سینماسینما، آزاده کفاشی
گاهی میشود که آدم ها در برزخی گرفتار می شوند و از آن رهایی ندارند؛ برزخی که نمی دانند چه مدتی ممکن است در آن سرگردان بمانند. امیر در «بی نامی» چنین شرایطی را تجربه می کند. خسته و پریشان است. بین گذشته و حال گیر افتاده و جستوجوهایش برای یافتن آنچه شاید بتواند کمکش کند، به هیچ جایی نمی رسد. ظاهرا هیچکس نمی داند که امیر دنبال چه می گردد، ولی وقتی هم می فهمند، کاری از دستشان برنمی آید.
دغدغه های امیر با وجود کمک گرفتن از شخصیت های فرعی بی شمار در فیلم هیچوقت کاملا روشن نمی شود. فقط حال و روز اوست که توصیف می شود. امیر نه سر کلاس دانشگاه می رود، نه حتی به تمرین های نمایشش سر می زند و نه در روزهای آخر زندگی پدرش بر بالین او حاضر می شود. امیر در جدال با حال زندگیاش و آنچه بعد از سال ها ساخته، کمکم از خود هم بیزار می شود، تا جایی که نقش خود را در کار و در زندگی به دستیارش می دهد تا هم تئاتری را که نمایشنامه آن را دوست دارد به روی صحنه ببرد و هم از پدر بیمارش پرستاری کند. گویی که به خاطر انتخابی که در گذشته داشته، از خود فرار می کند. امیر پس از برگشتن نغمه که زمانی دوستش داشته، در ازدواجش با ریحانه دچار تردید شده است. ازدواجی که هیچ نشانه ای از آن نیست و اصلا معلوم نمی شود ریحانه در تمام ۱۳ سال زندگی مشترک آن ها کجا ایستاده بوده و اصلا چه شده که زندگیشان به اینجا رسیده. انگار که تمام ۱۳ سال زندگی مشترک ریحانه و امیر بعد از آمدن نغمه به خلأیی تبدیل شده که هیچ حرفی برای گفتن از آن باقی نمانده.
تنها کاری که امیر برای خلاصی از درگیری های ذهنی اش و برزخی که در آن گرفتار شده، انجام می دهد، اجرای نمایشنامه «چه کسی از ویرجینیا وولف» می ترسد است. ولی امیر بیش از هر کس دیگری خود را فقط به جورج نزدیک می بیند؛ آن هم به این دلیل که ۱۳ سال پیش با دختری جوان و ثروتمند ازدواج کرده، درحالیکه دیگری را دوست داشته. در این نمایشنامه، ادوارد آلبی از برخورد دو زوج با یکدیگر موقعیتی بینظیر برای ترسیم وضعیت زندگی مشترک، ازدواج و واقعیت های آن و همچنین توهمات آدم ها می آفریند. کارکرد این نمایشنامه در فیلم «بی نامی» تنها تا این حد که مردی با زنی ثروتمند ازدواج کرده، تقلیل می یابد، که هیچ نسبتی هم با وضعیت پیچیده جورج و مارتا که اتفاقا برخلاف زوج جوان نمایشنامه با عشق هم ازدواج کرده اند، پیدا نمی کند. نسبتی که «بی نامی» می خواهد با تئاتر برقرار کند، بهدرستی شکل نمی گیرد. صرف کارگردان تئاتر بودن امیر، پوسترهایی که به در و دیوار کافه چسبانده شده اند و نمایشنامه ادوارد آلبی کمکی به فیلم و پیشبرد قصه اش نمی کند. درنهایت هم نه روی صحنه رفتن تئاتر به امیر کمکی می کند و نه حتی پیدا شدن نشانی از نغمه که از برزخ خودساخته اش رها شود و وضعیتی که به گفته ریحانه هیچ اسمی نمی توان بر آن گذاشت، همچنان ادامه می یابد. وضعیتی بی نام و بی پایان.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- در انتظار جغدی خیالی به نام هِدا/ نگاهی به فیلم «نبودن»
- اولین تصویر آزاده صمدی در «روایت ناتمام سیما» رونمایی شد
- با اتمام مراحل فنی؛ «بینام» آماده حضور در جشنوارههای داخلی و خارجی شد
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- پروانه نمایش یک فیلم صادر شد
- «سیارک» و «صحنهزنی» در جشنواره جهانی فجر
- روایتِ یک موقعیت واقعی
- سلیقه شخصی جایگزین اولویت سینمایی/ درباره غیبت «صحنه زنی» در جشنواره فجر
- پایان فیلمبرداری «صحنهزنی» + عکس
- ادامه فیلمبرداری «صحنهزنی» در تهران + عکس
- هایده صفییاری «صحنهزنی» را تدوین میکند + عکس
- معرفی پروژه جدید مهتاب کرامتی/ «صحنهزنی» در مرحله پیشتولید
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





