سیروس الوند درباره وزیر پیشنهادی وزارت ارشاد در دولت دوازدهم گفت: «وزارت ارشاد به وزیری شجاع نیاز دارد که قاطعانه از وزارتخانه و اهالی فرهنگ و هنر دفاع کند. زیرا همه سینماگران ارشاد را مرجع صدور مجوزها میشناسند.»
به گزارش سینماسینما، سیروس الوند با اشاره به تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معرفی سیدعباس صالحی به عنوان وزیر پیشنهادی ازسوی رئیسجمهور گفت: «انتظار نداشتم آقای سیدرضا صالحیامیری تغییر کند زیرا ایشان تعاملات خوبی با اهالی سینما داشت و میتوانست به کار خودش ادامه دهد.»
او ادامه داد: «درست است فردی که منصوب میشود مدیریت کل وزارت ارشاد را در دست میگیرد اما سینماگران بیشتر از آنکه با وزیر در ارتباط باشند با معاون او در حوزه سینما و رئیس سازمان سینمایی مرتبط هستند و مهم این است که چه کسی به عنوان رئیس سازمان سینمایی معرفی میشود. البته نمیتوان منکر شد که نقش وزیر ارشاد هم پررنگ است زیر او در سطح کلان بر سینما اثرگذار است و تصمیماتی که باید از بالا اتخاذ شود؛ از او صادر میشود به همین دلیل باید به صورت قدرتمند در هیات دولت و در ساختار حکومت برای حمایت از فرهنگ و هنر ظاهر شود.»
الوند با اشاره به مشکلاتی که سینما در سالهای گذشته پشت سر گذاشته، گفت: «متاسفانه یکی از لطماتی که در سالهال گذشته به سینمای ایران وارد شده؛ حضور و دخالت نهادهایی است که به صورت موازی همزمان با وزارت ارشاد در امور سینما دخالت میکردند. این دخالتها فقط در بخش تولید فیلم صورت نمیگرفت بلکه مانند آن اندازه قدرت داشتند که درست مانند وزارت ارشاد درباره فیلمها اعمال قدرت کرده و این نفوذ هم بیشتر در راستای توقیف فیلمها و پایین کشیدن آنها از پرده سینماها بود.»
کارگردان فیلم «دستهای آلوده» ادامه داد: «امروز ما به وزیر ارشادی نیاز داریم که قدرتمند باشد و با تمام توان جلوی دخالت در حوزههای مختلف فرهنگ و هنر را بگیرد و اجازه ندهد افرادی خارج از حوزه وزارت ارشاد درباره فیلمها اعمال نظر و اعمال قدرت کنند. طبیعی است که اهالی سینما از چنین وزیر ارشادی حمایت میکنند.»
او ادامه داد: «همه سینماگران وزارت ارشاد را به عنوان مرجع صدور مجوزها میشناسند و علاقهمند هستند پروانه ساخت و نمایش خود را از وزارت ارشاد بگیرند. حتی اگر به ما حکم توقیف فیلمی داده میشود ترجیح میدهیم این اتفاق از طرف وزارت ارشاد بیفتد.»
الوند افزود: «اگر قرار باشد مثلاً در مرحله اکران نهاد دیگری جلوی فیلمی را بگیرد که وزارت ارشاد به آن پروانه ساخت داده است، این تفکر به وجود میآید که پروانه ساخت و نمایش وزارت ارشاد اعتباری ندارد. در این صورت این ابهام به وجود میآید که اگر نهاد دیگری وجود دارد که قدرت بیشتری از وزارت ارشاد دارد، پس من فیلمساز نیز از همان نهاد مجوز میگیرم.»
الوند ادامه داد: «دولت جدید حسن روحانی امروز حمایت بیشتری در نزد افکار عمومی دارد و موفق شده آرای خوبی از میان همین مردم کسب کند به همین دلیل باید بسیار بهتر از گذشته کار کند زیرا مردمی که به این دولت رای دادند با نیت کار بهتر و عمل بهتر دولت دوازدهم را انتخاب کردند.»
کارگردان فیلم «زن دوم» با اشاره به سایر برنامههایی که وزارت ارشاد باید در حوزه سینما اجرا کند، گفت: «خوشبختانه در این بخش به دلیل تعاملات و گفتوگوهای بسیاری که بین سینماگران و وزارت ارشاد و همچنین خانه سینما با دولت و وزارت ارشاد صورت گرفته، کاملاً مشخص است که خواسته سینماگران چیست و برنامههایی که باید اجرا شود کاملاً معلوم است. اگر این برنامهها اجرا شود، بسیار موثر خواهد بود.»
الوند با اشاره به اینکه در حوزه نظارت نیز وزارت ارشاد باید یک برنامهریزی منظم داشته باشد، گفت: «یک فیلم که پروانه ساخت میگیرد تا به مرحله تولید برسد و ساخته شود؛ زمان زیادی را طی میکند. گاهی فاصله بین صدور پروانه ساخت و آماده نمایش شدن یک فیلم ماهها و حتی چند سال به طول میانجامد.»
او ادامه داد: «محتوای یک فیلم برای زمانه خود ارزشمند و مهم است یعنی فیلمساز تصمیم میگیرد که امروز مثلاً در سال ۹۶ فیلمی با موضوع روز بسازد و وزیر و مسئولی که در زمان پروانه ساخت حضور داشته نیز با موضوع فیلم موافق است و فیلم ساخته میشود. اما بعد از آنکه فیلم آماده نمایش میشود؛ مدیران تغییر میکنند و بعضاً فردی سر کار میآید که شاید با محتوای فیلم موافق نباشد یا صلاح نداند که این فیلم در زمان مدیریت او به نمایش دربیاید در نتیجه فیلمساز که همه سرمایه خود را برای ساخت فیلم گذاشته، با مشکلات بسیاری مواجه میشود. وزیر ارشاد باید برای این مسئله نیز راهکاری پیدا کند.»
الوند ادامه داد: «مسئله دیگر این است که اگر وزیری سر کار آمد باید به او فرصت داد تا برنامههای خود را اجرا کند پس نباید اشکالات جزئی و کوتاهمدت را از چشم او دید. قطعا ما میدانیم که باید اندکی صبر کنیم تا نتیجه تصمیمگیریها و سیاستگذاریها مشخص شود.»
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نشست خبری وزیر ارشاد برگزار شد؛ مشکل شرعی، مانع «قاتل و وحشی»/ دور تازه بازگشت هنرمندان وطندوست
- انتقاد عارف از تصمیمات مسئولان در شهرستانها و ایجاد مانع برای کنسرتها و جشنوارهها
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سومین جشن مهر سینمای ایران
- صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- زخم کاریِ ممیزی
- وزیر ارشاد در صحن علنی مجلس/ پیشنهاد تشکیل شورای فراقوهای نظارت بر سریالهای خانگی را دادهایم
- نامه سرگشاده محسن خانجهانی به وزیر ارشاد/ آقای وزیر! توقع «رپرتاژ» که ندارید؟/ اما و اگرهای یک «مستندنگاری»
- اختتامیه جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- سیروس الوند: ضعف در پژوهش باورپذیری فیلمها را از بین میبرد
- به بهانه درگذشت کامبوزیا پرتوی/ یادداشتهایی از مهرجویی، الوند، رئیسیان، توحیدی، تابش، حقیقی، صائمی
- «جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد» آغاز شد
- پیام تسلیت وزیر ارشاد برای درگذشت خسرو سینایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





