حمید نعمت الله کارگردان سینما، در برنامه «۳۵» از تجربیات همکاری اش با کارگردانان بزرگ سینما در ابتدای فعالیت حرفه ای اش گفت و درباره کارهایی که ساخته است توضیح داد.
به گزارش سینماسینما، حمید نعمتالله شامگاه دوشنبه ۱۳ شهریور مهمان فریدون جیرانی در برنامه اینترنتی «۳۵» بود.
نعمت الله در ابتدای گفت و گو درباره تاثیری که از کارگردانان قدیمی سینما گرفته است گفت: «آخرین فیلمسازی که در دنیای خودم کشف کردم علی حاتمی بود و معلم سینمای ایران داریوش مهرجویی است. مهرجویی، کیمیایی و حاتمی فیلمسازهای مهم ما هستند.»
او درباره همکاری با اصغر فرهادی بیان کرد: «برای اصغر فرهادی یک کار تلویزیونی نوشتم. الان که مدتها گذشته و باعث خنده است، میگویم که ایده روزگار جوانی متعلق به من بود، البته بعدا فهمیدیم به دلیل ضعف تهیهکننده کار به تیم دیگری سپرده شد.»
این کارگردان با بیان اینکه نتوانست با مهرجویی کار کند و این موقعیت را از دست داد درباره دستیاری ایرج قادری توضیح داد: «قادری به شدت به کار خود علاقه داشت و هیچ حسرتی در کارش نبود، ته دلش هیچگاه نمی خواست جای فیلمساز دیگری باشد. این اعتقاد خالی از حسادت و حسرتی که داشت من را مجذوب خود کرده بود.»
نعمت الله افزود: ««می خواهم زنده بمانم» فیلم خوبی بود اما اثر مورد علاقه قادری نبود، او «تاراج» را دوست داشت که به نظر من هم فیلم قابل دفاع و خوش ساختی بود.»
او در ادامه درباره نحوه آشنایی اش با کیمیایی بیان کرد: «سامان مقدم من را به کیمیایی معرفی کرد و خیلی برایم عجیب برود که او با یک دستیار دو تازه کار دیدار خصوصی دو نفره گذاشت. البته بگویم که قبل از آن من در مطبوعات با آقای هوشنگ اسدی کار می کردم که به من دستمزد نمی داد و من دنبال حقوق بودم تا اینکه پس از آنکه آخرین گزارشم را برایش نوشتم از او خداحافظی کردم و دیگر برایش کار نکردم نمی دانم که شد اسدی کینه ورزی عجیبی علیه من می کرد و حتی پس از آنکه در مجله فیلم شروع به کار کردم خیلی مصمم بود تا اخراج شوم که این اتفاق نیفتاد. حتی برای کیمیایی هم نامه ای نوشت که من را کنار بگذارد که با وساطت یکی از عوامل او قبول نکرد و با من کار کرد.»
کارگردان «بی پولی» ادامه داد: «اولین بار در «ضیافت» با کیمیایی کار کردم. اداره گروه، تعامل با تهیهکننده و اداره پروژه را از کیمیایی یاد گرفتم. که تاثیرش همچنان با من است. البته پشت صحنه کیمیایی خشک بود. کیمیایی روی من تاثیر گذاشت و این تاثیر او در همه کارهایم نمود دارد؛ تاثیری که در ارتباط با عوامل و مدیریت صحنه است را می توان از همین دست دانست.»
نعمت الله درباره فیلم «بوتیک» و چگونگی شکل گیری ایده آن گفت: «همیشه فکر می کردم اگر فیلمنامه ای بنویسم بدون اینکه به تهیه کننده آن توجه کنم آن را می سازم، «بوتیک» را درباره آدم های اطراف خودم ساختم و سعی کردم نگاه اجتماعی و دردمندانه ای را در آن به تماشا بگذارم. می توان گفت «بوتیک» فیلمی بود که با تعهد ساخته شده است. عوامل این فیلم هم خیلی کمک کردند و همکاری خوبی داشتند از جمله آقای کلاری که شخصیت خیلی خوب و با کلاسی داشت و من در آن زمان در مطبوعات دعوایی با او داشتم که از رفتارم پشیمان هستم. امروز اگر بخواهم از کسی درباره بوتیک تشکر کنم از مصطفی شایسته و محمود کلاری قدردانی میکنم.»
او افزود: «کیمیایی در ساخت این فیلم خیلی کمک کرد و وقتی فیلمنامه را خواند خوشش آمد و سفری در پیش داشت که گفت پس از بازگشت حتما می سازم، این خبر خوبی برایم نبود،کیمیایی نامه نوشت که نعمتالله میتواند از تمام وسایل من استفاده کند. همه جوره حمایت کرد. فیلمنامه را به فرحبخش، غلامرضا موسوی و ضیا حسینی دادم که نخواستند و سپس به مرتضی شایسته هدایت فیلم دادم که او هم خیلی معطل کرد و وقتی خواستم فیلمنامه را از او بگیرم زمان خواست و پس از خواندن آن از من عذرخواهی کرد که چرا زودتر موقعیت فیلمسازی برای من مهیا نکرده است.»
این کارگردان درباره نحوه کار کردن با محمدرضا گلزار که ستاره سینما بوده است توضیح داد: «البته گلزار وقتی «بوتیک» را بازی کرد هنوز ستاره نشده بود. جوان علاقهمند و با اطلاعات فنی کامل و مشتاق کار کردن بود که این نشانگر همکاری اش با قادری و تاثیر او بود. او انتخاب اولم بود که البته با مخالفت شایسته همراه بود و رادان را معرفی کرد که او قبول نکرد و سپس فروتن را پیشنهاد داد که او هم ابتدا رد کرد و پس از دو روز تماس گرفت که حاضر به بازی است و من هم به دروغ گفتم که با گلزار قرارداد بستیم چون دوست داشتم او بازی کند.»
نعمت الله درباره سوژه «بی پولی» گفت: «روزگار خودم شبیه «بیپولی» بود و فکر کردم چرا همین را ننویسم چون همه ما چنین دورانی را داریم که با طنز از آن یاد می کنیم و درون مایه طنز این فیلم هم برای همین بود. نمیتوان به آن تلخ نگاه کرد. بعد از «بیپولی» نمیتوانستم به فیلم جدی فکر کنم.»
کارگردان «رگ خواب» درباره اثری که بیش از همه دوست دارد گفت: «وضعیت سفید را از همه کارهایم بیشتر دوست دارم.»
او نظرش را درباره نامزدهای جشن خانه سینما و اینکه جایزه بهترین کارگردانی که به چه کسی می دهد گفت: «به «لانتوری» که نمی دهم، «فروشنده» هم فیلم خوب و قابل دفاعی است اما به نظرم کارگردانی بارزی ندارد. «ماجرای نیمروز» به نظرم کارگردانی خوب و بهتری دارد و به آن جایزه را می دهم. در سایر رشته ها هم به لیلا حاتمی، فرشاد محمدی و معصومه بیات جایزه می دهم.»
نعمت الله در پایان درباره اینکه وزیر ارشاد تغییر کرده است، از خواسته هایی که دارد گفت: «ما کار زیادی در فیلمسازی با وزرا و وکلا نداریم، اولین نکته این است که مزاحمت در کار ایجاد نکنند، ما دیگر با آداب مملکت و خوب و بدها آشنا هستیم، گاهی می خواهند خودشیرینی کنند و ایراد الکی می گیرند، دوم هر کاری می کنند برای ماهیت سینما باشد نه افراد، سوم اقدامات بنیادی که به بهبود اوضاع کمک کند را انجام دهند و آخر اینکه ایراد الکی نگیرند. مانند فردی که از «وضعیت سفید» ایراد گرفت و با همکاری آقای پورحسینی این سریال پخش شد.»
او افزود: «آقایانی که در ممیزی هستند مانند آقای رسایی هیچگاه در سخنانشان نتوانستهاند به مخملباف نرسند و همیشه از او سخن می گویند. نگاه سمبلیک و استعاری به فیلمها از مخملباف شروع شد، انگار نمی توانند حرف دیگری بزنند و در همان زمان مخملباف مانده اند و بیش از ۹۹ درصد از تشخیص هایشان هم نادرست است.»
نعمت الله درباره فیلم «شعله ور» اضافه کرد: «شبیه «آرایش غلیظ» است اما شوخی های آن را ندارد و جدی است.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- معرفی بازیگران فیلم جدید حمید نعمتالله
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- صدور مجوز نمایش بینالمللی یک فیلم توقیفی/ فقط خارجیها میتوانند «قاتل و وحشی» را ببینند
- همزمان با آخرین پاتوق فیلم کوتاه در تابستان ۱۴۰۱؛ پوستر سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران رونمایی میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری