احمدزاده نوشت: «واقعه تاثرآور و شوکهکننده ساختمان پلاسکو و شهادت آتشنشانان زحمتکش را باید جدی گرفت و از این فاجعه درسهای عملی آموخت که واقعی و راهگشا باشند.»
به گزارش سینماسینما، حبیب احمدزاده نویسنده و پژوهشگر در یادداشتی درباره حادثه ساختمان پلاسکو نوشته است:
سه پیشنهاد برای آینده پس از فاجعه پلاسکو
پیشنهاد اول
دقیقا دقایقی بعد از آنکه سخنگوی سازمان آتشنشانی در مقابل دوربین شبکه خبر از کنترل کامل آتش سخن گفت، همهچیز به تصاویری همچون یازده سپتامبر تبدیل شد.
اگر این ماجرا را با انفجار چند سال پیش قطار حامل کود شیمیایی در نیشابور که منجر به مقتول شدن بیش از سیصد و بیست نفر از مردم شد مقایسه کنیم، به یک نکته مشترک برخورد خواهیم کرد و آن، آسودگی نسبی از کنترل ماجرا پس از بحران اولیه است. در مورد قطار نیشابور، محموله کود شیمیایی درون واگنها، بهواسطه گرم شدن به خرج انفجاری خرفت تبدیل شده بود که پس از خاموشی آتش و اطفای حریق تمامی تلاشها معطوف به باز کردن راه عبوری قطارهای در پیش رو میشود.
در این لحظات و برای خارج کردن واگنهای دچار سانحه، بریدن درها و دیوارههای فلزی واگنها به وسیله سنگ فرز و استفاده از وسایل جوشکاری درحال انجام است که حرارت ناشی از این وسایل همچون خرج انفجار برای کود گرمشده عمل کرده و باعث آن فاجعه دهشتزا میشود.
این مورد به سبب ناآشنایی گروه پاککننده و بازکننده راه قطار با نوع خطرات این محموله (احتمال واقعی انفجار کود شیمیایی درون واگنها صرفا براساس گرما و بدون هیچ نیاز به چاشنیهای محرک انفجاری ) بود، ولی در مورد ساختمان پلاسکو و موارد مشابه در آینده ماجرای پس از حادثه به صورت دیگری است و آن در دسترس نبودن هیچ نقشه دقیق از این ساختمان و به تبع سناریوی تدوینشده برای چگونگی اطفای موارد مشابه در لحظات سرنوشتساز قبل و پس از فروریختن است که به ناچار در مورد همین ساختمان پلاسکو با استفاده از راهنماهای مدعی صورت گرفته؛ لذا شاید بهتر باشد پس از رفع تبعات روحی ناشی از سانحه، در اولین مرحله تمامی ساختمانهای اینگونه مورد خطر توسط گروه مبرزی از لحاظ نقشه ساختمانی، مقاومت سازه و راههای دسترسی و… کاملا به صورت دیجیتال سهبعدی، شناسایی شده و سناریوسازی شوند تا در لحظات سرنوشتساز اولیه، براساس مانورهای قبلی دیجیتالی و عملی احتیاج به افراد غیر کاربلد مدعی آشنایی با ساختمان نباشد.
همانگونه که سخنگوی آتشنشانی برای نجات آتشنشانان قهرمان محبوس در زیر آوار از حفر کانالهایی برای رسیدن به طبقات زیرزمین ساختمان پلاسکو به ادعای اینگونه افراد و اعتماد به آنان سخن راند که هرگز به نتیجهای هم نرسیده است. طرحریزی برای این واماندگی زمانی پس از خوشبینی مرحله اول و سپس فاجعه ناگهانی مرحله دوم را در هر دو موضوع قطار نیشابور و ساختمان پلاسکو باید درسهایی اساسی برای ستادهای بحران در کشور ما دانست.
پیشنهاد دوم
لازم به ذکر است تا تخلیه اینگونه ساختمانها که به سبب کاربری عمده اقتصادی، هزینههای انسانی و اقتصادی سنگین میطلبد، باید کاری کرد.
باید گفت که با وجود ششصد واحد اقتصادی با حدود بیش از سههزار شغل مستقیم در این ساختمان و شاید دهها هزار شغل غیرمستقیم و جمع خانوادههای این عزیزان تصمیمات بسیار سختی در انتظار مسئولان برای رفع مشکل ساختمانهای اینگونه در پیش است. زیرا به راحتی نمیتوان با یک تکه کاغذ، برای امرار معاش هزاران کارگر و مغازهدار زحمتکشِ درگیر کار در اینگونه ساختمانها تصمیمگیری کرد.
این را بدانیم که اگر همه به کمک نشتابیم، عید سختی برای این عزیزان کارگر، صاحبان کسب و کار و خانوادههایشان در پیش خواهد بود. خرید پوشاک داخلی بهترین کمک به راهاندازی چرخه بهینه اقتصادی برای این زحمتکشان است. فقط باید باور کنیم که فرزندان آنان نیز جزیی از خانوادههای ما هستند و مشکلات آنان نیز مشکلات ما. در این چند ماهِ پیش رو بیاییم و فقط پوشاک ایرانی خریداری کنیم.
پیشنهاد سوم
ولی بزرگترین کمک همه ما چیست، کمکی که از دست همه ما برآید؟
چهارشنبهسوری در پیش است، همانگونه که دوستان بزرگواری همچون پرویز پرستویی از مدتها قبل اشاره داشتند، همگی به گونهای عمل کنیم که در روز چهارشنبهسوری امسال نیازی نباشد که حتی زنگ تلفن یک ایستگاه آتشنشانی بیخود به صدا درآید.
اینگونه است که همگان میتوانیم بگوییم برای خانواده و خود این قهرمانانِ آتشنشان، یک شبانهروز التهابآور را به اوقاتی آسوده تبدیل کردهایم.
آیا این روش، بهترین راه اثبات احساسات امروزمان با تبدیل به عملی واقعی در فرداها نیست؟
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» مطرح شد: سینایی در سینما شرافتمندانه زیست/ سینایی بنیانگذار مستند پرتره بود
- فیلمی که ایرانیها و ژاپنیها را دور هم جمع کرد
- همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر؛ تندیس شهید «دریاقلی سورانی» به موزه سینمای ایران اهدا شد
- در نشست هفته جهانی موزه و میراث فرهنگی در موزه سینما مطرح شد: کیارستمی میگفت مدیون رزمندگان و جانبازان شیمیایی هستیم/ موزهها باید زنده بودن و زندگی را به جامعه منتقل کنند
- دبیر جشنواره فیلم فجر خبر داد؛ اعلام آثار سودای سیمرغ تا پنجم بهمن/ معرفی اعضای هیات انتخاب فجر۴۱
- جامعه و بحران ناکارآمدی/ نیازمند ایده وحدتبخش ملی و تاریخی هستیم
- اکران «داستانهای هزار و یک روز» در خانه هنرمندان ایران
- تقدیر از موزه سینما در هفته میراث فرهنگی/ موزه سینما آلبوم خانوادگی سینماست
- پرویز پرستویی و تکتیرانداز آمریکایی
- حسین ترابی: انقلاب را بر اساس دیدههایم روایت کردم/انقلابی که همه جا بود
- نمایش «برای آزادی» در آستانه دهه فجر در خانه هنرمندان ایران
- برگزاری نشست خبری «افسانه بناسان، غول چراغ جادو»/ فیلمی که از صلح میگوید
- حبیب احمدزاده به سوگ همسرش نشست
- پروانه نمایش ۲ فیلم صادر شد
- مراسم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت برگزار شد/ رسول ملاقلیپور عشق و حماسه را با جامعه و زمانه پیوند زد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





