سینماسینما، آزاده کفاشی
گاهی میشود که آدم ها در برزخی گرفتار می شوند و از آن رهایی ندارند؛ برزخی که نمی دانند چه مدتی ممکن است در آن سرگردان بمانند. امیر در «بی نامی» چنین شرایطی را تجربه می کند. خسته و پریشان است. بین گذشته و حال گیر افتاده و جستوجوهایش برای یافتن آنچه شاید بتواند کمکش کند، به هیچ جایی نمی رسد. ظاهرا هیچکس نمی داند که امیر دنبال چه می گردد، ولی وقتی هم می فهمند، کاری از دستشان برنمی آید.
دغدغه های امیر با وجود کمک گرفتن از شخصیت های فرعی بی شمار در فیلم هیچوقت کاملا روشن نمی شود. فقط حال و روز اوست که توصیف می شود. امیر نه سر کلاس دانشگاه می رود، نه حتی به تمرین های نمایشش سر می زند و نه در روزهای آخر زندگی پدرش بر بالین او حاضر می شود. امیر در جدال با حال زندگیاش و آنچه بعد از سال ها ساخته، کمکم از خود هم بیزار می شود، تا جایی که نقش خود را در کار و در زندگی به دستیارش می دهد تا هم تئاتری را که نمایشنامه آن را دوست دارد به روی صحنه ببرد و هم از پدر بیمارش پرستاری کند. گویی که به خاطر انتخابی که در گذشته داشته، از خود فرار می کند. امیر پس از برگشتن نغمه که زمانی دوستش داشته، در ازدواجش با ریحانه دچار تردید شده است. ازدواجی که هیچ نشانه ای از آن نیست و اصلا معلوم نمی شود ریحانه در تمام ۱۳ سال زندگی مشترک آن ها کجا ایستاده بوده و اصلا چه شده که زندگیشان به اینجا رسیده. انگار که تمام ۱۳ سال زندگی مشترک ریحانه و امیر بعد از آمدن نغمه به خلأیی تبدیل شده که هیچ حرفی برای گفتن از آن باقی نمانده.
تنها کاری که امیر برای خلاصی از درگیری های ذهنی اش و برزخی که در آن گرفتار شده، انجام می دهد، اجرای نمایشنامه «چه کسی از ویرجینیا وولف» می ترسد است. ولی امیر بیش از هر کس دیگری خود را فقط به جورج نزدیک می بیند؛ آن هم به این دلیل که ۱۳ سال پیش با دختری جوان و ثروتمند ازدواج کرده، درحالیکه دیگری را دوست داشته. در این نمایشنامه، ادوارد آلبی از برخورد دو زوج با یکدیگر موقعیتی بینظیر برای ترسیم وضعیت زندگی مشترک، ازدواج و واقعیت های آن و همچنین توهمات آدم ها می آفریند. کارکرد این نمایشنامه در فیلم «بی نامی» تنها تا این حد که مردی با زنی ثروتمند ازدواج کرده، تقلیل می یابد، که هیچ نسبتی هم با وضعیت پیچیده جورج و مارتا که اتفاقا برخلاف زوج جوان نمایشنامه با عشق هم ازدواج کرده اند، پیدا نمی کند. نسبتی که «بی نامی» می خواهد با تئاتر برقرار کند، بهدرستی شکل نمی گیرد. صرف کارگردان تئاتر بودن امیر، پوسترهایی که به در و دیوار کافه چسبانده شده اند و نمایشنامه ادوارد آلبی کمکی به فیلم و پیشبرد قصه اش نمی کند. درنهایت هم نه روی صحنه رفتن تئاتر به امیر کمکی می کند و نه حتی پیدا شدن نشانی از نغمه که از برزخ خودساخته اش رها شود و وضعیتی که به گفته ریحانه هیچ اسمی نمی توان بر آن گذاشت، همچنان ادامه می یابد. وضعیتی بی نام و بی پایان.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- در انتظار جغدی خیالی به نام هِدا/ نگاهی به فیلم «نبودن»
- اولین تصویر آزاده صمدی در «روایت ناتمام سیما» رونمایی شد
- با اتمام مراحل فنی؛ «بینام» آماده حضور در جشنوارههای داخلی و خارجی شد
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- پروانه نمایش یک فیلم صادر شد
- «سیارک» و «صحنهزنی» در جشنواره جهانی فجر
- روایتِ یک موقعیت واقعی
- سلیقه شخصی جایگزین اولویت سینمایی/ درباره غیبت «صحنه زنی» در جشنواره فجر
- پایان فیلمبرداری «صحنهزنی» + عکس
- ادامه فیلمبرداری «صحنهزنی» در تهران + عکس
- هایده صفییاری «صحنهزنی» را تدوین میکند + عکس
- معرفی پروژه جدید مهتاب کرامتی/ «صحنهزنی» در مرحله پیشتولید
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
- جذاب اما نه فوقالعاده!/ نگاهی به فیلم “متری شیش و نیم”
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد