یک مطالعه آکادمیک جدید به این نتیجه رسیده که استودیوهای هالیوود از سیستم ریتینگ فیلمها به نفع خود استفاده میکنند و در عین حال به نوجوانان آسیب میرسانند.
به گزارش سینماسینما، در حالی که بحث و گفتگوها درباره کنترل سلاح در ایالات متحده به نقطه اوج خود رسیده، نتایج مطالعهای جدید حاکی از آن است که به تصویر کشیدن خشونت مسلحانه در فیلمهای هالیوودی آن هم با ریتینگهای PG-۱۳ (قابل تماشا برای افراد بالای ۱۳ سال) قابل قبولتر از همیشه شده است.
با استناد به نتایج مطالعهای که توسط مرکز سیاست عمومی آننبرگ (APPC) در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده، والدینی که بچههای زیر ۱۷ سال دارند در حال حاضر وقتی میبینند خشونت مسلحانه به شیوهای قابل توجیه در فیلمها به تصویر کشیده میشود، به آن حساسیت کمتری نشان میدهند.
این مطالعه خشونت مسلحانه توجیهشده را به عنوان خشونتی که به منظور دفاع از یکی از عزیزان یا حمایت از خود به وقوع پیوسته باشد، توصیف میکند. خشونت مسلحانه بدون توجیه آن خشونتی است که هیچ گونه هدف قابل قبول و ارزشمند اجتماعی نداشته باشد.
با وجود اینکه خشونت مسلحانه در هنگام توجیهپذیر بودن از نظر والدین قابل قبولتر بود، آنها بر این باور بودند که فیلمهایی که از آن استفاده میکنند بیشتر به درد نوجوانان ۱۵ سال به بالا میخورند تا نوجوانان ۱۳ سال به بالایی که در حال حاضر توسط انجمن فیلمهای سینمایی آمریکا ردهبندی شدهاند. علاوه بر این، والدین بر این باور بودند که خشونت مسلحانه غیرقابل توجیه بیشتر برای نوجوانان بالای ۱۶ سال مناسب است.
دنیل رومر، مدیر تحقیقات مرکز سیاست عمومی آننبرگ در بیانیهای گفت: این نتایج نشان میدهند که والدین خواستار ریتینگی جدید یعنی PG-۱۵ برای فیلمهای با خشونت سنگین هستند. این فیلمها معمولا با توجیهپذیر نشان دادن خشونت موفق به کسب ریتینگ PG-۱۳ میشوند اما والدین نوجوانان میگویند حتی صحنههای خشونت توجیهپذیر هم برای نوجوانانی که حداقل ۱۵ سال دارند مناسبتر هستند.
رومر همچنین میگوید حتی خشونت مسلحانه بدون خون و توجیهپذیر هم میتواند آسیبزننده باشد و این در حالی است که فیلمهای با ریتینگ PG-۱۳ در بسیاری از مواقع از فیلمهای با ریتینگ R (مناسب برای بالای ۱۷ سال) هم خشنتر هستند.
محققان این مطالعه کلیپهایی از خشونت در فیلمهایی محبوب مثل «ربودهشده»، «آزاد زندگی کن یا سخت بمیر»، «سقوط کاخ سفید» و «اسکایفال» که ریتینگ PG-۱۳ دارند و همچنین فیلمهایی مثل «سیکاریو» و «روز تمرین» که ریتینگ R دارند نشان دادند. نتیجه این شد که والدین از خشونت توجیهپذیر کمتر ناراحت شدند و در نتیجه بیشتر راضی بودند فرزندشان فیلمهایی این چنینی را تماشا کند اما وقتی صحنههایی با خشونت توجیهناپذیر دیدند، حرف از اعمال محدودیتهای بیشتری برای فرزندانشان زدند.
رومر گفت: هالیوود دارد از سیستم ریتینگ فیلمها سوءاستفاده میکند و با بیرون گذاشتن سکانسهای آسیبزننده مثل خون و زجرکشیدن از فیلمهای PG-۱۳، مخاطبان بیشتری جذب میکند. اما این نوع خشونت مسلحانه هم میتواند برای مخاطبان جوانتر درست به اندازه دیگر فرمهای خشونت، آسیبزننده باشد.
هنوز پنج ماه از سال ۲۰۱۸ نگذشته و ۹۲ تیراندازی مسلحانه در ایالات متحده گزارش شده است. «آرشیو خشونت مسلحانه» که یک سازمان غیردولتی است، گزارش میدهد که ۹۰۵ نوجوان (۱۲ تا ۱۷ سال) فقط در سال ۲۰۱۸ توسط یک اسلحه زخمی یا کشته شدهاند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کارگردانان زن در هالیوود با دست خالی میجنگند
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- بازگشت دِپ به هالیوود؛ پنه لوپه کروز و جانی دپ در یک فیلم اکشن مهیج بازی میکنند
- رمان نویسنده ایرانی از هالیوود سردرآورد
- بازگشت «کرودز» به صدر جدول باکس آفیس/ سقوط «زن شگفت انگیز ۲» در گیشه
- ملاقات با «کینگ کونگ» در سینماها پس از ۶۰ سال
- تصادف شدید، بازیگر مشهور آمریکایی را راهی بیمارستان کرد
- پیتر فوندا بازیگر مطرح سینمای آمریکا درگذشت
- «شیرشاه» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد
- طراح لباس برنده اسکار در گذشت
- نیکول کیدمن تهیهکننده یک سریال شد/ زندگی یک زوج متخصص کشتار جمعی
- سیلویا مایلز، بازیگر «کابوی نیمه شب» درگذشت
- پگی استوارت، بازیگر فیلمهای وسترن آمریکایی درگذشت
- دفاع جانانه بازیگر نقش آریا استارک از پایانبندی «بازی تاج و تخت»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





