پس از آنکه محسن افشانی با انتشار یک دابسمش ـ که در آن سلاح سرد و گرم نشان میداد و واکنشها به آن در فضای مجازی ـ بازداشت شد، این پرسش به شکل جدی مطرح شد که چه شرایطی سلبریتی مثل محسن افشانی را تولید میکند که با وجود آنکه حتی قدرت تشخیص محتوای قابل انتشار برای یک میلیون و ششصد هزار دنبالکنندهاش را در اینستاگرام ندارد، به چنین موقعیت طلایی رسیده است.
به گزارش سینماسینما، محسن افشانی، بازیگر سینما و تلویزیون که ظاهراً به واسطه رفتارهای نامتعارفش ممنوعالتصویر شده و عمده فعالیتش در حساب اینستاگرامیاش محدود بود، روز گذشته به دلیل انتشار کلیپی با مضمون ترویج و تبلیغ سلاح گرم و سرد در فضای مجازی، به دستور مقام قضایی دستگیر شد؛ دابسمشی که او و همسرش میخواندند و او در بخشهایی از آن یک تپانچه و یک خنجر را نشان داده و با آنها شوخی کرده بود.
محسن افشانی، مصداق بارز سلبریتی است که بدون آنکه صلاحیت و قدرت تشخیص داشته باشد، دارای جامعه دنبال کنندهای میلیونی و به طور دقیق معادل یک میلیون و ششصد هزار نفر شده است. این آمار نسبتاً بزرگ چنین پرسشی را در پی دارد که اساساً چنین شخصی چگونه به چنین موقعیتی رسید؟ محسن افشانی نخستین بار با تلویزیون شناخته شد؛ زمانی که مجری برنامههای «آستانه» و «ما دو تا» شبکه یک شد و برای نخستین بار در سال ۱۳۸۶ مقابل دوربین رفت و با برنامههای «سلام بهار»، «بوم سفید» و «ماه محبوب» در شبکههای یک، جامجم و سه در سال ۱۳۸۷ به فعالیتش تداوم بخشید.
افشانی از همان سال با مجموعه تلویزیونی کارآگاهان به کارگردانی حمید لبخنده به عنوان بازیگر مهمان و سپس با چند تله فیلم موقعیتش را تغییر داد و در سال ۱۳۸۷ با فیلم سینمایی کیمیا و خاک، مقابل دوربین سی و پنج میلیمتری قرار گرفت. او البته بازیگر بااستعداد نبود و به طرقی که برای اهالی فن مشخص است، وارد این حوزه شده بود و با همین روشها نیز ادامه داد. به همین دلیل، موفقیت جدی در حوزه سینما نداشت و در سالهای اخیر نیز عمده فعالیتش در محصولات شبکه نمایش خانگی و برخی آثار تلویزیونی بود.
با این حال افشانی به خوبی بر موج حاشیه سوار شد و از این فرصت به خوبی برای جلب مخاطب در شبکههای اجتماعی بهره برد. همین حواشی باعث شد تا او از فضای رسمی تا حدودی رانده شود و عمده ظهور و بروزش در اینستاگرام باشد. شمار رفتارهای نامتعارفی که در چند سال اخیر از او ثبت شده بود، کم نبود اما او با گرفتاری جدی مواجه نشده بود؛ تا اینکه این بار کار به بازداشتش رسید تا مشخص شود این رفتارها صرفاً فالوئر به همراه نمیآورد، بلکه ممکن است تبعات حقوقی نیز در پی داشته باشد و یک سلبریتی تشنه دیده شدن را گرفتار کند.
آنچه غیرقابل چشم پوشی است، نوع جذب اشخاص برای برنامههای تلویزیونی است، به گونهای که گاهی تلویزیون و برنامهسازانش برای جذب یک چهره نرمال دستاندازهای فراوانی دارند و گاهی به سادگی یک شخصی که از ابتدا رفتار نرمالی ندارد را به صحنه میبرند، کما اینکه افشانی عمده برنامههای ابتداییاش نیز زنده از تلویزیون پخش میشد! از سوی دیگر هیچ فیلتر درونی در فضای هنری وجود ندارد که هنرمندان عرصه را برای مطرح شدن اشخاصی که ظرفیت و صلاحیت چنین موقعیتی را ندارند، فراهم نکنند. در چنین فضایی میتوان یکشبه به مخاطب میلیونی رسید و این مخاطب را در معرض هر رفتار شتابزدهی لحظهای قرار داد.
منبع: تابناک

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علت اصلی حبس محسن افشانی چیست؟
- تکذیب خبر آزادی محسن افشانی از زندان
- محسن افشانی روانه زندان شد
- افشای افشانی/طنز مریم آقایی در بی قانون
- از «محمد رسولالله» تا «تنهاترین سردار» روی آنتن تلویزیون
- حضور بازیگران و هنرمندان در مجالس عزاداری+ تصاویر
- عکسی که این بازیگر سینما از گریم عجیب و غریب خودش منتشر کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم