علی باقری با استناد به آییننامه جشنواره فیلم فجر، اهدای سیمرغ بلورین بهترین پوستر بخش مواد تبلیغاتی این جشنواره به فیلم مستند «من میخوام شاه بشم» را خلاف قانون ندانست.
به گزارش سینماسینما، وی ضمن ابراز خرسندی از دریافت این جایزه اظهار داشت: «خوشبختانه به مدد اکران آثار مستند در گروه هنر و تجربه، امسال این آثار نیز مورد ارزیابی داوران بخش مواد تبلیغاتی جشنواره فیلم فجر قرار گرفتند تا بخش تبلیغات سینمای مستند نیز دیده شود که این اتفاق خوبی است.»
باقری با اشاره به بحث تخلف آییننامهای جشنواره فجر که توسط برخی افراد و رسانهها عنوان شد، تصریح کرد: «در آییننامه جشنواره فجر ذکر شده که تمام آثار سینمایی اکران شده در سینماهای کشور میتوانند در این بخش مورد داوری قرار بگیرند. واضح است که قید “آثار سینمایی” به معنای تمام فیلمهای سینمای داستانی، مستند و انیمیشن است که در طول سال اکران شدهاند. حال با توجه به این بند آییننامه، کجا تخلف صورت گرفته است؟»
وی ادامه داد: «به اعتقاد من تخلف توسط کسانی صورت گرفته که ۳۳ سال مانع اکران سینمای مستند شدند. حال که امکان روی پرده رفتن فیلمهای مستند فراهم شده و برای بهتر دیده شدن این آثار، پوستر چاپ افست و تیزر و… هم طراحی و ساخته میشوند، پس فیلمهای مستند نیز باید همپای آثار داستانی دیده شوند و مورد توجه و ارزیابی قرار بگیرند.»
برنده سیمرغ بلورین بهترین پوستر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، با تاکید بر اهمیت دو چندان این جایزه عنوان کرد: «هر آنچه از دریچهی لنز دوربین میگذرد و قابلیت اکران پیدا میکند، نامش سینماست. جالب است! برخی سایتها که این جایزه را خلاف آییننامهی جشنواره عنوان کردند، خودشان تخلف بزرگی کردهاند؛ چرا که بدون داشتن دانش سینمایی، مجوز سایت سینمایی گرفتهاند!»
باقری با بیان اینکه تاکنون طراحی پوستر چند فیلم سینمایی با پروداکشن قوی را نیز بر عهده داشته، خاطرنشان کرد: «خوشحالم که سیمرغ طراحی پوستر جشنواره فجر را بخاطر فیلم مستند «من میخوام شاه بشم» به خانه بردم. به نظر من پوسترهای سینمای مستند با ایدههای بکرشان میتوانند طرحهای یکسویه سینمای داستانی را نجات دهند. کارگردان و تهیهکننده سینمای مستند شعور مخاطب را به بازی نمیگیرند و نگاه باز و خلاقانهای در پروسه تولید اثرشان دارند. به همین دلیل دست طراح پوستر هم باز است.»
* گفتنی است که مستند بلند «من میخوام شاه بشم» به کارگردانی مهدی گنجی و تهیهکنندگی سحر رضوی، از محصولات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که طی یکسال گذشته، جوایز بسیاری را بدست آورده است. این فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت و توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم مستند را از آن مهدی گنجی کند. همچنین چندی پیش «من میخوام شاه بشم» در گروه سینماهای هنر و تجربه نیز اکران عمومی شد.
مهدی گنجی با این فیلم، جایزه ویژه هیات داوران پانزدهمین دوره جشنواره مستند «فلاهرتیانا» روسیه، جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره فیلمهای ایرانی «سانفرانسیسکو»، جایزه ویژه تماشاگران جشنواره مستند «چاگرین» آمریکا و جایزه بهترین فیلم جشنواره ایرانیان «پراگ» جمهوری چک را بدست آورده است. ضمن اینکه مستند «من میخوام شاه بشم» در جشنوارههای معتبر مستند «ایدفا» هلند، «مونیخ» آلمان، «پلانت داک» ورشو لهستان، «شفیلد» انگلستان، «زوریخ» سوئیس، سیلور داکس و میلینیوم هم به نمایش درآمده و فینالیست جایزه مستند ۲۰۱۵ شبکه TRT ترکیه بوده است. این فیلم از ۳۰ بهمن در جشنواره «بیگاسکای» Big Sky آمریکا هم روی پرده میرود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به دو مستند؛ از ماجرای صداهای پررنج تا خاطرهبازی با سینما
- جریان نوی مستندهای کره جنوبی؛ فراتر از ملتها، فراتر از سیاست
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- دو فیلم از اردوان زینی سوق در روسیه/ سه مستند ایرانی در جشنواره یکاترینبرگ نمایش داده میشود
- بازگشت جوایز فنی به بخش مسابقه ملی سینماحقیقت
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- نسخه تصویری مسترکلاس هانا پولاک منتشر شد/ در فیلمسازی کرامت انسانی را حفظ کنید
- آقای خاص سینمای مستند به «نردبان» آمد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





