حسن فتحی با تمجید از فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» گفت: فیلمسازانی همچون پوران درخشنده نماینده سینمای اخلاقی جامعه هستند و جای تعجب دارد که اثار چنین فیلمسارانی آنطور که انتظار میرود در اکران موفق نمیشود.
به گزارش سینماسینما، این کارگردان در گفتوگویی با اشاره به اینکه به تازگی فیلم «زیر سقف دودی» به کارگردانی پوران درخشنده را تماشا کرده است، بیان کرد: وقتی فیلم را دیدم، بسیار متأسف شدم که این فیلم در اکران با موفقیتی که شایسته آن است روبهرو نشده و شاید دلیل آن به مناسب نبودن زمان اکران مربوط باشد، اما به هرحال جای تعجب دارد که این فیلم به اندازه فیلم قبلی خانم درخشنده (هیس دخترها فریاد نمیزنند) با استقبال همراه نبوده است.
فتحی افزود: «زیر سقف دودی» از حیث فیلمنامه، ساختار فیلمسازی و کارگردانی و بازی بازیگران چیزی کمتر از «هیس! دخترها فریاد نمیزنند» ندارد و اتفاقا از آن دست فیلمهایی است که والدین و فرزندان را دعوت کرد تا با هم این فیلم را تماشا کنند، چون مسأله بسیار مهمی در «زیر سقف دودی» مطرح میشود که جزء مشکلات بزرگ جامعه ماست، آن هم این است که نسلهای مختلف جامعه با یکدیگر گفتوگو نمیکنند و اگر این گفتوگو صورت گیرد آن وقت کمتر با مشکل گسست نسلها و پیامدهای ناراحتکننده آن روبرو خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: این فیلم به طور مشخص از نسلها دعوت میکند تا با یکدیگر درباره دلهرهها، نگرانیها و تنهاییهای خود صحبت کنند و بر این نکته تأکید دارد که هر نسلی به نسلهای قبل و بعد از خود باید این فرصت را بدهد تا حرفهای یکدیگر را بشنوند و با هراسها و اضطرابها آشنا شوند تا از این طریق باب مفاهمهی بهتر و مثمرثمرتری بین نسلها ایجاد شود.
کارگردان فیلمهای «پستچی سه بار در نمیزند» و «کیفر» با اشاره به اینکه فیلم جدید پوران درخشنده دعوتی برای باز شدن همین باب مفاهمه است»، ادامه داد: «زیر سقف دودی» فیلم خیلی خوش ساختی است و فکر میکنم باید اکران موفقتری داشته باشد، اما اینکه چرا این اتفاق نیفتاده است را خبرنگاران و نویسندگان رسانهها باید تحلیل و بررسی کنند که به چه علت یک فیلم خوب و به نوعی نماینده سینمای اخلاقی جامعه اینطور به اکران درمیآید و نیمه خاموش از کنار آن عبور میشود؟
فتحی در بخش دیگری از این گفتوگو درباره بحثهایی که اخیرا زیاد مطرح شده، مبنی براینکه سینمای ایران را فیلمهای بفروش و کمدی فرا گرفته و بسیاری از فیلمهای جدی، اجتماعی و خوبی که در سالهای گذشته ساخته شده به شکلی در محاق توقیف قرار گرفتهاند،با اشاره به نگران کننده بودن این مباحث اظهار کرد: این وضعیت، سینمای آن گروه از فیلمسازانی را تهدید میکند که دغدغههای عمیق اجتماعی و خانوادگی دارند و صرفا بر اساس دغدغههایی که برای جامعه خود دارند فیلم میسازند. خانم پوران درخشنده هم از این نوع فیلمسازان است که فیلم میسازد تا دغدغه، درد یا یک معضل و مشکلی از جامعه و خانواده امروز را مطرح کند.
این کارگردان تئاتر و تلویزیون اضافه کرد: در سینمای آمریکا روی این نوع فیلمهایی که ارتباط مستقیم با فرهنگ جامعه دارند سرمایهگذاری زیادی میشود آن هم در شرایطی که در آنجا دولت نظارتی ندارد و تمام سینما زیر ید بخش خصوصی است، اما روی فیلمهای جدی که مخاطبش خانوادهها هستند و معضلات جامعه را مطرح میکنند به شدت کار میشود.
او گفت: در این اوضاع نباید فراموش کنیم که رسانهها و سیاستهای سینمایی در سمت دادن به ذائقه سینمایی و نمایشی مردم میتوانند نقش موثری داشته باشد. برای من به عنوان کسی که سالها است مشغول ساخت سریال و فیلم سینمایی هستم بسیار تأسفآور است که با فیلم خوش ساختی مثل «زیر سقف دودی» از کارگردانی مثل خانم پوران درخشنده که با چند فیلم خوب، دغدغههای اجتماعی و خانوادگی خود را اثبات کرده است اینگونه برخورد میشود و توقع داشتم از این فیلمها که آثاری سالم هستند و خانوادهها مخاطبان اصلی آن باید درنظر گرفته شدهاند، حمایت بیشتری شود.
حسن فتحی در ادامه با اشاره به اینکه طرح بسیاری از مسایل اجتماعی در عرصه هنر با واژههایی همچون سیاهنمایی روبهرو میشود، اظهار کرد: متأسفم از اینکه هنوز این ذهنیت برای خیلی از مدیران و مسئولان در این مملکت جا نیفتاده که به خدا قسم هیچ فیلمی، هیچ خطری برای جامعه ندارد و خطراتی که یک جامعه را تهدید میکنند باید در زمینههای اقتصادی و اجتماعی جستوجو شوند. در واقع وظیفه فیلمها فقط برملا کردن این خطرها است و اساساًَ وظیفه سینما، تئاتر و ادبیات همین است تا آنچه را در زیر لایه خاکستری جامعه اتفاق میافتد، نشان دهند، در حالی که بعضیها میخواهند چیزی دیده نشود ولی اشتباه میکنند چرا که فیلمهای سینمایی در تمام جوامع نقش یک یاری دهنده و مددکار را دارند تا مشکلات آن جامعه دیده
شود.
کارگردان سریال «شهرزاد» گفت: به یاد دارم زمانی را که مسأله ایدز مطرح شد و در تلویزیون و جاهای دیگر ی میگفتند هیچ حرفی زده نشود، اما نتیجهی آن چه شد؟ جز همین آمارهای بالایی که به صورت رسمی و غیررسمی از تعداد مبتلایان به ایدر میشنویم؟ بنابراین نگفتن و پنهان کردن، حکم همان مهمانخانهای را دارد که آشغالهایش را زیر فرش میزنند در صورتی که با پاک کردن مسأله به این شکل، خانهمان در طولانی مدت بوی آشغال میگیرد.
وی با بیان اینکه اجازه داده شود حوزههای مختلف هنری از جمله سینما، تئاتر و سریال راجع به جامعه حرف بزنند، افزود: هنرمندانی که درباره جامعه حرف میزنند و متهم به سیاهنمایی میشوند، سیاهنما نیستند بلکه آدمهایی بسیار وطن پرستی هستند و با کمال صداقت و عشق به مملکت خود میپردازند و از هر درد و غمی که این جامعه را نشانه میگیرد اندوهگین میشوند و به امید اینکه با نشان دادن یک سری مسائل و مشکلات جامعه راهحلی برای رفع آنها پیدا شود، فیلم میسازند. این در حالی است که سخیفترین و غیراخلاقیترین رفتاری که در این سالها گاهی از طرف بعضیها دیده شده این بوده است که این گروه از هنرمندان را به سیاهنمایی متهم میکنند و نمیدانم این چه تفکری است که عدهای چنین توهمی دارند.
او بیان کرد: همه فیلمهایی که تا کنون از خانم درخشنده دیدهام نماینده سینمای اخلاقی جامعه و مروج اخلاق است، مانند سینماگران دیگری همچون خانم رخشان بنیاعتماد و آقای علیرضا داودنژاد، آثار این بزرگان مروج یک نوع اخلاقیات در جامعه است. البته دو مدل اخلاقیات داریم؛ یک مدلِ آن تزویری، ریاکارانه و سطحی است، و یک مدل هم اخلاقیات عمیق انسانی که به حقوق همه آحاد جامعه احترام میگذارد. سینمای این بزرگان مروج این مدل از اخلاقیات است و ما باید خوشحال باشیم که چنین فیلمسازانی داریم.
فتحی گفت: آنهایی که بعضی از هنرمندان را به سیاهنمایی متهم میکنند یادشان نرود که همین هنرمندان اگر بیشتر از آنها به مملکت خود علاقه نداشته باشند، کمتر علاقهمند نیستند. همه دوست دارند یک جامعهی زیبا ببینند و وقتی صبح از خانههایشان بیرون میروند مردمی شاد با خیابانهایی زیبا را ببینند نه این مردمی که اینطور عصبانی، خشمناک و افسرده هستند. پس اگر سینما، تئاتر و ادبیات حرفی میزند با همین هدف است که ما جامعهای سالمتر، مهربانتر و محترمتر داشته باشیم.
او در پایان با یادآوری جملهای از علی حاتمی که میگفت، نمیتواند گنجشک را عندلیبالدوله بنامد، بیان کرد: بپذیریم مشکلاتی در این جامعه هست و ما به عنوان افرادی بالغ باید با عقلانیت راجع به مسائل و مشکلات خود حرف بزنیم. به خدا قسم این سیاستِ از مردم پنهان کردن جواب خوبی نداده است و فقط باعث بیاعتمادی بیشتر مردم میشود. بگذارید هنرمندان درباره مسائل و مشکلات صحبت کنند و حتی اگر مسئولان برای طرح برخی مسائل راحت نیستند هنرمندان آنها را بازگو کنند چون ما زخمهای پنهان زیادی در جامعه داریم و اگر میخواهیم در آینده جامعه شادابتری داشته باشیم یا کمتر با گسست نسلها روبرو شویم، باید آنها را واکاوی کنیم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- آغاز اکران جهانی «مست عشق» از پاییز
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- واکنشهای سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد






سپاس اقا فتحی مانا باشید