آزاده باقری: شاید کاری که فیلمسازان و کارگردانها در به کارگیری از بازیگران طنز در قامت جدی انجام میدهند ریسک به حساب آید. ریسکی که البته در بسیاری از موارد نتیجه مطلوب و قابل قبولی را به همراه داشته است. از این زاویه میتوان گفت سریال «مستوران» که این روزها هر شب از شبکه اول سیما پخش میشود در ساخت خود چند کار جذاب کرده است و یکی از جذابترین کارهایش خاطره بازی با صداهایی است که بسیاری با آن صداها خاطره دارند. استفاده از صدای ژاله علو در خواندن دو بیتی نخست سریال و صدای قصهگویی محمدرضا سرشار با همان لحن و بیان نوستالژی «یکی بود یکی نبود»های معروفش در «قصه ظهر جمعه» از جمله آنهاست.
اما کار جذاب دیگر این سریال در به کارگیری از بازیگرانی است که شاید بیشتر آنها را در کسوت و نقشهای کمدی و طنز دیده بودیم. بیژن بنفشهخواه، رویا میرعلمی، عیسی یوسفیپور و… از جمله آنها هستند که اتفاقا توانستند در نقش جدی نیز به خوبی ظاهر شوند و بیننده را راضی نگه دارند.
اتفاقی که در چند سال اخیر از سوی بسیاری از بازیگرانی که به بازیگران طناز شناخته میشوند شاهد بودیم. رضا عطاران، سعید آقاخانی، امیر جعفری و نادر سلیمانی از جمله کسانی هستند که توانایی خود را با گرفتن سیمرغ بلورین جشنواره فجر نیز به رخ کشیدند و مهران غفوریان، عباس جمشیدیفر و… نیز نشان دادند اگر بخواهند میتوانند در نقشهای جدی هم خوش بدرخشند. بنفشهخواه که سالها او را در سریالها و فیلمهای کمدی دیدهایم اینبار در سریال «مستوران» مخاطب را شگفتزده کرده است و با شگفتانه دیگری از سوی بازیگر طناز مواجه شده. البته در کارنامه این بازیگر، نقش جدی هم دیده میشود؛ اما تصویر غالب از او، همان کمدین طناز است.
با این وجود نقشی که در سریال «مستوران» دارد با نقشهای جدی گذشتهاش هم فرقهایی دارد و میتوان گفت این سریال، آغازگر مسیری تازه برای فعالیت هنری این بازیگر محبوب خواهد بود. چون در کنار نقش جدی که دارد این نقش، منفی بوده که به مرور این منفی بودن را بیشتر و بیشتر به رخ میکشد.
بیژن بنفشهخواه به خوبی توانسته است با وجود گریم سنگینی که دارد و پیشداوریهایی که نسبت به او به دلیل نقشهای کمدیاش وجود دارد از پس کار بربیاید و نقش شاور زرگر را که به نظر مردی کینهتوز، حسود، فرصتطلب، باجخواه و بدجنس است به خوبی به نمایش درآورد. میتوان گفت بنفشهخواه به خوبی بدجنسی شاور را منتقل کرده و تصویری درست از شخصیت شاور مقابل دوربین به نمایش گذاشته است که تحسین برانگیز بوده و نمره قبولی خواهد داشت.
برای همین هم شاید دور از ذهن نباشد اگر بیژن بنفشهخواه را در فیلم و سریالهایی ببینیم که دیگر خبری از بازی نقش کمدی در آن نیست. باید منتظر ماند و دید او در این عرصهای که تازه به آن ورود کرده چگونه گامهای بعدی خود را برخواهد داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقش ساختار عقلایی در تولید سریالهای سالم/ یادداشت احمد میراحسان بر «مستوران» و «برف بیصدا میبارد»
- «مستوران»؛ جذابیتی که عقیم میماند
- «مستوران» نیامده از جدول پخش خارج شد/ «ولایت عشق» روی آنتن
- «مستوران» روی میز تدوین حسن حسندوست / ادامه تصویربرداری در شهرک نور
- مسعود آبپرور کارگردان ادامه «مستوران» شد
- رویا میرعلمی جدیدترین بازیگر «مستوران» شد + عکس
- نازنین فراهانی بازیگر سریال «مستوران» شد
- حمیدرضا آذرنگ بازیگر «مستوران» شد
- کارگردان «لاک قرمز» سراغ «مستوران» رفت/ ساخت سریال تاریخی در سازمان اوج
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





