سینماسینما، ندا قوسی
زمانی ساختن فیلم خارج از کشور، مسئله مهم و ویژهای محسوب میشد؛ از آن روی وقتی یک کار سینمایی، چنین خصوصیتی داشت که قسمتی یا اصلا سراسر آن، بیرون از مرزها ساخته میشد، خودبهخود و ناخودآگاه، جذب بیشتری از مخاطب را پیدا میکرد و باعث توفیق افزونتری برای آن اثر سینمایی میگشت. برای مثال وقتی ابراهیم حاتمیکیا «از کرخه تا راین» را در سال ۱۳۷۱ ساخت (زمانی که این فیلمساز خوشرفتارتر بود و آثارش هنوز خوشمنظورتر بودند)، با همان آنونسها و تبلیغات اولیه، ذهن بیننده درگیر میشد که کارگردان ایرانی در میان شهر کلن آلمان چه کرده است؟!
اما اکنون برای ساختن آثار گوناگون، فیلمسازهایمان سر از کشورها و سرزمینهای گوناگونی درمیآورند و روایتهایشان را که گاه خوشساخت و اما اکثرا بنجل و بدریخت شده، سوغات میآورند. ولی برای تماشاگر ایرانی هم دیگر آنقدرها که در گذشته مهم بود، خارجی و فرنگی بودن اثر اهمیت ندارد. چون تجربیات اخیر نشان داده بیشتر این نمونهها سخیفتر و مبتذلتر از آن است که گمان میرود، حتی اگر میلیارد میلیارد بفروشد! چه راه خیلی دوری بروند تا برزیل که اثری بیبرنامه و بدون فیلمنامه و رو هوا بسازند که خوشآوازهترین بازیگر طنزمان درش نقش بیافریند و بعد هم کرور کرور بفروشد، ولی حرفش هیچ و پوچ باشد. چه راهی سرزمین عجایب، هندوستان، شوند و فیلمی سانتیمانتال و شبههندی بسازند و خوشتیپترین و خوشچهرهترین سوپراستار ایرانی درش بازی کند، اما از معمولیترین پیامهای سینمایی هم به دور باشد. چه راهی سختترین جاهای آفریقا، مثل کنیا و سومالی شوند و حرف اولشان نمایش فقر و نداری آن مردمان باشد و بانوی هنرمندی جذاب و بازیگر مردی پیشکسوت پشتوانه فیلم باشند و درنهایت، گیشه فیلم خالی از تماشاگر بماند و… که هیچکدام این امور میزان توجه و حمایت مردم را کم یا زیاد نمیکند.
متاسفانه غایت و هدف سینمای ایران این روزها مسیر واهی و سخیفی را طی میکند که اصل و اساس و مفهوم سینما در آن کمرنگ شده و مبانی و مسائل کمارزش و دمدستی- یا بیتعارف مزخرف- تعیینکننده موفقیت آثار میان مردم شده است. (البته باید تاکید کرد میان عامه مردم که شرایط بد زندگی برشان سخت گرفته.)
اما فیلم «پولاریس»، به کارگردانی سودابه مرادیان، شکل متفاوتی را دنبال میکند. این اثر سینمایی که پشتوانه فیلمنامهای محکمی همچون نغمه ثمینی دارد و اصلا و کلا در آمریکا (در لسآنجلس) فیلمبرداری شده، بیشتر شمهها و رنگوبوی آثار غیرایرانی را در ذهن متبادر میکند، چراکه خلاصهگویی و کمینهگرایی عجیبی در این فیلم سینمایی دیده میشود. این تلخیص و ایجاز که تا حدی منجر به الکن شدن و گنگ شدنش شده، آنقدر محسوس و قابل مشاهده است که در پایان فیلم تماشاگر با علامت تعجب و علامت سوال بزرگی در ذهنش، از صندلی بلند میشود.
مسئله مهم در مورد «پولاریس» آن است که امور با اهمیت و کلیدی در فیلم چندان بولد و پررنگ نیستند و در عوض، جزئیات نهچندان پیگیریشونده از سوی مخاطب، چندباره و چندباره تکرار میشوند. مثلا شکل و دلیل درگیری باران (آلیسیا باخلدا-تسروش)، کاراکتر اصلی که نقش یک خبرنگار مضطرب و آسیبدیده را بازی میکند، در جریان سفرش به عراق با کودکی چون عماد، الکن است و روهوا، که جسته گریخته بدان پرداخته شده. ولی ارتباط قدیمی و پیشین باران با همسایهشان که یک موزیسین است (کوبی رایان مکفالین)، مدام به شکل غیرمستقیم و درنهایت مستقیم نمایش داده و گفته میشود.
فضای دلگیر و ماتمزدهای بر فیلم حاکم است که شرایط غربتزده و غمبار کاراکترهایش را بهدرستی و بهاندازه گوشزد میکند که این از فیلمبرداری قابل توجه و ماهرانه آن نشئت میگیرد. شیوه فیلمبرداری به گونهای است که حس پاییده شدن و زیر نظر بودن کاراکترها را برای بیننده پررنگ میکند. اما این قضیه در تدوین فیلم به خوبی آنچه در فیلمبرداری بوده، لحاظ نگشته و این خود باعث بریدهبریده و پارهپاره به نظر آمدن آن شده است. اما موسیقی که مطابق رسم منحصربهفرد کارن همایونفر است، نرم و لطیف، فضایی رازناک و معماگونه را تداعی کرده است؛ لحن متناسب موسیقی، حس یادشده در مورد پاییدن و زیرنظر بودن را هم دوچندان کرده است. کارگردانی هم بر اساس آنچه از سوابق کاریاش قابل برداشت است، ویژگیهای مستندگونه و ژورنالیستی بدان داده است. انگار فیلمبرداری، موسیقی، طراحی صحنه و فضاسازی، بهخوبی دست به دست هم دادهاند تا منظور نظر کارگردان که ساخت فیلمی مستندنماست، عملی گردد. بهطبع خود کارگردان هم چنین امری را با ظرافت در اثرش متبلور ساخته. اما لحظات حضورِ ضعیف و غیرقابل مقایسه با سایرینِ بهرام رادان، که در «پولاریس» در مقام تهیهکننده نیز ظاهر شده، ویژگیهای مثبت و پابرجای فیلم را سست و ضعیف کرده.
این بازیگر و اصلا دستاندرکار خوشچهره سینما قریب به ۲۰ سال است در اشکال گوناگونی در سینمایمان حضور داشته و دارد، ولی بازیهایش کمتر اورژینال و اصیل نمود پیدا کردهاند، بلکه بیشترشان تکرار مکرراتی بودهاند که تماشاگر سینمادوست را هیچ به شوق و ذوق نمیآورند. حس او در بازی نقش پوریا در «پولاریس»، با همان احساس نداریِ «بیپولی»، فلاکتِ «سنتوری»، رذالتِ «عصر یخبندان»، بیچیزیِ «تراژدی»، گنگیِ «گاوخونی»، عاشقیِ «پل چوبی»، شکش در «تردید» و… برابری میکند. با آنکه او انواع و اقسام نقشها را تجربه کرده، تلون و رنگارنگی در کاراکترهای مورد اکتش، خصوصا در بیان و دیالوگگوییاش دیده نمیشود.
با تمام این حرفها باید اقرار کرد «پولاریس» موضوع نسبتا جدید و جالبی را مطرح میکند، ولی شواهد و قراینِ وضعیت خجالتآور و سطح پایین فعلی سینما، به گونهای است که چنین آثار آبرومندی نهتنها در آن مطرح نمیشوند، بلکه خاموش و در سکوت میآیند و بی هیچ ایجاد انگیزشی پرده اکران را ترک میکنند و کمتر کسی تلاشهای کارگردان و سایر دستاندرکاران فیلم را میبیند و متوجه میشود.
با این اوصاف، تنها کاری که در این روزگار غمبار و زخمی از ما برمیآید، این است که دعا کنیم و آرزوی درمان و شفا کنیم برای این همه آسیب و گزند در سینما و سایر عرصههای جامعه!
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- آغاز اکران آنلاین «کاپیتان من» در نمایش خانگی
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- اولین تصویر از «صبحانه با زرافهها»/ پایان فیلمبرداری فیلمی با بازی بهرام رادان،پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا
- بدرقه پیکرهای داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر به خانه ابدی
- در آستانه چهار ساله شدن سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «دکتر ژیواگو» با صدای بهرام رادان
- بهرام رادان سخنگو شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- گلایه بهرام رادان از شرایط اکران «علفزار»/ زیرمجموعههای خود وزارت ارشاد هم از قانون مافوق خود تبعیت نمیکنند
- «علفزار»؛ فیلمی که برای مخاطب ارزش قائل است
- هزار داستان/ نگاهی به فیلم «علفزار»
- کنسرت-نمایش «سیصد» با بازی بهرام رادان روی صحنه میرود
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟