامل سازنده برای سانسور سریال درست بوده و عوامل هم دست به سانسور زده اند ولی انگار باز کافی نبوده است که صداوسیما نسخه سانسور شده را نیز دوباره سانسور کرده است. البته این سوال هم پابرجاست که تیم «پایتخت» پس از سال ها کار کردن با سازمان صداوسیما هنوز نتوانسته اند خط قرمزهای این رسانه را بفهمند یا اینکه این کارها نوعی بازی رسانه ای برای بیشتر دیده شدن کارشان است یا اینکه بعدا بتوانند در بزنگاه های سیاسی و اجتماعی نقش منتقد هم به خود بگیرند و برای مردمی که منتقد فعالیت آنها با تلویزیون یا سازمانی مانند اوج وابسته به سپاه است پاسخی داشته باشند.
همچنین گفته های مهران فر این پرسش را به وجود می آورد که چرا با وجود آنکه یک فیلمنامه در سازمان تصویب می رسد در زمان پخش با سانسور مواجه می شود.
با توجه به آنکه پایتخت برای صداوسیما یک برند محسوب می شود و این سریال طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما در هفته اول نوروز ۹۹ به عنوان پرمخاطب ترین سریال تلویزیون معرفی شد ممکن است سانسورهایی که هنوز مشخص نیست به چه علت انجام می شود باعث ریزش مخاطب این مجموعه شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیشتولید «پایتخت»
- «کوکتل مولوتف» آماده نمایش شد
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- مرد هزار چهره / درباره محسن تنابنده
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- چهارمین جایزه بین المللی محسن تنابنده برای فیلم جنگ جهانی سوم از جشنواره فانتاسپوآ برزیل
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





