سینماسینما، تبسم کشاورز: ستاره پسیانی، بازیگر فیلم یدو به کارگردانی مهدی جعفری، در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر امسال حضور داشت.
یدو پس از فیلم سینمایی موفق بیست و سه نفر دومین فیلم مهدی جعفری با نگاهی متفاوت به حوزه دفاع مقدس است. این فیلم بلند در راستای مشارکت راهبردی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد سینمایی فارابی تولید شده است.
پسیانی در این فیلم سینمایی با بازیگران خردسال و تازه کاری چون میلاد صویلاوی، محمدمهدی آلبوعلی و ریحانه آریامنش همبازی شد. این فیلم روایتگر ماههای اول جنگ تحمیلی در آبادان و اتفاقهای آن دوران است.
یدو یکشنبه ۱۹ بهمن در برج میلاد با حضور اصحاب رسانه و عوامل فیلم اکران شد.
با ستاره پسیانی درباره حضورش در این فیلم گفتوگویی کوتاه داشتیم که می خوانید:
یدو فیلمی بر بستر دفاع مقدس و حصر شهر آبادان است که مهاجرت اجباری خانوادهای را با جزئیات به تصویر میکشد. چه شد که نقشآفرینی در این فیلم را انتخاب کردید؟
اولین چیزی که در مورد این فیلم برایم اهمیت داشت این بود که به مبارزانی که در خط مقدم میجنگیدند میپردازد و درباره قربانیان، خانواده، بچهها و حتی حیوانات که در آن شهرها ساکن بودند صحبت میکند. چیز دیگری که در مورد فیلمنامه یدو برایم جذاب بود موضوع جنگی است که به تصویر کشیده میشود ولی مخاطب اصلا جنگی در فیلم نمیبیند. در واقع فیلم تلاش میکند تا حواشی و آن قسمتی از جنگ را به تصویر بکشد که شاید کمتر به آن پرداخته شده است.
این فیلم به مردم جنوب ایران و به طور خاص شهر آبادان میپردازد و در عین حال طنز جاری در مناسبات بین شخصیتها را در عمق بحران و محاصره فیلم روایت میکند. خودتان را چگونه به فضای فیلم رساندید و با آن تطبیق دادید؟
در واقع این چیزی بود که به صورت اضافه بر سازمان در فیلمنامه وجود داشت. از ابتدا قسمت طنز، جدی و روایت بحران در آن پرداخته شده بود. من به خاطر سه ماه زندگی در آبادان و رابطه خوبی که با بچهها پیدا کردم به آن حس و حال فیلم رسیدم و این فضا درونم شکل گرفت و کمک کرد تا بتوانم نقشم را ایفا کنم.
بسیار خوب لهجه آبادانی را ادا کردید کمی درباره لهجه و گریم سنگینی که روی شما انجام شده بود برایمان صحبت کنید؟
طبیعتاً هیچ بازیگری دوست ندارد سن بیشتر از خودش را بازی کند. در یدو نقش زنی را ایفا کردم که هم مادر است و هم ۱۲_۱۰ سال از سن واقعی من بزرگتر. به هر حال نه مادر بودن را تجربه کردهام و نه آن سن و سال را به همین علت نقش پرچالش و جذابی برایم بود.
در مورد گریم سنگین فیلم و لهجه هم باید بگویم که من تمام مدت نگران اغراق بودم اما خوشبختانه آقای عباس عباسی لطف کردند و در طراحی به قدری لطافت به خرج دادند که این گریم اصلا توی چشم نمیزند. لهجه را هم خیلی مدیون یاسین مسعودی و رضا نوری که از عوامل گروه کارگردانی بودند، هستم. تمام مدت لحظه به لحظه کنارم بودند حتی دقیقهای من را تنها نمیگذاشتند. جدا از آن آقای جعفری به این دلیل که خودشان اهل جنوب هستند خیلی کمکم میکردند. به هرحال لهجه آبادانی لهجهای است که به گوش همه آشناست و کوچکترین اشتباهی در ادای لهجه میتواند همه چیز را بهم بزند. به همین علت باید خیلی حواسم به این موضوع میبود.
این فیلم در زمان کرونا فیلمبرداری شده است، لطفا برایمان توضیح دهید که بازی کردن در یک فیلم آن هم در آن شرایط خاص چه سختیهایی دارد؟
کار خیلی سختی بود و به نوعی روی همه اعضای گروه فشار بسیاری بود. من در حین ساخت فیلم چندین بار از نظر روحی بهم ریختم چرا که مدام فکر میکردم اگر من کرونا بگیرم فیلم دو هفتهای میخوابد. استرس این بار مسئولیت برایم خیلی سنگین بود.
چقدر شانس برنده شدن خودتان را در جشنواره امسال میبینید؟
در مورد این موضوع ترجیح میدهم صحبتی نکنم و آن را به هیئت محترم داوران بسپارم، تمامی تعریفهایی که از من شده خودش به تنهایی برای من یک جایزه است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- گردهمایی هنرمندان برای آتیلا پسیانی؛ صابر ابر: جای آتیلا اصلا خالی نیست!
- معرفی بازیگران تئاتر ستاره پسیانی
- «کوکتل مولوتف» آماده نمایش شد
- «برهوت» آماده نمایش شد/ رونمایی از نخستین تصویر فیلم
- فیلمبرداری «کوکتل مولوتف» به پایان رسید
- «مرداب» سریال جدید شبکه نمایش خانگی
- اکران «علفزار» از اوایل هفته آینده آغاز میشود
- «علفزار» و ساختار قصه در قصهاش
- «علفزار»؛ مانا و اثرگذار
- «علفزار»؛ تصویری از مظلومیت زنان در جامعه مردسالار
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه ده
- بهترین فیلم جشنواره فجر اکران آنلاین میشود
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





