سایت «سینماتیکت» که سال گذشته اقدام به انتشار پیش از موعد لیست نامزدهای نهایی جشنواره فیلم فجر کرده بود، امسال از فرآیند بلیتفروشی جشنواره محروم خواهد شد.
به گزارش سینماسینما، قرار است سامانه «سینماتیکت» که سال گذشته مسئولیت تخلف صورت گرفته در فرآیند انتشار پیش از موعد لیست برگزیدگان جشنواره چهلم فیلم فجر را پذیرفته بود، امسال از فرآیند بلیتفروشی جشنواره کنار گذاشته شود.
سال گذشته و در دقایق ابتدایی برگزاری آئین اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر بود که ناگهان فهرست نامزدهای نهایی جشنواره بدون اطلاع هیأت داوران در فضای مجازی منتشر شد و اینگونه «لو رفتن» یکی از مهمترین اسناد خبری جشنواره تبدیل به یک حاشیه جدی برای این رویداد شد.
مسعود نقاشزاده در مقام دبیر جشنواره و محمد خزاعی در مقام رئیس سازمان سینمایی، بلافاصله وعده پیگیری این اتفاق را در جهت حفظ حقوق هیأت داوران و نیز جلوگیری از تکرار دادند.
حدود دو هفته بعد از برگزاری مراسم اختتامیه بود که سایت «سینماتیکت» با انتشار بیانیهای مسئولیت افشای لیست برگزیدگان جشنواره فیلم فجر را پذیرفت و درباره سکوت دو هفتهای خود در این زمینه اعلام کرد: به هر حال پس از سکوت این مدت، لازم بود با متنی صریح و صمیمی و بدون هیچ فشار حاکمیتی و امنیتی یا رسانهای در این خصوص توضیحاتی ارائه دهیم و سهم بزرگ خود را در این حادثه تبیین کنیم و امید داریم کاربران و مردم عزیزمان، اهالی هنر و مسئولان فرهنگی، این خطای غیرعمدی و انسانی را درک کرده و پوزش ما را بپذیرند.
دو روز بعد از انتشار رسمی این بیانیه اما یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی خبر داد که پرونده «سینما تیکت» از طریق معاونت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حراست سازمان سینمایی در حال پیگیری است و نتایج آن بهزودی اعلام خواهد شد. عشیری تأکید کرد: صرف عذرخواهی مسئولان سایت سینماتیکت و قبول مسئولیت آن هم دو هفته بعد از اتفاق کافی نیست.
بعدها اعلام شد که با تصمیم سازمان سینمایی، سینماتیکت از سامانه سمفا حذف خواهد شد و این به معنای آن بود که این سایت بلیتفروشی، بهصورت تنبیهی قرار است از گردونه اقتصادی اکران سینمای ایران کنار گذاشته شود، اتفاقی که البته در عمل رخ نداد.
فروردین ماه امسال رئیس سازمان سینمایی در جمع خبرنگاران درباره تخلف سینماتیکت و اینکه چرا باوجود اینکه اعلام شد این سایت از سامانه سمفا خارج شده اما همچنان در حال بلیت فروشی است، توضیح داد: ما از همکاران سینماتیکت دعوت کردیم تا جلسهای با هم داشته باشیم اما آنها حاضر نشدند همکارشان را که برگزیدگان جشنواره را لو داده بود، معرفی کنند. طبیعتاً سازمان سینمایی بر اساس درخواست خود سینماگران و هنرمندان مجبور بود با این اتفاق برخورد کند.
خزاعی تأکید کرده بود: در حال حاضر زیرساختهای مربوط به خروج سینماتیکت از سمفا در حال انجام است که در اسرع وقت و بعد از اعلام تاریخ اجرایی شدن این اقدام، سینماتیکت حداقل تا مدتی جزو سمفا نخواهد بود.
این اتفاق اما رخ نداد و سینماتیکت در تمام طول سال جاری همچنان در چرخه بلیتفروشی سینمای ایران حضوری فعال داشت و اتفاقاً در مقاطعی مانند فروش بلیت برای اکران بازیهای فوتبال جامجهانی در سالنهای سینما، بهعنوان یکی از سامانههای مرجع معرفی شد.
حالا و در آستانه برگزاری جشنواره چهل و یکم فیلم فجر، شنیدهها حکایت از تصمیم سازمان سینمایی برای کنار گذاشتن «سینماتیکت» از چرخه بلیتفروشی این رویداد دارد.
بر این اساس بلیتفروشی جشنواره فیلم فجر از طریق سه سامانه «گیشه هفت»، «ایرانتیک» و «آیتیکت» (سامانهای که به تازگی از سوی سازمان سینمایی رونمایی شده است) صورت خواهد گرفت و با تصمیم سازمان سینمایی «سینماتیکت» از این فرآیند کنار گذاشته خواهد شد.
البته به احتمال زیاد، بلیتفروشی حضوری برای مخاطبان علاقهمند به تماشای فیلمهای جشنواره در سینماهای مردمی هم برقرار خواهد بود و بلیتفروشی به عرضه اینترنتی محدود نخواهد شد.
باید دید آیا رویکرد تنبیهی سازمان سینمایی در مواجهه با تخلف یک سایت، جلوی تکرار این اتفاق در دورههای آتی را خواهد گرفت یا خیر؟
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کاهش ۴ میلیونی مخاطبان سینما در ۸ ماه/ «پیرپسر» پرفروشترین فیلم سال تا نیمه آبان
- رقابت کمدیها با یک انیمیشن در سینماها/ هزار و ۱۹۲ میلیارد سهم گیشه فروش فیلم از ابتدای سال ۱۴۰۴
- فروش گیشه سینماها در مرداد ماه به ۹۳۰ میلیارد رسید
- سه فیلم جدید در گیشه/ فروش ۲۵ میلیاردی سینماها در هفته گذشته
- گزارش گیشه سینماها؛ «پیرپسر» صدر جدول فروش هفتگی/ فیلمهای خارجی دوباره اکران میشوند؟
- جدیدترین آمار فروش فیلمها؛ ۶.۸ میلیارد، سهم گیشه در سه روز گذشته
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده؛ ۴۰۹ میلیارد، سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۴
- گزارشی از گیشه سینماها؛ فیلمهای جدید ۱۹ میلیارد در ۳ روز فروختند
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- گزارشی از فروش سینماها؛ بیش از ۶۶ میلیارد تومان سهم گیشه سینما در هفته گذشته
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





