سینماسینما، محمدولی دارابی
«بوتاکس یعنی جوانی، جاودانگی. یعنی رویاها را برای همیشه نگه داشتن و این آرزوی هر زنی ست که جوان و شاداب بمونه.»
این جمله که در یک سوم پایانی فیلم روایت شد، در واقع کمبود و نیاز شخصیت اصلی فیلم است که داستان «بوتاکس» بر اساس آن شکل می گیرد.
مخاطب با فیلمی تماماً زنانه مواجه است که مردها کمتر نقشی در مسیر داستان دارند و این برگرفته از نگاه خاص فیلمساز به جامعه ی پیرامونش است.
مظاهری در فیلم های کوتاهش هم دغدغهی مسائل مربوط به حوزهی زنان را داشت و این تفکر را در اولین فیلم بلندش هم اجرا کرد. به نظر میرسد او با پیروی از دیدگاههای فمنیستی، به دنبال یک «استایل شخصی» برای خود در این زیست بوم است.
قهرمان فیلم، شمایل متفاوتی از یک زن را وارد سینمای ایران کرده است و جنس بازی خوب سوسن پرور، به شخصیت رنگ و لعاب پاشیده است. فیلمساز به خوبی مخاطب را به شخصیت نزدیک می کند تا با شناخت از امیال درونی و نفسانی او، کنش ها و رفتارهای کاراکتر معنا پیدا کند.
بر خلاف داستان ملتهب و پرتنشی که در زیر لایه پنهان فیلم روایت می شود، فیلمساز لحن روایی آرام را برگزیده و با داستانگویی زیرپوستی، حس اطمینان خاطر را به مخاطب تزریق می کند تا بتواند حرفش را بیان کند.
جسارت و ریسک در انتخاب این شیوه از روایت، برگرفته از آرامش درونی فیلمساز است که حاصلش، انتقال آن به پیکره فیلم شده است.
این فرم از داستانگویی، با توجه به لانگ شات های طولانی که در فیلم به وضوح یافت می شود، یادآور سینمای شاعرانه است.
تصاویر جذاب به همراه ترکیب بندی های بصری چشم نواز، بدون هیچ ادا و تقلیدی صرف، در خدمت داستان و درست در جای خود به کار گرفته شدند و فیلم را از ریتم یکنواخت خارج کردند.
کاوه مظاهری همانند نسل جدید فیلمسازانی که از سینمای کوتاه به عرصهی فیلم بلند وارد شده اند، از فیلمسازانی است که از نمادها در فیلمش بهره میبرد که این را کاملاً در بوتاکس نشان داد و بدون شعار و اغراق، از این عنصر بهره برد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعلام نامزدهای جشن کارگردانان در بخش «کارگردانان فیلم اولی»
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- کاوه مظاهری کارگردان «بوتاکس» مطرح کرد/ قوانین مربوط به فیلمساز اول باید تغییر کند
- «بوتاکس» و «اولین برف» در جشنواره فیلم پکن
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- پوراسماعیلی: صداوسیما با فیلم کوتاه همراهی نمیکند/ مظاهری: راهیابی فیلم کوتاه به اسکار نیازمند استراتژی پخش است
- «دبورایانگ» از «بوتاکس» ایرانی نوشت
- آثار راه یافته به فستیوال سینمای ایران در شانتیئی فرانسه معرفی شدند
- شور و شعور
- کاوه مظاهری: «بوتاکس» یک کمدی سیاه است
- معرفی داوران و فیلمهای بخش مستند و داستانی هفتمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی زوریخ
- کامنت تند بهنوش بختیاری درباره همکارانش/ پست اینستاگرامی سوسن پرور در حمایت از بازیگران نقشهای فرعی
- کاوه مظاهری خبر داد/ «بوتاکس» برای حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر آماده میشود
- شانس فیلم کوتاه «شهر بازی» کاوه مظاهری در جوایز اسکار
- گفتوگو با کاوه مظاهری، کارگردان «بوتاکس»/ نگاه مرحله ای به فیلم کوتاه یا مستند، نگاه مرتجعی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





