علی باقری با استناد به آییننامه جشنواره فیلم فجر، اهدای سیمرغ بلورین بهترین پوستر بخش مواد تبلیغاتی این جشنواره به فیلم مستند «من میخوام شاه بشم» را خلاف قانون ندانست.
به گزارش سینماسینما، وی ضمن ابراز خرسندی از دریافت این جایزه اظهار داشت: «خوشبختانه به مدد اکران آثار مستند در گروه هنر و تجربه، امسال این آثار نیز مورد ارزیابی داوران بخش مواد تبلیغاتی جشنواره فیلم فجر قرار گرفتند تا بخش تبلیغات سینمای مستند نیز دیده شود که این اتفاق خوبی است.»
باقری با اشاره به بحث تخلف آییننامهای جشنواره فجر که توسط برخی افراد و رسانهها عنوان شد، تصریح کرد: «در آییننامه جشنواره فجر ذکر شده که تمام آثار سینمایی اکران شده در سینماهای کشور میتوانند در این بخش مورد داوری قرار بگیرند. واضح است که قید “آثار سینمایی” به معنای تمام فیلمهای سینمای داستانی، مستند و انیمیشن است که در طول سال اکران شدهاند. حال با توجه به این بند آییننامه، کجا تخلف صورت گرفته است؟»
وی ادامه داد: «به اعتقاد من تخلف توسط کسانی صورت گرفته که ۳۳ سال مانع اکران سینمای مستند شدند. حال که امکان روی پرده رفتن فیلمهای مستند فراهم شده و برای بهتر دیده شدن این آثار، پوستر چاپ افست و تیزر و… هم طراحی و ساخته میشوند، پس فیلمهای مستند نیز باید همپای آثار داستانی دیده شوند و مورد توجه و ارزیابی قرار بگیرند.»
برنده سیمرغ بلورین بهترین پوستر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، با تاکید بر اهمیت دو چندان این جایزه عنوان کرد: «هر آنچه از دریچهی لنز دوربین میگذرد و قابلیت اکران پیدا میکند، نامش سینماست. جالب است! برخی سایتها که این جایزه را خلاف آییننامهی جشنواره عنوان کردند، خودشان تخلف بزرگی کردهاند؛ چرا که بدون داشتن دانش سینمایی، مجوز سایت سینمایی گرفتهاند!»
باقری با بیان اینکه تاکنون طراحی پوستر چند فیلم سینمایی با پروداکشن قوی را نیز بر عهده داشته، خاطرنشان کرد: «خوشحالم که سیمرغ طراحی پوستر جشنواره فجر را بخاطر فیلم مستند «من میخوام شاه بشم» به خانه بردم. به نظر من پوسترهای سینمای مستند با ایدههای بکرشان میتوانند طرحهای یکسویه سینمای داستانی را نجات دهند. کارگردان و تهیهکننده سینمای مستند شعور مخاطب را به بازی نمیگیرند و نگاه باز و خلاقانهای در پروسه تولید اثرشان دارند. به همین دلیل دست طراح پوستر هم باز است.»
* گفتنی است که مستند بلند «من میخوام شاه بشم» به کارگردانی مهدی گنجی و تهیهکنندگی سحر رضوی، از محصولات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که طی یکسال گذشته، جوایز بسیاری را بدست آورده است. این فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت و توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم مستند را از آن مهدی گنجی کند. همچنین چندی پیش «من میخوام شاه بشم» در گروه سینماهای هنر و تجربه نیز اکران عمومی شد.
مهدی گنجی با این فیلم، جایزه ویژه هیات داوران پانزدهمین دوره جشنواره مستند «فلاهرتیانا» روسیه، جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره فیلمهای ایرانی «سانفرانسیسکو»، جایزه ویژه تماشاگران جشنواره مستند «چاگرین» آمریکا و جایزه بهترین فیلم جشنواره ایرانیان «پراگ» جمهوری چک را بدست آورده است. ضمن اینکه مستند «من میخوام شاه بشم» در جشنوارههای معتبر مستند «ایدفا» هلند، «مونیخ» آلمان، «پلانت داک» ورشو لهستان، «شفیلد» انگلستان، «زوریخ» سوئیس، سیلور داکس و میلینیوم هم به نمایش درآمده و فینالیست جایزه مستند ۲۰۱۵ شبکه TRT ترکیه بوده است. این فیلم از ۳۰ بهمن در جشنواره «بیگاسکای» Big Sky آمریکا هم روی پرده میرود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به دو مستند؛ از ماجرای صداهای پررنج تا خاطرهبازی با سینما
- جریان نوی مستندهای کره جنوبی؛ فراتر از ملتها، فراتر از سیاست
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- دو فیلم از اردوان زینی سوق در روسیه/ سه مستند ایرانی در جشنواره یکاترینبرگ نمایش داده میشود
- بازگشت جوایز فنی به بخش مسابقه ملی سینماحقیقت
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- نسخه تصویری مسترکلاس هانا پولاک منتشر شد/ در فیلمسازی کرامت انسانی را حفظ کنید
- آقای خاص سینمای مستند به «نردبان» آمد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





