سیروس الوند درباره وزیر پیشنهادی وزارت ارشاد در دولت دوازدهم گفت: «وزارت ارشاد به وزیری شجاع نیاز دارد که قاطعانه از وزارتخانه و اهالی فرهنگ و هنر دفاع کند. زیرا همه سینماگران ارشاد را مرجع صدور مجوزها میشناسند.»
به گزارش سینماسینما، سیروس الوند با اشاره به تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معرفی سیدعباس صالحی به عنوان وزیر پیشنهادی ازسوی رئیسجمهور گفت: «انتظار نداشتم آقای سیدرضا صالحیامیری تغییر کند زیرا ایشان تعاملات خوبی با اهالی سینما داشت و میتوانست به کار خودش ادامه دهد.»
او ادامه داد: «درست است فردی که منصوب میشود مدیریت کل وزارت ارشاد را در دست میگیرد اما سینماگران بیشتر از آنکه با وزیر در ارتباط باشند با معاون او در حوزه سینما و رئیس سازمان سینمایی مرتبط هستند و مهم این است که چه کسی به عنوان رئیس سازمان سینمایی معرفی میشود. البته نمیتوان منکر شد که نقش وزیر ارشاد هم پررنگ است زیر او در سطح کلان بر سینما اثرگذار است و تصمیماتی که باید از بالا اتخاذ شود؛ از او صادر میشود به همین دلیل باید به صورت قدرتمند در هیات دولت و در ساختار حکومت برای حمایت از فرهنگ و هنر ظاهر شود.»
الوند با اشاره به مشکلاتی که سینما در سالهای گذشته پشت سر گذاشته، گفت: «متاسفانه یکی از لطماتی که در سالهال گذشته به سینمای ایران وارد شده؛ حضور و دخالت نهادهایی است که به صورت موازی همزمان با وزارت ارشاد در امور سینما دخالت میکردند. این دخالتها فقط در بخش تولید فیلم صورت نمیگرفت بلکه مانند آن اندازه قدرت داشتند که درست مانند وزارت ارشاد درباره فیلمها اعمال قدرت کرده و این نفوذ هم بیشتر در راستای توقیف فیلمها و پایین کشیدن آنها از پرده سینماها بود.»
کارگردان فیلم «دستهای آلوده» ادامه داد: «امروز ما به وزیر ارشادی نیاز داریم که قدرتمند باشد و با تمام توان جلوی دخالت در حوزههای مختلف فرهنگ و هنر را بگیرد و اجازه ندهد افرادی خارج از حوزه وزارت ارشاد درباره فیلمها اعمال نظر و اعمال قدرت کنند. طبیعی است که اهالی سینما از چنین وزیر ارشادی حمایت میکنند.»
او ادامه داد: «همه سینماگران وزارت ارشاد را به عنوان مرجع صدور مجوزها میشناسند و علاقهمند هستند پروانه ساخت و نمایش خود را از وزارت ارشاد بگیرند. حتی اگر به ما حکم توقیف فیلمی داده میشود ترجیح میدهیم این اتفاق از طرف وزارت ارشاد بیفتد.»
الوند افزود: «اگر قرار باشد مثلاً در مرحله اکران نهاد دیگری جلوی فیلمی را بگیرد که وزارت ارشاد به آن پروانه ساخت داده است، این تفکر به وجود میآید که پروانه ساخت و نمایش وزارت ارشاد اعتباری ندارد. در این صورت این ابهام به وجود میآید که اگر نهاد دیگری وجود دارد که قدرت بیشتری از وزارت ارشاد دارد، پس من فیلمساز نیز از همان نهاد مجوز میگیرم.»
الوند ادامه داد: «دولت جدید حسن روحانی امروز حمایت بیشتری در نزد افکار عمومی دارد و موفق شده آرای خوبی از میان همین مردم کسب کند به همین دلیل باید بسیار بهتر از گذشته کار کند زیرا مردمی که به این دولت رای دادند با نیت کار بهتر و عمل بهتر دولت دوازدهم را انتخاب کردند.»
کارگردان فیلم «زن دوم» با اشاره به سایر برنامههایی که وزارت ارشاد باید در حوزه سینما اجرا کند، گفت: «خوشبختانه در این بخش به دلیل تعاملات و گفتوگوهای بسیاری که بین سینماگران و وزارت ارشاد و همچنین خانه سینما با دولت و وزارت ارشاد صورت گرفته، کاملاً مشخص است که خواسته سینماگران چیست و برنامههایی که باید اجرا شود کاملاً معلوم است. اگر این برنامهها اجرا شود، بسیار موثر خواهد بود.»
الوند با اشاره به اینکه در حوزه نظارت نیز وزارت ارشاد باید یک برنامهریزی منظم داشته باشد، گفت: «یک فیلم که پروانه ساخت میگیرد تا به مرحله تولید برسد و ساخته شود؛ زمان زیادی را طی میکند. گاهی فاصله بین صدور پروانه ساخت و آماده نمایش شدن یک فیلم ماهها و حتی چند سال به طول میانجامد.»
او ادامه داد: «محتوای یک فیلم برای زمانه خود ارزشمند و مهم است یعنی فیلمساز تصمیم میگیرد که امروز مثلاً در سال ۹۶ فیلمی با موضوع روز بسازد و وزیر و مسئولی که در زمان پروانه ساخت حضور داشته نیز با موضوع فیلم موافق است و فیلم ساخته میشود. اما بعد از آنکه فیلم آماده نمایش میشود؛ مدیران تغییر میکنند و بعضاً فردی سر کار میآید که شاید با محتوای فیلم موافق نباشد یا صلاح نداند که این فیلم در زمان مدیریت او به نمایش دربیاید در نتیجه فیلمساز که همه سرمایه خود را برای ساخت فیلم گذاشته، با مشکلات بسیاری مواجه میشود. وزیر ارشاد باید برای این مسئله نیز راهکاری پیدا کند.»
الوند ادامه داد: «مسئله دیگر این است که اگر وزیری سر کار آمد باید به او فرصت داد تا برنامههای خود را اجرا کند پس نباید اشکالات جزئی و کوتاهمدت را از چشم او دید. قطعا ما میدانیم که باید اندکی صبر کنیم تا نتیجه تصمیمگیریها و سیاستگذاریها مشخص شود.»
منبع: ایلنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سومین جشن مهر سینمای ایران
- صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- زخم کاریِ ممیزی
- وزیر ارشاد در صحن علنی مجلس/ پیشنهاد تشکیل شورای فراقوهای نظارت بر سریالهای خانگی را دادهایم
- نامه سرگشاده محسن خانجهانی به وزیر ارشاد/ آقای وزیر! توقع «رپرتاژ» که ندارید؟/ اما و اگرهای یک «مستندنگاری»
- اختتامیه جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- سیروس الوند: ضعف در پژوهش باورپذیری فیلمها را از بین میبرد
- به بهانه درگذشت کامبوزیا پرتوی/ یادداشتهایی از مهرجویی، الوند، رئیسیان، توحیدی، تابش، حقیقی، صائمی
- «جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد» آغاز شد
- پیام تسلیت وزیر ارشاد برای درگذشت خسرو سینایی
- توئیت وزیر ارشاد درباره تسهیلات بانکی مورد نیاز مشاغل فرهنگی، هنری و سینمایی
- سیروس الوند درباره اکران «آنجا همان ساعت» در سینماها مطرح کرد/ در اکران آنلاین امکان داشت فیلم قاچاق شود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم