سخنان صریح داروغهزاده در «تهران۲۰»: هیچ سهمی در بازار جهانی نداریم/ آماده مناظره با حوزه هنری هستیم
دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با حضور در برنامه «تهران بیست» با اشاره به مهمترین نیاز امروز سینمای ایران گفت: «باید تمام تلاش خود را در جهت صنعتی کردن سینما انجام دهیم، تا زمانی که در حوزه سینما و تلویزیون نتوانیم در بازار جهانی سهمی برای خود داشته باشیم، سهم داخلیمان را هم از دست خواهیم داد.»
به گزارش سینماسینما، ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر شامگاه دوشنبه ۲۷ شهریور مهمان برنامه «تهران بیست» بود.
او در ابتدای برنامه با اشاره به روند تولید محتوای فرهنگی در دهه گذشته گفت: «از ۱۰ سال گذشته روند رو به رشدی در پرکردن اوقات فراغت داشتیم. سریالهای تلویزیونی به شکل ۳۰۰ قسمتی نداشتیم که امروز مخاطب زیادی پیدا کرده، سریال های امریکایی با زیرنویس زیاد شده است. این آثار، آسیبهایی به کشور ما وارد می کند که از جمله آن، این است که اغلب نوجوانان، تولیدات خارجی را میبینند و سبک زندگیشان تغییر میکند.»
داروغه زاده افزود: «وقتی ۱۰ سال مخاطب سریالهای آمریکایی باشیم، ناخداگاه به آن کشور علاقه پیدا میکنیم و وقتی لازم داریم مردم پشت دولت باشند، متوجه می شویم، آنها با آن دولت متخاصم مشکلی ندارند.»
او با اشاره به اهمیت بازار جهانی در حوزه سینما و تلویزیون توضیح داد: «باید رقابت کنیم تا سهمی در بازار جهانی داشته باشیم. از نظر کیفی باید پاسخگوی نیاز مخاطبان باشیم و نیاز مخاطب به فیلمها و سریالهای خارجی را کم کنیم و در مسیر درست قرار بگیریم و سینما را صنعتی کنیم.»
این مدیر سینمایی با بیان اینکه دچار نواقصی در تولیدات فرهنگی خود هستیم، گفت: «از نظر فرهنگی نمیتوانیم با فرهنگ بیگانه رقابت کنیم و این موضوع بسیار خطرناک است. ما در تولیداتمان نقایصی داریم که باید آنها را برطرف کنیم.»
داروغه زاده افزود: «در جمهوری اسلامی عمر مدیریتها کوتاه است و باید ثبات مدیریتی در حوزه فرهنگ داشته باشیم. باید راهبرد ثابت داشته باشیم.»
دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر با اشاره به اهمیت محتوا در تولید آثار بیان کرد: «اگر فیلمسازی میخواهد فیلم اجتماعی بسازد باید تحقیقاتش علمی باشد. در رقابت با کشورهای دیگر مشکل ما در محتواست. یکی از نیازهای مخاطب ما در شرایط فعلی سرگرمی است.»
داروغه زاده در ادامه درباره میزان مخاطبان سینما در ایران گفت: «در کشور ما زیر سه میلیون نفر به سینما می روند و این بیانگر این مسئله است که نتوانستهایم سینما را برای اکثریت مردم کشور قابل استفاده کنیم. باید بتوانیم مخاطب بالفعل را بالقوه کنیم و امروز مهمترین موضوع صنعتی شدن سینماست.»
این مدیر سینمایی در بخش دیگر این برنامه با اشاره به چشم اندازی که برای سینمای ایران باید در نظر گرفته شود توضیح داد: «چشم انداز ده ساله سینما این است که هر فردی با موبایل فیلم بسازد و اقتصاد سینما را برگرداند. باید بدانیم چطور فیلمسازان را توانمند کنیم.»
او ادامه داد: «تا چند سال آینده فیلمساز نیازی به گرفتن مجوز ندارد، باید دید رابطهها به چه شکلی باشد که هرکدام از فیلمسازان خودشان در نقش نظارت و ارزشیابی باشند. ما باید اجازه رشد طبیعی به سینمای بدهیم، سیستم امروز سینمای ما گلخانه ای است که جمعی از مدیران فرهنگی مانند ما حضور دارند که نظام به آن ها اعتماد کرده است زیرا که نسبت به اصول، خطوط قرمز و… آگاهی دارند و می توانند در این حوزه تصمیم گیرنده باشند و به تولید کنندگان آثار هنری برای خلق اثر مجوز بدهند.»
او همچنین گفت: «نگاه سیستماتیک ما باید در یک روند سینمایی به سمتی برود که تمام فیلمسازان دیگری نیازی به دریافت مجوز از مرجعی نداشته باشند و برای رسیدن به این هدف باید یک رابطه ای میان تولید کنندگان و منابع تولید محتوا ایجاد کرد که لازمه اش خارج شدن از سیستم گلخانه ای است.»
داروغه زاده در پاسخ به مجری برنامه با اشاره به اینکه مهم ترین وظیفه دولت صنعتی کردن سینما است، گفت: «دولت تنها وزارت ارشاد نیست؛ یکی از مهمترین مقولههای اقتصادی ما فرهنگ و هنر است که سرمایه گذاری کمتری می خواهد. ما هنرمندان زیادی داریم که تولیدات بالایی هم دارند ولی امکان عرضه گسترده برای محصولات فرهنگی وجود ندارد.»
این مدیر سینمایی ادامه داد: «همه تلاش ما بر این است که سینمای ایران را از این مسایل روزمره حداقلی عبور دهیم، ما بر سر مسایل سطحی در حال برخورد هستیم در حالیکه باید از آن گذر کنیم و به اساس صنعتی کردن سینما که هنوز شکل نگرفته است بپردازیم.»
داروغه زاده با بیان اینکه ترکیه در صنعت سریال سازی هیچ سابقه ای ندارد اما امروز توانسته در جهان صاحب نام شود، افزود: «سابقه سریال سازی و تولیدات سینمایی و تلویزیونی ما بسیار بیشتر از ترکیه است، ما از زمان «سربداران» در حال تولید سریال هستیم اما به دلیل ضعف بیزنس در سریال سازی نتوانسته ایم صنعت سینما و تلویزیون خود را ایجاد و تقویت کرده و در جهان معرفی کنیم.»
او نبود اجماع در نظر بین اهالی فرهنگ و هنر را مهم ترین مشکل این حوزه دانست و اضافه کرد: «در نظریههای مهم فرهنگی مان اجماع وجود ندارد. همه سینماگران باید به درجه ای از آگاهی برسند که مانند سایر نقاط دنیا، در وهله اول منافع ملی را درنظر بگیرند.»
داروغه زاده در پایان بار دیگر با تاکید بر ضعف سینمای ایران در بازار جهانی گفت: «ما هیچ سهمی در حوزه تولیدات سینمایی و تلویزیونی در بازار جهانی نداریم و تازمانی که این سهم را در جهان به دست نیاوریم، سهم داخلی خودمان را هم در این حوزه ها از دست می دهیم همانطور که نسبت به ۱۰، ۱۵ سال گذشته شاهد کاهش این سهم بوده ایم. آماده مناظره با حوزه هنری هم در بستر همین برنامه هستیم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- واکنش داروغهزاده به رد صلاحیت طباطبایینژاد
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- داروغه زاده :اصل اعتراض مهدویان به سانسور را به حق می دانم
- توضیحات داروغهزاده درباره ممیزیهای سختگیرانه و سردرگم سینمای ایران/ فرهنگ در ایران، حوزهای حاکمیتی است/ سیاستگذاریها حاکمیتی است
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- بحث توئیتری منیژه حکمت و ابراهیم داروغهزاده بر سر شفافسازی منابع مالی در سینما
- توئیت ابراهیم داروغهزاده در حمایت از سازندگان پایتخت ۶
- واکنش دبیر جشنواره فجر به کنسرت ابی و شادمهر با یک و نیم غلط املایی
- واکنش داروغه زاده به ماجرای انتشار چت های خصوصی سالومه با برخی بازیگران
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- شوخی عجیب دبیر جشنواره فجر با کرونا
- ارسال کمکهای اهدایی سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر به بلوچستان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد
- نمایش غلامرضا لبخندی / گزارش تصویری
- جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش افتتاح شد/ معرفی داوران بخش عکس
- پرورش نسل آینده تئاتر ایران؛ جشنواره تئاتر «خوشه پروین» به دنبال کشف استعدادهای کارگردانان زن جوان است
- آرت ایوانز درگذشت
- «شیرشاه» در صدر گیشه جهانی سینما
- ژاله علو درگذشت
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!