سیروس الوند، فیلمنامهنویس و کارگردان سینما معتقد است: تحقیق و پژوهش مهمترین عنصری است که به باورپذیری فیلمها کمک میکند.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، سیروس الوند درباره اهمیت پژوهش در ساخت آثار سینمایی گفت: اساساً حلقه مفقوده فیلمهای ما عنصر تحقیق و پژوهش است. متاسفانه این تصور وجود دارد که فقط زمانیکه میخواهیم فیلم تاریخی بسازیم باید درباره آن تحقیق کنیم در حالیکه اینطور نیست و ما باید برای ساخت هر فیلمنامه و فیلمی حتی در مورد زندگی امروز مردم تحقیق و پژوهش کنیم.
وی ادامه داد: تحقیق و پژوهش در سینمای سایر کشورها بسیار مورد توجه است و دستاندرکاران سینما آن را جدی میگیرند. در هر کمپانی و یا استودیو فیلمسازی بخشی مختص به تحقیق و پژوهش وجود دارد که کارمندان آن بخش تمام اطلاعات در خصوص سوژه مورد نظر نویسنده و کارگردان را تهیه میکنند و در اختیار آنها میگذارند. این اتفاق باعث میشود تا کارگردان و فیلمنامهنویس کاملاً به موضوع و سوژه مورد نظرشان مسلط باشند.
الوند با بیان اینکه متاسفانه در سینمای ایران به پژوهش اهمیت زیادی داده نمیشود، گفت: در کشور ما اگر شخص کارگردان یا فیلمنامهنویس احساس مسئولیت کند، خودش تحقیق کوتاه مدتی برای فیلمش انجام میدهد. درحالیکه اهمیت پرداختن به پژوهش تا اندازهای است که تهیهکنندگان باید برای آن سرمایهای درنظر بگیرند.
وی با بیان اینکه ضعف در پژوهش باعث میشود باورپذیری فیلمها از دست برود، تاکید کرد: اگر در ساخت فیلم پژوهشی وجود نداشته باشد و یا پژوهش ها ضعیف باشند مخاطب متوجه میشود واقعیت با آنچه در فیلم میبیند همخوانی ندارد. به عنوان مثال، در مورد موضوعاتی همچون پزشکی، حقوقی یا مسائل انتظامی شما هرگز نمیتوانید بدون تحقیق و پژوهش متوجه مناسبات واقعی این مشاغل شوید.
الوند با اشاره به اینکه اصغر فرهادی فیلم هایش را با تحقیق شروع می کند، توضیح داد: اصغر فرهادی از جمله کارگردانان و فیلمنامهنویسانی است که بسیار احساس مسئولیت دارد و در مورد فیلمنامهاش پژوهش میکند؛ به همین دلیل است که نگارش فیلمنامههایش یک سال طول میکشد. چراکه او در مورد تمام مسائلی که در فیلم مطرح میشود، تحقیق میکند در حالیکه اغلب فیلمهایش قصههای معاصر را روایت میکنند.
الوند در مورد سرنوشت سینمای ایران بعد از پایان یافتن شیوع ویروس کرونا نیز گفت: میدانم که سینماگران ما در این مدت فعال بودهاند و قصهها و ایدههای جدیدی پیدا کردهاند بنابراین درباره این موضوع خاص قطعا شاهد تولیداتی خواهیم بود.
کارگردان «دست های آلوده» ادامه داد: مهمترین مشکل سینمای ایران که پیش از شیوع کرونا هم وجود داشته، صنعتی نشدن آن است و این موضوع بیش از تمام معضلات کنونی به سینمای ما ضربه زده است و باعث شده تا بخش دولتی که مختص افراد مشخصی است و بخش خصوصی در سینما راه بیافتد.
وی ادامه داد: شاید امروز مردم به دیدن فیلم به شکل آنلاین عادت کرده باشند اما فیلم سینمایی را باید در سینما در سکوت، تاریکی و همراه با جمعیت دید. امیدوارم مردم این تجربه جمعی بسیار خوب را فراموش نکنند و بعد از کرونا به سالنهای سینما بازگردند.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره پژوهش سال سینمای ایران فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد