سیروس الوند درباره وزیر پیشنهادی وزارت ارشاد در دولت دوازدهم گفت: «وزارت ارشاد به وزیری شجاع نیاز دارد که قاطعانه از وزارتخانه و اهالی فرهنگ و هنر دفاع کند. زیرا همه سینماگران ارشاد را مرجع صدور مجوزها میشناسند.»
به گزارش سینماسینما، سیروس الوند با اشاره به تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معرفی سیدعباس صالحی به عنوان وزیر پیشنهادی ازسوی رئیسجمهور گفت: «انتظار نداشتم آقای سیدرضا صالحیامیری تغییر کند زیرا ایشان تعاملات خوبی با اهالی سینما داشت و میتوانست به کار خودش ادامه دهد.»
او ادامه داد: «درست است فردی که منصوب میشود مدیریت کل وزارت ارشاد را در دست میگیرد اما سینماگران بیشتر از آنکه با وزیر در ارتباط باشند با معاون او در حوزه سینما و رئیس سازمان سینمایی مرتبط هستند و مهم این است که چه کسی به عنوان رئیس سازمان سینمایی معرفی میشود. البته نمیتوان منکر شد که نقش وزیر ارشاد هم پررنگ است زیر او در سطح کلان بر سینما اثرگذار است و تصمیماتی که باید از بالا اتخاذ شود؛ از او صادر میشود به همین دلیل باید به صورت قدرتمند در هیات دولت و در ساختار حکومت برای حمایت از فرهنگ و هنر ظاهر شود.»
الوند با اشاره به مشکلاتی که سینما در سالهای گذشته پشت سر گذاشته، گفت: «متاسفانه یکی از لطماتی که در سالهال گذشته به سینمای ایران وارد شده؛ حضور و دخالت نهادهایی است که به صورت موازی همزمان با وزارت ارشاد در امور سینما دخالت میکردند. این دخالتها فقط در بخش تولید فیلم صورت نمیگرفت بلکه مانند آن اندازه قدرت داشتند که درست مانند وزارت ارشاد درباره فیلمها اعمال قدرت کرده و این نفوذ هم بیشتر در راستای توقیف فیلمها و پایین کشیدن آنها از پرده سینماها بود.»
کارگردان فیلم «دستهای آلوده» ادامه داد: «امروز ما به وزیر ارشادی نیاز داریم که قدرتمند باشد و با تمام توان جلوی دخالت در حوزههای مختلف فرهنگ و هنر را بگیرد و اجازه ندهد افرادی خارج از حوزه وزارت ارشاد درباره فیلمها اعمال نظر و اعمال قدرت کنند. طبیعی است که اهالی سینما از چنین وزیر ارشادی حمایت میکنند.»
او ادامه داد: «همه سینماگران وزارت ارشاد را به عنوان مرجع صدور مجوزها میشناسند و علاقهمند هستند پروانه ساخت و نمایش خود را از وزارت ارشاد بگیرند. حتی اگر به ما حکم توقیف فیلمی داده میشود ترجیح میدهیم این اتفاق از طرف وزارت ارشاد بیفتد.»
الوند افزود: «اگر قرار باشد مثلاً در مرحله اکران نهاد دیگری جلوی فیلمی را بگیرد که وزارت ارشاد به آن پروانه ساخت داده است، این تفکر به وجود میآید که پروانه ساخت و نمایش وزارت ارشاد اعتباری ندارد. در این صورت این ابهام به وجود میآید که اگر نهاد دیگری وجود دارد که قدرت بیشتری از وزارت ارشاد دارد، پس من فیلمساز نیز از همان نهاد مجوز میگیرم.»
الوند ادامه داد: «دولت جدید حسن روحانی امروز حمایت بیشتری در نزد افکار عمومی دارد و موفق شده آرای خوبی از میان همین مردم کسب کند به همین دلیل باید بسیار بهتر از گذشته کار کند زیرا مردمی که به این دولت رای دادند با نیت کار بهتر و عمل بهتر دولت دوازدهم را انتخاب کردند.»
کارگردان فیلم «زن دوم» با اشاره به سایر برنامههایی که وزارت ارشاد باید در حوزه سینما اجرا کند، گفت: «خوشبختانه در این بخش به دلیل تعاملات و گفتوگوهای بسیاری که بین سینماگران و وزارت ارشاد و همچنین خانه سینما با دولت و وزارت ارشاد صورت گرفته، کاملاً مشخص است که خواسته سینماگران چیست و برنامههایی که باید اجرا شود کاملاً معلوم است. اگر این برنامهها اجرا شود، بسیار موثر خواهد بود.»
الوند با اشاره به اینکه در حوزه نظارت نیز وزارت ارشاد باید یک برنامهریزی منظم داشته باشد، گفت: «یک فیلم که پروانه ساخت میگیرد تا به مرحله تولید برسد و ساخته شود؛ زمان زیادی را طی میکند. گاهی فاصله بین صدور پروانه ساخت و آماده نمایش شدن یک فیلم ماهها و حتی چند سال به طول میانجامد.»
او ادامه داد: «محتوای یک فیلم برای زمانه خود ارزشمند و مهم است یعنی فیلمساز تصمیم میگیرد که امروز مثلاً در سال ۹۶ فیلمی با موضوع روز بسازد و وزیر و مسئولی که در زمان پروانه ساخت حضور داشته نیز با موضوع فیلم موافق است و فیلم ساخته میشود. اما بعد از آنکه فیلم آماده نمایش میشود؛ مدیران تغییر میکنند و بعضاً فردی سر کار میآید که شاید با محتوای فیلم موافق نباشد یا صلاح نداند که این فیلم در زمان مدیریت او به نمایش دربیاید در نتیجه فیلمساز که همه سرمایه خود را برای ساخت فیلم گذاشته، با مشکلات بسیاری مواجه میشود. وزیر ارشاد باید برای این مسئله نیز راهکاری پیدا کند.»
الوند ادامه داد: «مسئله دیگر این است که اگر وزیری سر کار آمد باید به او فرصت داد تا برنامههای خود را اجرا کند پس نباید اشکالات جزئی و کوتاهمدت را از چشم او دید. قطعا ما میدانیم که باید اندکی صبر کنیم تا نتیجه تصمیمگیریها و سیاستگذاریها مشخص شود.»
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- نشست خبری وزیر ارشاد برگزار شد؛ مشکل شرعی، مانع «قاتل و وحشی»/ دور تازه بازگشت هنرمندان وطندوست
- انتقاد عارف از تصمیمات مسئولان در شهرستانها و ایجاد مانع برای کنسرتها و جشنوارهها
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سومین جشن مهر سینمای ایران
- صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- زخم کاریِ ممیزی
- وزیر ارشاد در صحن علنی مجلس/ پیشنهاد تشکیل شورای فراقوهای نظارت بر سریالهای خانگی را دادهایم
- نامه سرگشاده محسن خانجهانی به وزیر ارشاد/ آقای وزیر! توقع «رپرتاژ» که ندارید؟/ اما و اگرهای یک «مستندنگاری»
- اختتامیه جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- سیروس الوند: ضعف در پژوهش باورپذیری فیلمها را از بین میبرد
- به بهانه درگذشت کامبوزیا پرتوی/ یادداشتهایی از مهرجویی، الوند، رئیسیان، توحیدی، تابش، حقیقی، صائمی
- «جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد» آغاز شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





