به نظر میرسد که شرکت توسکا کدهای دستوری و سیستم ارزش افزوده را در ظاهر از برنامههای تلویزیونی کنار گذاشته و در اصل آنها را در شکلی دیگر و در قالب یک مسابقه بار دیگر به مخاطبان عرضه کرده است.
به گزارش سینماسینما، چند هفتهای بیشتر از ماجرای جنجالی کدهای دستوری و سرویسهای ارزش افزوده که در برنامههای مختلف تلویزیون جولان میدادند و با هدف جایزههای میلیونی برای جیب مردم نقشهایی داشتند نمیگذرد. اتفاقی که توسط شرکت توسکا که این روزها در کارزار تبلیغاتی تلویزیون بیرقیب است آغاز شد و خیلی زود کد دستوری ستاره ۳ مربع مانند ویروسی کشنده تمامی برنامههای تلویزیونی را فرا گرفت.
البته فعالیت توسکا به همین مسئله خلاصه نمیشود و نباید از اپلیکیشن روبیکا غافل شد، در واقع بخش عمدهای از فعالیتهای تبلیغاتی این شرکت در تلویزیون متمرکز بر اپلیکیشن روبیکاست.
با این حال فراگیر شدن کدهای دستوری به شکلی غیرمنتظره در برنامههای مختلف تلویزیون و حواشی آن باعث شد تا خیلی زود ابهاماتی درباره سیستم ستاره سه مربع و سیستم ارزش افزوده شرکت توسکا مطرح شود، حال اما به نظر میرسد که توسکا ایدهای تازه را برای جایگزینی کدهای دستوری در نظر گرفته است که در ادامه آن را مرور میکنیم.
ماجرای جمعآوری کدهای دستوری از تلویزیون
در واقع کد دستوری ستاره ۳ مربع برای مدت طولانی در بخش قابل توجهی از برنامههای تلویزیونی حضور جدی داشت و به یکی از اجزای لاینفک هر برنامه تبدیل شده بود که هر چند وقت یک بار توسط مجری نیز یادآوری میشد تا بینندگان از آن غافل نشوند. با این حال این روال در حال طی شدن بود که یکباره حواشی رایگیری نظرسنجی بهترین برنامه تلویزیونی در جشنواره جامجم پای شرکت توسکا را به یک داستان پیچیده باز کرد.
ماجرای دستکاری آرای مردمی در جشنواره جامجم باعث شد تا محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز وارد میدان شود و جزییاتی را درباره چگونگی فعالیت این سیستمهای ارزش افزوده و همچنین کدهای دستوری شرکت توسکا مطرح و به نوعی برای مخاطبان تلویزیون شفاف سازی کند تا بدانند که این سیستم چه پیامدهایی برایشان دارد.
فارغ از تمامی آنچه بین وزیر ارتباطات و شرکت توسکا گذشت، در این بین مردم هم از جزییات کار با خبر شدند و فشار افکار عمومی و مطالبه ای که مردم برای تعطیلی کدهای دستوری در تلویزیون داشتند آنچنان شدت گرفت که توسکا در نهایت چارهای جز پذیرش این درخواست مخاطبان نداشت و در بیانیهای اعلام کرد که کدهای دستوری از برنامههای تلویزیونی جمع خواهند شد.
در واقع توسکا اعلام کرد که با جمع آوری کدهای دستوری، تغییر مدل کسب و کار توسکا در دستور کار قرار گرفته و به زودی نحوه عملیاتی شدن مدل جدید اطلاع رسانی خواهد شد. اما این سازوکار جدید توسکا چیست؟
روبیکو سازوکار جدید توسکا به جای ستاره سه مربع؟
کد دستوری ستاره سه مربع این روزها دیگر در برنامههای تلویزیونی جایگاهی ندارد و خیلی زود بساطش پس از ایام نوروز و اتمام برنامههایی که از قبل برای تعطیلات تهیه شده بودند برچیده شد، اما به نظر میرسد که توسکا شیوه جدیدی که از آن سخن گفته بود را بدون هیچ وقفهای عملی کرده است، اما این بار با قاعده و شکل و شمایلی متفاوت که دیگر حواشی کدهای دستوری و سیستم ارزش افزوده را برایش به همراه نداشته باشد، البته این بار اپلیکیشن روبیکا نقش اساسی را در این شیوه جدید ایفا میکند.
از همان تعطیلات نوروزی بود که به یک باره شاهد فراگیر شدن مسابقهای در برنامههای مختلف تلویزیون بودیم، مسابقهای به نام روبیکیو؛ نکته جالب توجه دقیقا این است که این مسابقه در برنامههایی فراگیر شد که پیشتر کدهای دستوری در آنها حضور ویژهای داشتند و این مسئله احتمال اینکه مسابقه روبیکیو همان سازوکار جدید شرکت توسکاست که جایگزین ستاره سه مربع شده است را بسیار قویتر کرد. البته این مسابقه ابتدا در ایران توسط یکی از شرکتهای حمل و نقل اینترنتی راه اندازی شد و بلافاصله در تلویزیون کپی برداری و به اجرا درآمد.
در واقع همانطور که اشاره شد توسکا پس از حواشی زیادی که کدهای دستوری داشت و در نهایت تعطیلی آنها که برایش گران تمام شد، شیوهای جدید و بیحاشیهتری را انتخاب کرده است تا از طریق آن بتواند اهدافی که در پس سیستمهای ارزش افزوده داشته است را عملی کند.
مسابقه روبیکیو چگونه برگزار میشود؟
این مسابقه راس یک ساعت مشخصی در برنامههای مختلف آغاز میشود و شرکت کنندگان از طریق اپلیکیشن روبیکا در فرصت کوتاهی به سوالات پاسخ میدهند، پس از شروع مسابقه که شامل ۱۰ تا ۱۵ سوال مختلف از ساده به سخت و متناسب با فضای هر برنامه است، هر شرکت کننده وقتی به پرسشی جواب منفی دهد، یک فرصت ویژه برای بازگشت به مسابقه دارد و آن هم خرید جان از اپلیکیشن روبیکا به قیمت دو هزار و ۸۰۰ تومان است، ضمن آنکه در سوال ۹ و ۱۰ نیز در صورت اشتباه جواب دادن از دور رقابت کنار میرود و امکان استفاده از جان را ندارد.
مسئله جان خریدن یکی از منابع درآمد این مسابقه برای برگزار کننده است و هر شب و در هنگام برگزاری مسابقه مجریان تلویزیون مدام شرکت کنندگان را تشویق میکنند تا برای مسابقه بعدی جان کافی خریداری کنند تا فرصت حضور در مسابقه را از دست ندهند که با توجه به حجم بالای شرکت کنندگان هر مسابقه مبلغ بسیار کلانی دست توسکا را از هر مسابقه میگیرد و تنها در یک شب چندین مسابقه در شبکههای مختلف تلویزیونی برگزار میشود.
در نهایت نیز جایزه مسابقه تنها به یک نفر نمیرسد و تمامی شرکت کنندگانی که به پرسشها پاسخ درست دادهاند، برندگان این مسابقه هستند و جایزه بین آنها تقسیم میشود که مسلما به دلیل حضور زیاد افراد، مبلغ بسیار ناچیزی خواهد بود. البته نکته قابل تامل این است که این مبلغ به صورت نقدی به مخاطبان پرداخت نمیشود، بلکه به عنوان اعتبارشان در اپلیکیشن روبیکا ذخیره میشود تا بتوانند با آن فعالیتهایی را که میخواهند انجام دهند، در واقع از این طریق کسب و کار اپلیکیشن نیز رونق پیدا کرده و تراکنشهایش بالا میرود.
به نظر میرسد که کدهای دستوری و سیستم ارزش افزوده شرکت توسکا از برنامههای تلویزیونی بر چیده نشده است و تنها در شکل و شمایلی دیگر و در قالب یک مسابقه که در بین عموم موجهتر هم هست بار دیگر از تلویزیون سر درآوردند که احتمالا سودآوری قابل توجه و مناسبی هم برای این شرکت دارند.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده «چند میگیری گریه کنی ۲»: قیمت تیزر در زمان مناسب در شبکه یک، ثانیهای ۳۳۰میلیون تومان است
- کالایی برای مصرف یا فروش؟/ نگاهی به حضور چهرهها در تبلیغات تلویزیونی
- تبلیغات کلافه کننده عالیس و تنتاک، داد کودکان را هم درآورد!
- ماجرای جمعآوری کدهای دستوری به کجا رسید؟/ صداوسیما و توسکا همچنان شفاف نیستند
- کسب درآمد تلویزیون از ستارهمربعها جایز است؟/ سه مرجع تقلید نظر دادند
- زیر و بم ماجرای تبلیغات تلویزیونی فیلمهای سینمایی/ پایانی انحصارگرایی تلویزیون
- تاثیر تبلیغات لوکس تلویزیون در جامعه/ وقتی مردم احساس محرومیت میکنند
- تاثیر تبلیغات لوکس تلویزیون بر جامعه/ مردم احساس محرومیت میکنند
- گزارش روزنامه جوان از آگهیهای صداوسیما/ ماجرای یک تبلیغ تلویزیونی ناهنجار
- اخراج مجری زن بخاطر زیبایی بیش از حد!
- طعنه و کنایه به تبلیغات تلویزیونی/کاریکاتور
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است
- پنج جایزه برای «انتقام تیرهروزان» از جشنواره فیلیپینی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
- میزبانی جشنواره تئاتر فجر از ۳ نمایش هنرمندان دارای معلولیت
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- اولین اجرای «مزین السلطنه» تقدیم خبرنگاران میشود/ «ژن زامبی» در راه تماشاخانه هما
- معرفی برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۵؛ پیشتازی «امیلیا پرز» با ۴ جایزه/ بردی کوربت بهترین کارگردان شد
- وقتی از سینمای حرفه ای و اصیل حرف می زنیم
- روزنامه فرهیختگان : فیلم پروین تبدیل به یک بیوگرافی متوسط شده
- عمارت روبرو برگزار میکند؛ سومین دوره «چشم در چشم» با رخشان بنیاعتماد
- ۲ فیلم جدید روی پرده سینماها میرود
- نگاهی به «هفتاد سی»؛ شروع امیدوارکننده بهرام افشاری
- در یک نشست فوقالعاده مطرح شد؛ دغدغههای تهیهکنندگان سینمای ایران چیست؟
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- برگزاری هفتمین کنفرانس سنجش و ایمنی پرتوهای یونساز و غیریونساز با مشارکت همراه اول
- فیلم رسولاف میان بهترین فیلمهای غیرانگلیسی/ اعلام برندگان انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد
- نشست رسانهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ دبیر جشنواره: به حواشی توجهی ندارم/ مشارکت ۲۸۱ هنرمند در جشنواره چهل و سوم
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- در یک اظهار نظر غیرمنتظره؛ اولیور استون «شرور» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ دانست
- دردم از عشق است و درمان نیز هم
- تقدیر وزیر ارتباطات از همراه اول بابت حسن تدبیر در پایهگذاری سایت ارتباطی امیرآباد دشتروم
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴
- اکران مردمی فیلم علت مرگ: نامعلوم / گزارش تصویری
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید