پس از آنکه محسن افشانی با انتشار یک دابسمش ـ که در آن سلاح سرد و گرم نشان میداد و واکنشها به آن در فضای مجازی ـ بازداشت شد، این پرسش به شکل جدی مطرح شد که چه شرایطی سلبریتی مثل محسن افشانی را تولید میکند که با وجود آنکه حتی قدرت تشخیص محتوای قابل انتشار برای یک میلیون و ششصد هزار دنبالکنندهاش را در اینستاگرام ندارد، به چنین موقعیت طلایی رسیده است.
به گزارش سینماسینما، محسن افشانی، بازیگر سینما و تلویزیون که ظاهراً به واسطه رفتارهای نامتعارفش ممنوعالتصویر شده و عمده فعالیتش در حساب اینستاگرامیاش محدود بود، روز گذشته به دلیل انتشار کلیپی با مضمون ترویج و تبلیغ سلاح گرم و سرد در فضای مجازی، به دستور مقام قضایی دستگیر شد؛ دابسمشی که او و همسرش میخواندند و او در بخشهایی از آن یک تپانچه و یک خنجر را نشان داده و با آنها شوخی کرده بود.
محسن افشانی، مصداق بارز سلبریتی است که بدون آنکه صلاحیت و قدرت تشخیص داشته باشد، دارای جامعه دنبال کنندهای میلیونی و به طور دقیق معادل یک میلیون و ششصد هزار نفر شده است. این آمار نسبتاً بزرگ چنین پرسشی را در پی دارد که اساساً چنین شخصی چگونه به چنین موقعیتی رسید؟ محسن افشانی نخستین بار با تلویزیون شناخته شد؛ زمانی که مجری برنامههای «آستانه» و «ما دو تا» شبکه یک شد و برای نخستین بار در سال ۱۳۸۶ مقابل دوربین رفت و با برنامههای «سلام بهار»، «بوم سفید» و «ماه محبوب» در شبکههای یک، جامجم و سه در سال ۱۳۸۷ به فعالیتش تداوم بخشید.
افشانی از همان سال با مجموعه تلویزیونی کارآگاهان به کارگردانی حمید لبخنده به عنوان بازیگر مهمان و سپس با چند تله فیلم موقعیتش را تغییر داد و در سال ۱۳۸۷ با فیلم سینمایی کیمیا و خاک، مقابل دوربین سی و پنج میلیمتری قرار گرفت. او البته بازیگر بااستعداد نبود و به طرقی که برای اهالی فن مشخص است، وارد این حوزه شده بود و با همین روشها نیز ادامه داد. به همین دلیل، موفقیت جدی در حوزه سینما نداشت و در سالهای اخیر نیز عمده فعالیتش در محصولات شبکه نمایش خانگی و برخی آثار تلویزیونی بود.
با این حال افشانی به خوبی بر موج حاشیه سوار شد و از این فرصت به خوبی برای جلب مخاطب در شبکههای اجتماعی بهره برد. همین حواشی باعث شد تا او از فضای رسمی تا حدودی رانده شود و عمده ظهور و بروزش در اینستاگرام باشد. شمار رفتارهای نامتعارفی که در چند سال اخیر از او ثبت شده بود، کم نبود اما او با گرفتاری جدی مواجه نشده بود؛ تا اینکه این بار کار به بازداشتش رسید تا مشخص شود این رفتارها صرفاً فالوئر به همراه نمیآورد، بلکه ممکن است تبعات حقوقی نیز در پی داشته باشد و یک سلبریتی تشنه دیده شدن را گرفتار کند.
آنچه غیرقابل چشم پوشی است، نوع جذب اشخاص برای برنامههای تلویزیونی است، به گونهای که گاهی تلویزیون و برنامهسازانش برای جذب یک چهره نرمال دستاندازهای فراوانی دارند و گاهی به سادگی یک شخصی که از ابتدا رفتار نرمالی ندارد را به صحنه میبرند، کما اینکه افشانی عمده برنامههای ابتداییاش نیز زنده از تلویزیون پخش میشد! از سوی دیگر هیچ فیلتر درونی در فضای هنری وجود ندارد که هنرمندان عرصه را برای مطرح شدن اشخاصی که ظرفیت و صلاحیت چنین موقعیتی را ندارند، فراهم نکنند. در چنین فضایی میتوان یکشبه به مخاطب میلیونی رسید و این مخاطب را در معرض هر رفتار شتابزدهی لحظهای قرار داد.
منبع: تابناک
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علت اصلی حبس محسن افشانی چیست؟
- تکذیب خبر آزادی محسن افشانی از زندان
- محسن افشانی روانه زندان شد
- افشای افشانی/طنز مریم آقایی در بی قانون
- از «محمد رسولالله» تا «تنهاترین سردار» روی آنتن تلویزیون
- حضور بازیگران و هنرمندان در مجالس عزاداری+ تصاویر
- عکسی که این بازیگر سینما از گریم عجیب و غریب خودش منتشر کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





