سینماسینما، محمدولی دارابی
«بوتاکس یعنی جوانی، جاودانگی. یعنی رویاها را برای همیشه نگه داشتن و این آرزوی هر زنی ست که جوان و شاداب بمونه.»
این جمله که در یک سوم پایانی فیلم روایت شد، در واقع کمبود و نیاز شخصیت اصلی فیلم است که داستان «بوتاکس» بر اساس آن شکل می گیرد.
مخاطب با فیلمی تماماً زنانه مواجه است که مردها کمتر نقشی در مسیر داستان دارند و این برگرفته از نگاه خاص فیلمساز به جامعه ی پیرامونش است.
مظاهری در فیلم های کوتاهش هم دغدغهی مسائل مربوط به حوزهی زنان را داشت و این تفکر را در اولین فیلم بلندش هم اجرا کرد. به نظر میرسد او با پیروی از دیدگاههای فمنیستی، به دنبال یک «استایل شخصی» برای خود در این زیست بوم است.
قهرمان فیلم، شمایل متفاوتی از یک زن را وارد سینمای ایران کرده است و جنس بازی خوب سوسن پرور، به شخصیت رنگ و لعاب پاشیده است. فیلمساز به خوبی مخاطب را به شخصیت نزدیک می کند تا با شناخت از امیال درونی و نفسانی او، کنش ها و رفتارهای کاراکتر معنا پیدا کند.
بر خلاف داستان ملتهب و پرتنشی که در زیر لایه پنهان فیلم روایت می شود، فیلمساز لحن روایی آرام را برگزیده و با داستانگویی زیرپوستی، حس اطمینان خاطر را به مخاطب تزریق می کند تا بتواند حرفش را بیان کند.
جسارت و ریسک در انتخاب این شیوه از روایت، برگرفته از آرامش درونی فیلمساز است که حاصلش، انتقال آن به پیکره فیلم شده است.
این فرم از داستانگویی، با توجه به لانگ شات های طولانی که در فیلم به وضوح یافت می شود، یادآور سینمای شاعرانه است.
تصاویر جذاب به همراه ترکیب بندی های بصری چشم نواز، بدون هیچ ادا و تقلیدی صرف، در خدمت داستان و درست در جای خود به کار گرفته شدند و فیلم را از ریتم یکنواخت خارج کردند.
کاوه مظاهری همانند نسل جدید فیلمسازانی که از سینمای کوتاه به عرصهی فیلم بلند وارد شده اند، از فیلمسازانی است که از نمادها در فیلمش بهره میبرد که این را کاملاً در بوتاکس نشان داد و بدون شعار و اغراق، از این عنصر بهره برد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعلام نامزدهای جشن کارگردانان در بخش «کارگردانان فیلم اولی»
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- کاوه مظاهری کارگردان «بوتاکس» مطرح کرد/ قوانین مربوط به فیلمساز اول باید تغییر کند
- «بوتاکس» و «اولین برف» در جشنواره فیلم پکن
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- پوراسماعیلی: صداوسیما با فیلم کوتاه همراهی نمیکند/ مظاهری: راهیابی فیلم کوتاه به اسکار نیازمند استراتژی پخش است
- «دبورایانگ» از «بوتاکس» ایرانی نوشت
- آثار راه یافته به فستیوال سینمای ایران در شانتیئی فرانسه معرفی شدند
- شور و شعور
- کاوه مظاهری: «بوتاکس» یک کمدی سیاه است
- معرفی داوران و فیلمهای بخش مستند و داستانی هفتمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی زوریخ
- کامنت تند بهنوش بختیاری درباره همکارانش/ پست اینستاگرامی سوسن پرور در حمایت از بازیگران نقشهای فرعی
- کاوه مظاهری خبر داد/ «بوتاکس» برای حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر آماده میشود
- شانس فیلم کوتاه «شهر بازی» کاوه مظاهری در جوایز اسکار
- گفتوگو با کاوه مظاهری، کارگردان «بوتاکس»/ نگاه مرحله ای به فیلم کوتاه یا مستند، نگاه مرتجعی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





